Gå til innhold

Bankkontoer og penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er ei jente på 21 år. For tiden tar jeg et fulltidsstudie (30 stp per semester) over nett, i tillegg til to fag som privatist. Derfor har jeg rett og slett ikke tid til en deltidsjobb. 

Jeg har en brukskonto (med stipendet), en spartekonto, og en BSU-konto. På sparekonto har jeg per i dag 50 000 kroner (oppspart gjennom ungdomstiden), og på BSU har jeg 25 000, som jeg satte inn i 2014. 

Hvordan vil dere si min økonomi ser ut? Føler jeg har så lite penger i forhold til mange andre som sier de har over 100 000 på sparekonto, og at jeg derfor burde jobbe ved siden av studiene for å ha noe å gå på. 

Prøver å ikke bruke penger fra sparekonto, men leve på stipendet. 

Og en ting til: Burde jeg sette inn mer penger på BSU-kontoen? Er det best å ha de stående på sparekonto eller BSU? :) 

Anonymous poster hash: f0c22...0c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du har så ille økonomi :) Mange jeg kjenner, inkludert meg selv, har mindre på sparekonto enn det der! Og så lenge du klarer å leve på stipendet, så MÅ du jo ikke ha deltidsjobb. Dumt å overarbeide seg selv, når du er så opptatt med studier. 

Tror nok det lønner seg å ha penger på BSU. Du skal jo mest sannsynlig skaffe deg bolig en gang i framtiden. Men husk at du ikke kan ta ut penger du ikke har satt inn samme år, med mindre du vil at BSU-kontoen skal bli slettet. Du kan jo feks. sette inn 25 000 av de pengene du har på sparekonto på BSU, så har du jo fortsatt 25 000 på sparekontoen :) 

Ikke bekymre deg sånn for økonomien. Når du blir ferdig utdannet og begynner å jobbe og tjene penger, så vil du kunne nedbetale studielån uten problemer! 

Gjest Blondie65
Skrevet

Før du har skattbar inntekt ville jeg ikke prioritert BSU. Det er god rente der, men det er jo skattefordelen som gjør dette veldig lukurativt og den får du jo ikke før du har inntekt. Siden du også binder pengene bør du derfor vente med BSU.

Det er ikke vanlig, verken for studenter eller andre å ha 100.000 på konto. Jeg vet at mange skaper et inntrykk av at dette er noe "alle" har, men det er ikke sant.

Det er fornuftig av deg å leve av stipendet - dersom det skulle vise seg å bli vanskelig kan du jo vurdere om du bør finne en deltidsjobb.

Sparepengene ville jeg ikke rørt. Dvs at den fine buksen eller den dyre ferien - det utgår. Derimot kan man selvsagt bruke av sparepenger dersom en akkutt krise oppstår - f.eks at vaskemaskin ryker eller lignende. Det er slik en buffer er ment å være. Føler du at fine bukser og dyre ferier bør være en del av hverdagen også som student og det ikke går å få til av stipendet må du revurdere om du skal arbeide litt eller mye.

Skrevet

Du bør i alle fall ha sparepengene på en konto som gir maksimal rente, på landsbasis. Over 2 % er mulig.

Anonymous poster hash: 22937...2ce

Skrevet

Klart du har tid til en deltidsjobb.. Med nettstudier er det i tillegg mye lettere å tilrettelegge studiet rundt jobben :) 

Skrevet

Klart du har tid til en deltidsjobb.. Med nettstudier er det i tillegg mye lettere å tilrettelegge studiet rundt jobben :)

Nei, jeg har ikke tid til det. Jeg går fulltidsstudier over nett, men det betyr at det uansett er like mye pensum å komme gjennom, selv om det er nettbasert. I tillegg har vi fire uker i semesteret med fysiske samlinger. I tillegg til dette tar jeg to fag til, åtte timer med undervisning per uke. Jeg ønsker også å ha litt fritid, hvor jeg kan trene og slappe av, gjøre akkurat hva jeg har lyst til. Og da har jeg ikke kapasitet til en deltidsjobb i tillegg. Dessverre :( 

Skrevet

Før du har skattbar inntekt ville jeg ikke prioritert BSU. Det er god rente der, men det er jo skattefordelen som gjør dette veldig lukurativt og den får du jo ikke før du har inntekt. Siden du også binder pengene bør du derfor vente med BSU.

Det er ikke vanlig, verken for studenter eller andre å ha 100.000 på konto. Jeg vet at mange skaper et inntrykk av at dette er noe "alle" har, men det er ikke sant.

Det er fornuftig av deg å leve av stipendet - dersom det skulle vise seg å bli vanskelig kan du jo vurdere om du bør finne en deltidsjobb.

Sparepengene ville jeg ikke rørt. Dvs at den fine buksen eller den dyre ferien - det utgår. Derimot kan man selvsagt bruke av sparepenger dersom en akkutt krise oppstår - f.eks at vaskemaskin ryker eller lignende. Det er slik en buffer er ment å være. Føler du at fine bukser og dyre ferier bør være en del av hverdagen også som student og det ikke går å få til av stipendet må du revurdere om du skal arbeide litt eller mye.

Hva mener du med skattbar inntekt? Hehe, mulig jeg er veldig dum, men kan lite om økonomi… 

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva mener du med skattbar inntekt? Hehe, mulig jeg er veldig dum, men kan lite om økonomi…  Anonymous poster hash: f0c22...0c4

[Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar]

Det finnes forskjellige former for inntekt. Noen av dem må du skatte av, andre ikke. Din eneste inntekt nå er stipendet, dette er fritatt for skatt. Dersom du arbeider f.eks. i en butikk er det lønnet arbeid og denne inntekten er skattbar. Dvs at du blir trukket skatt hver gang du får lønn. Når du blir trukket skatt er det lurt å planlegge slik at man betaler minst mulig, og da er sparing med skattefradrag en måte å gjøre det på. BSU er nettopp det: Bolig Sparing for Unge der en kan trekke fra et stort beløp fra den skattbare inntekten slik at en betaler mindre skatt.

Skrevet

Hva mener du med skattbar inntekt? Hehe, mulig jeg er veldig dum, men kan lite om økonomi…

Arbeidsinntekt.

Anonymous poster hash: 0c9d5...066

Skrevet

Nei, jeg har ikke tid til det. Jeg går fulltidsstudier over nett, men det betyr at det uansett er like mye pensum å komme gjennom, selv om det er nettbasert. I tillegg har vi fire uker i semesteret med fysiske samlinger. I tillegg til dette tar jeg to fag til, åtte timer med undervisning per uke. Jeg ønsker også å ha litt fritid, hvor jeg kan trene og slappe av, gjøre akkurat hva jeg har lyst til. Og da har jeg ikke kapasitet til en deltidsjobb i tillegg. Dessverre :(

Jeg tok et år fulltidsstudier over nett i tillegg til full jobb og 5 barn. Man har generelt lang mer kapasitet enn man tror.

Anonymous poster hash: 67c4a...354

Skrevet

Jeg tok et år fulltidsstudier over nett i tillegg til full jobb og 5 barn. Man har generelt lang mer kapasitet enn man tror.

Anonymous poster hash: 67c4a...354

Men det er deg, og ikke meg. Alle individer er unike, og har ulike grenser for hva man tåler og ikke. For meg er det nok å studere fulltid over nett i tillegg til to fag ekstra. Særlig når jeg også trenger tid til å kunne gjøre akkurat hva jeg selv vil en dag/kveld/helg. Jeg prøvde å jobbe deltid ved siden av fulltidsstudier på universitetet i fjor (tok da ikke nettstudier eller fag som privatist), og jeg holdt på å gå på veggen. Stresset rundt hele tiden for å rekke skole/jobb, og var heldig om jeg fikk til å ta meg en treningstur en sjelden dag. Så for meg passer det seg ikke slik. Og det var ikke dette jeg spurte om i HI heller :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...