AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Jeg går siste året på vgs og føler at jeg må få begynt å trene igjen, men det virker som om jeg aldri har tid. Står opp kl 06:00 så får ikke trent før skole, mens skolen slutter 15:00 hver dag. Etter skolen må jeg begynne med matlagning og deretter oppvask, rydding, husarbeid som fort tar til sammen 2 timer. Deretter har jeg obligatoriske lekser som gjerne tar rundt 1 time (har lesing av pensum utenom). Skulle gjerne orket å f.eks. gå ut etter middag for å trene, men jeg får migrene av lavtrykk og anstrengelser, noe som hemmer meg fra å trene etter skolen. Har vurdert å skaffe meg medlemsskap på et eller annet treningsstudio og ta gruppetimer. Jeg kan ikke fordra jogging og styrketrening alene er noe forferdelig kjedelig, men pilates eller yoga virker motiverende. Ellers går jeg til sammen 6 km hver dag (skolevei) og iblant fjellturer i helgene. Er usikker på om forbrenningen går ned om høst/vinter (?), men legger som regel alltid på meg noen kilo på denne tiden av året. (er forresten klar over at jeg helt sikkert har tid til å trene om jeg gjør endringer på diverse gjøremål, problemet er at jeg har energiunderskudd og lite motivasjon) Anonymous poster hash: 390b1...7b9
jabx Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Hvorfor må du gjøre alt dette husarbeidet?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 Hvorfor må du gjøre alt dette husarbeidet? For at foreldrene mine skal bli fornøyde. Anonymous poster hash: 390b1...7b9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Her må du få forklart foreldrene dine på et vis at dette er noe dere skal gjøre i fellesskap, og ikke du alene. Mine foreldre krevde også mye i huset før jeg gikk ut og gjorde andre ting, jeg måtte til slutt flytte.... Men du alene skal ikke måtte rydde, vaske og lage middag. I mitt voksne liv så gjør kjæresten og jeg dette sammen,så den av oss som lager middag tar ikke oppvasken. Jeg ville meldt meg inn på et treningsstudio, og meldt meg på timer rett etter skolen eller rett etter middag. Så får foreldrene dine gjøre litt i huset selv. Anonymous poster hash: a1d07...2bf
Gjest Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 2 timer husarbeid hver dag er jo veldig mye da. Må jo være skikkelig strøkent der da Kan du ikke kombinere husarbeid og trening da? Blir jo ikke skikkelig trening, men om du gjør ting i godt tempo så blir man jo svett Når jeg lager middager så har jeg ofte minimum 15-20 minutter hvor maten står og koker/gratinerer e.l og da kan du jo snike inn litt trening Og så kan du gå i raskt tempo til skolen, og avhengig av hvor tung sekk så kan du vel jogge hjem igjen? Nå er det jo så populært å fokusere på aktivitet i dagliglivet, så burde jo florere av tips på nettet
Gjest Runforit Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 I alle dager? Husarbeid 2 timer om dagen??? Er jo helt på trynet at foreldrene dine krever det!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #7 Skrevet 19. september 2015 Du har ikke lange dager, så her er det nok overdrevet husarbeid som gjør at det blir vanskelig. Snakk med foreldrene dine. Anonymous poster hash: c27be...2cf
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #8 Skrevet 19. september 2015 Er vel ikke så mye husarbeid da? Lage middag (lager for det meste kun tilbehør + litt til siden jeg ikke spiser kjøtt), vaske opp etter middag + frokost, rydde inn fra oppvaskmaskinen, eventuelt gå kjapt over med støvsuger på gulvene/gang, ta av klesvask, henge opp klær, brette sammen tærre klær, eventuelt noe mer. Kunne sikkert gjort dette raskere. Foreldrene mine er ganske opptatt med jobben og broren min som krever spesialbehandling. De blir derfor svært slitne og i dårlig humør(noe som går utover meg) dersom de attpåtil har grunnleggende husarbeid som må gjøres på slutten av dagen. Ellers går jeg realfag noe som krever at jeg må sitte en del med lesing og oppgaveløsning på kveldene ved siden av lekser. Kunne sikkert fått til å trene på fredag/lørdag/søndag, men 3 dager etter hverandre med trening kan vel ikke være spesielt bra for kroppen? I tillegg er jeg svært sliten etter uken som har gått slik at jeg har mangel på motivasjon til å trene. Yoga har jeg prøvd ut før og fungerer fint som avslapping og jeg er interessert i f.eks. pilates. Ville et dyrt medlemskap være med på å få meg ut av huset og på sikt gi meg motivasjon til å trene? Anonymous poster hash: 390b1...7b9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #9 Skrevet 19. september 2015 Er vel ikke så mye husarbeid da? Lage middag (lager for det meste kun tilbehør + litt til siden jeg ikke spiser kjøtt), vaske opp etter middag + frokost, rydde inn fra oppvaskmaskinen, eventuelt gå kjapt over med støvsuger på gulvene/gang, ta av klesvask, henge opp klær, brette sammen tærre klær, eventuelt noe mer. Kunne sikkert gjort dette raskere. Foreldrene mine er ganske opptatt med jobben og broren min som krever spesialbehandling. De blir derfor svært slitne og i dårlig humør(noe som går utover meg) dersom de attpåtil har grunnleggende husarbeid som må gjøres på slutten av dagen. Ellers går jeg realfag noe som krever at jeg må sitte en del med lesing og oppgaveløsning på kveldene ved siden av lekser. Kunne sikkert fått til å trene på fredag/lørdag/søndag, men 3 dager etter hverandre med trening kan vel ikke være spesielt bra for kroppen? I tillegg er jeg svært sliten etter uken som har gått slik at jeg har mangel på motivasjon til å trene. Yoga har jeg prøvd ut før og fungerer fint som avslapping og jeg er interessert i f.eks. pilates. Ville et dyrt medlemskap være med på å få meg ut av huset og på sikt gi meg motivasjon til å trene? Anonymous poster hash: 390b1...7b9 Jeg er ts forresten Anonymous poster hash: 390b1...7b9
Taklampe Skrevet 19. september 2015 #10 Skrevet 19. september 2015 Er usikker på om forbrenningen går ned om høst/vinter (?), men legger som regel alltid på meg noen kilo på denne tiden av året. Anonymous poster hash: 390b1...7b9 Man beveger seg som oftest mindre i vinterstiden
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #11 Skrevet 19. september 2015 Man beveger seg som oftest mindre i vinterstiden Det kan stemme Merker på lårene og ansikt at det har blitt litt mer å ta i. Skal ikke ned i vekt, bare strammes opp. Anonymous poster hash: 390b1...7b9
MiniMjau Skrevet 20. september 2015 #12 Skrevet 20. september 2015 Synes ikke det er rimelig st du skal gjøre alt husarbeid. Dere bør se på hele familiesituasjonen, snakke sammen om drt. kanskje kan foreldrene dine kan jobbe mindre, kanskje kan dere få avlastning med broren din, vaskehjelp, vurdere om dere virkelig trenger å gjøre alt dette husarbeidet HVER dag? Du må være tydelig på dine behov også. Det er ikke rimelig at du skal drive hele husholdet på denne måten.
Beccy87 Skrevet 20. september 2015 #13 Skrevet 20. september 2015 (endret) Er vel ikke så mye husarbeid da? Lage middag (lager for det meste kun tilbehør + litt til siden jeg ikke spiser kjøtt), vaske opp etter middag + frokost, rydde inn fra oppvaskmaskinen, eventuelt gå kjapt over med støvsuger på gulvene/gang, ta av klesvask, henge opp klær, brette sammen tærre klær, eventuelt noe mer. Kunne sikkert gjort dette raskere. Foreldrene mine er ganske opptatt med jobben og broren min som krever spesialbehandling. De blir derfor svært slitne og i dårlig humør(noe som går utover meg) dersom de attpåtil har grunnleggende husarbeid som må gjøres på slutten av dagen. Ellers går jeg realfag noe som krever at jeg må sitte en del med lesing og oppgaveløsning på kveldene ved siden av lekser. Kunne sikkert fått til å trene på fredag/lørdag/søndag, men 3 dager etter hverandre med trening kan vel ikke være spesielt bra for kroppen? I tillegg er jeg svært sliten etter uken som har gått slik at jeg har mangel på motivasjon til å trene. Yoga har jeg prøvd ut før og fungerer fint som avslapping og jeg er interessert i f.eks. pilates. Ville et dyrt medlemskap være med på å få meg ut av huset og på sikt gi meg motivasjon til å trene? Anonymous poster hash: 390b1...7b9 Det er kjempe fint og viktig at du hjelper foreldrene dine med husarbeidet og i motsetning til de fleste andre her synes jeg ikke de ber deg om for mye (med unntak av middag hver dag, dette bør dere kunne dele på). Synes det virker i overkant mye å bruke hele 2 timer på det du beskriver her. Ting som oppvask og rydde ut av oppvaskmaskinen er jo noe man kan gjøre mens middagen 'lager seg selv', og støvsuging trengs vel strengt tatt ikke hver dag? Vil tro du kan klare å kutte ned opp mot en times tid dersom du bare er litt mer effektiv. Du sier også at du ikke spiser kjøtt, kanskje du kan dra nytte av å se litt nærmere på kostholdet ditt, siden du sier du har lite energi. Sier ikke at du burde spise kjøtt, men kanskje du ikke får i deg nok av vitaminer og næring gjennom det du spiser nå? Er enig i at fredag, lørdag og søndag kan være litt i overkant, men om du bytte lørdagen med for eksempel onsdag ( da kan kanskje foreldrene dine lage mat og eventuell klesvask og oppvask kan vente til neste dag) så er jo det kjempe flott. Tror nok ikke et dyrt medlemskap alene vil kunne motivere deg i lengden, det er viktigst å prøve å finne noe du trives med. Om du synes yoga og pilates virker interessant kan du jo høre med de stedene som tilbyr timer om du kan få en gratis prøvetime for å teste. Ellers er det jo et hav av videoer på youtube dersom du vil spare tid og penger og trene hjemme sammen med pcn. (anbefales dog ikke med yoga da det er veldig viktig å få på plass riktige pusteøvelser og er avhengig av god teknikk) Endret 20. september 2015 av Beccy87
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #14 Skrevet 20. september 2015 Du er jo inne på poenget selv, du har egentlig tid til å trene men du er bare ikke motivert. Da spiller det ingen rolle om det er 37 timer i døgnet. Anonymous poster hash: 8cd35...a86
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #15 Skrevet 20. september 2015 Det er kjempe fint og viktig at du hjelper foreldrene dine med husarbeidet og i motsetning til de fleste andre her synes jeg ikke de ber deg om for mye (med unntak av middag hver dag, dette bør dere kunne dele på). Synes det virker i overkant mye å bruke hele 2 timer på det du beskriver her. Ting som oppvask og rydde ut av oppvaskmaskinen er jo noe man kan gjøre mens middagen 'lager seg selv', og støvsuging trengs vel strengt tatt ikke hver dag? Vil tro du kan klare å kutte ned opp mot en times tid dersom du bare er litt mer effektiv. Du sier også at du ikke spiser kjøtt, kanskje du kan dra nytte av å se litt nærmere på kostholdet ditt, siden du sier du har lite energi. Sier ikke at du burde spise kjøtt, men kanskje du ikke får i deg nok av vitaminer og næring gjennom det du spiser nå? Er enig i at fredag, lørdag og søndag kan være litt i overkant, men om du bytte lørdagen med for eksempel onsdag ( da kan kanskje foreldrene dine lage mat og eventuell klesvask og oppvask kan vente til neste dag) så er jo det kjempe flott. Tror nok ikke et dyrt medlemskap alene vil kunne motivere deg i lengden, det er viktigst å prøve å finne noe du trives med. Om du synes yoga og pilates virker interessant kan du jo høre med de stedene som tilbyr timer om du kan få en gratis prøvetime for å teste. Ellers er det jo et hav av videoer på youtube dersom du vil spare tid og penger og trene hjemme sammen med pcn. (anbefales dog ikke med yoga da det er veldig viktig å få på plass riktige pusteøvelser og er avhengig av god teknikk) Mens middagen "lager" seg fjerner jeg blant annet flekker fra håndtak på kjøkkenet, sjekker om vasken er ren, forvask, osv. Moren min er over gjennomsnittet opptatt av flekker og friker helt ut dersom hun kan "kjenne" en flekk på kjøleskapet dessverre. Jeg tar blodprøver hvert halvår for å sjekke om jeg klarer meg fint med kostholdet mitt, og jeg har alltid fått positive resultater. Ingenting å bekymre seg over der Ellers tusen takk for hjelp! Likevel er jeg usikker på om jeg kan få trene på onsdagen, fordi broren min har lekser mandag-torsdag og på grunn av tilrettelagt behov trenger foreldrene mine å holde ut x antall raserianfall og flere timer lekselesing daglig. Anonymous poster hash: 390b1...7b9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #16 Skrevet 20. september 2015 Du er jo inne på poenget selv, du har egentlig tid til å trene men du er bare ikke motivert. Da spiller det ingen rolle om det er 37 timer i døgnet.Anonymous poster hash: 8cd35...a86 Jeg er klar over at jeg egentlig har nok tid, men det føles ut som om døgnet går så fort. Jeg gjør så mye slik at jeg ender opp med lite overskudd, og dermed null motivasjon til å trene. Anonymous poster hash: 390b1...7b9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #17 Skrevet 20. september 2015 Jeg er klar over at jeg egentlig har nok tid, men det føles ut som om døgnet går så fort. Jeg gjør så mye slik at jeg ender opp med lite overskudd, og dermed null motivasjon til å trene. Anonymous poster hash: 390b1...7b9 Sånn er det for alle. Trening kommer ikke av seg selv, det må planlegges inn og prioriteres som alt annet, slik at når du har en halvtime eller time til overs så drar du rett ut på joggetur istedet for at tiden soses bort i andre ting. Og ikke sitt og vent på at du skal ha god tid, være uthvilt og bekymringsløs og føle deg helt på topp, da blir det aldri noen trening. Anonymous poster hash: 8cd35...a86
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #18 Skrevet 20. september 2015 Sånn er det for alle. Trening kommer ikke av seg selv, det må planlegges inn og prioriteres som alt annet, slik at når du har en halvtime eller time til overs så drar du rett ut på joggetur istedet for at tiden soses bort i andre ting. Og ikke sitt og vent på at du skal ha god tid, være uthvilt og bekymringsløs og føle deg helt på topp, da blir det aldri noen trening.Anonymous poster hash: 8cd35...a86 Var litt motiverende da. Tusen takk Vet ikke helt med joggeturer ute med tanke på at jeg bor på det regnfylle vestlandet og lavtrykk påvirker migrenen min. Skal likevel prøve å få meg en tur i det lune høstværet! Anonymous poster hash: 390b1...7b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå