AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Hei! Vi har en amerikansk cocker på snart 6 måneder som vil ut HVER eneste morgen mellom kl 05:30 og 06:30. Dette gjelder uansett hvor sent vi lufter henne før vi legger oss. På hverdagene står vi jo opp i huset på denne tiden, fordi vi jobber. Det første vi gjør er å lufte henne når vi står opp (hun spretter til og våkner når vi kommer ut døren). Men, i helgene når vi ikke våkner av oss selv på denne tiden, piper hun som en gal. Vi pleier å vente til hun ikke piper og kanskje 10 sek uten piping før vi går ut av døra (for det går max 10 sek uten...). Det jeg lurer på er: er dette en uvane tror dere, eller må hun faktisk ut da? Jeg har ikke helt samvittighet til overse henne, samtidig er jeg småredd for å ikke få lov til å sove ut i helgene så lenge vi har henne. Ikke misforstå, hun er verdens beste hund og vi er utrolig glade i henne, og ville aldri i livet vært henne foruten. Og nå i valpeperioden har jeg ingenting mot å lufte henne ofte eller om natten. Er bare redd for at dette vil være noe hun krever resten av livet, og i så fall, om det er noe vi kan venne av henne. Kan det gå over over natten? Jeg spør fordi de gangene vi har hatt hund hjemme selv, har hundene alltid bare stått opp når vi har stått opp. Husker ikke helt valperioden, da. Anonymous poster hash: d7cb9...9eb
Leo Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Om hun må ut eller ikke er jo ikke godt å si, men det er helt vanlig at valper og unge hunder står opp tidlig. (Litt som barn...) uansett. Det går over når de blir voksne.
Berit Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 Hunden vet ikke forskjell på helg og hverdager. Når den er vant med å få gå ut så tidlig om morgenen er det naturlig at den vil og må gå ut så tidlig hver dag også helgene. 1
bippo Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Min gjorde også det til han var rundt 10 mnd, nå har han rundet året og sover helst til klokken er 12. Så det går over
peppermyntete Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 Valpen til faren min gjorde også dette lenge. De har jo ikke så stor blære enda stakars, og kan jo ikke akkurat klokka heller. Sannsynligvis går det over med din hund også
Gjest Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 Jeg sto opp da, lufta dyret og gikk og la meg igjen. Tok litt tid før han skjønte det, men med en eldre hund fikk valpen værsegod beskjed om å legge seg og sove litt til!
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #7 Skrevet 20. september 2015 Takk, alle sammen! Jeg fortsetter å gå ut med henne da, så får vi se om det går over. Hun er jo bare 6 mnd, får gi henne litt tid TSAnonymous poster hash: d7cb9...9eb
vanskapning Skrevet 20. september 2015 #8 Skrevet 20. september 2015 Min ville også ut styggtidlig den første tiden, samme når vi luftet han på kvelden. I helgene tok vi han ut, og gikk rett inn og la oss igjen. Tok ikke mange månedene før han ikke våkner før vi står opp, og i ukedagene er det noen dager han såvidt gidder å åpne øynene når jeg står opp
Jeane Skrevet 20. september 2015 #9 Skrevet 20. september 2015 Jeg sto opp, tok valpen ut (meg i pysjbukse og boblejakke midt på vinteren), og gikk inn å la meg. Jeg mener det er viktig at man legger seg igjen, selv om man ikke får sove. Dette for å venne valpen til at den får gå på do ved behov, men det blir ikke noe lek og moro av den grunn. Ingen av mine hunder har vekket meg som voksne, med mindre de er dårlige. De vet at vi står opp når jeg er klar til det, uansett tidspunkt.
Gjest treningspike Skrevet 20. september 2015 #10 Skrevet 20. september 2015 Skap rutiner sier jeg bare. Rutiner er så viktig når man har valp. Prøv å vent i ukedagene så lenge som mulig, f.eks rett før du drar på jobb. Men du må nok stå opp tidlig i helgene også å lufte den, du får heller bare legge deg igjen. Valpen skal ut morgen, etter den har sovet på dag, etter middagen sin og på kvelden.
Svampebob1 Skrevet 20. september 2015 #11 Skrevet 20. september 2015 Jeg har en hund på snart 2 år, og han blir flinkere og flinkere for hver mnd til å holde seg om morgenen. Før måtte jeg stå opp rundt 06 eller 08, men nå kan jeg sove til både 12 og 13 på dagen. Utrolig godt når man kommer over valpestatiet, du må bare være tålmodig og gi hunden den tiden som trengs for å utvikle blærekontroll
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå