Gå til innhold

Skal ned i vekt, men hva skjer med helgekosen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt. Jeg spiser ca 1800kcal-2000kcal om dagen, litt avhengig av hva jeg spiser og hvor sulten jeg er. Men jeg er en skikkelig godtemoms og jeg elsker å kose meg med noe godt i helgene. I dag har jeg spist ca 160 gram sjokolade, brus, pizza med masse ost og ellers vanlig frokost og lunsj. Jeg prøver å trene ca 5 ganger i uka, der jeg trener ca 60% styrketrening og 40% kondisjonstrening. Spørsmålet er om jeg må kutte ut denne helgekosen dersom jeg skal gå ned i vekt? 

Anonymous poster hash: c0225...ac1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ligger i kaloriunderskudd så spiller det egentlig ingen rolle. Men en kan jo spise sunnere snacks for helsen sin del, samtidig som det ikke er noe i veien for å unne seg noe godt i helga:)

Anonymous poster hash: aa1a9...01f
Skrevet

Kos deg med snacksen på helgen. Her koser jeg meg på fredag eller lørdag, men prøver å begrense meg litt. Har gått ned 20 kg til nå, og jeg spiser normalt ellers i uka og trener 2-3 ganger

Anonymous poster hash: 407a0...965
  • Liker 1
Skrevet

Det er så enkelt som at du må beregne hvor mye kalorier du tar inn. 

Jeg spiste en hel Ristorante Pollo igår (nesten 800 kcal) men jeg fordelte de resterende 700 kcal på sunn mat og la meg ikke sulten. 

Anonymous poster hash: 1ef0f...96f
  • Liker 2
Skrevet

Det er totalt antall kalorier i løpet av uka som teller, så du kan kutte litt i ukedagene og spare til helga. Ikke for mye da, selvfølgelig, og du bør prøve å begrense helgekosen noe og legge til rette for nye vaner.

Anonymous poster hash: 3a02a...d5e

Skrevet

Jeg ville kuttet ned på det. Men du trenger jo ikke kutte det helt ut

• Liker 4
Skrevet

Det hjelper betraktelig å kutte ut all den osten på pizzaen... Kan du klare deg med bare litt så er det vel allikevel mye kos? Velg smart ;)

Anonymous poster hash: 3a7e6...6d5

Skrevet

Vil bare si det rett ut, siden ingen andre gjør det: ja du bør kutte helgekosen. Selv om du holder deg i kcal-underskudd bør du kutte det. Kjøp heller en liten sjokolade (som kvikk-lunsj) og spis gulrot/agurk med dip elns. Men kutt pizza og brus hvis du vil ned i vekt. 

Skrevet

Hvis helgekosen er kos - og det ikke sklir ut og tar overhånd og bemektiger seg resten av uka og alle dine våkne timer og fortrenger vanlig mat (bare et tankeeksempel, ingen personlig erfaring med dette selv), så for all del: KOS DEG! Totalbildet er det som teller og en sunn diett har rom for både sjokolade og potetgull så lenge du også spiser torsken og brokkolien din!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er på diett og spiser null snop og snacks i helgene. Det er overhodet ingen problem.

Spiser heller ikke fetende middager ... velger mager og sunn mat uten for mye kalorier. Min utskeielse er et glass rødvin i helgene. 

Legger all mat inn i et program på PC`en slik at jeg har full kontroll over antall kalorier og innholdet i maten forøvrig når det kommer til protein, karbohydrater og fett. Jeg spiser 1300 kalorier hver dag og legger meg aldri sulten. Det gjelder å velge den riktige maten så raser vekten ned uten sultfølelse. 

Anonymous poster hash: 3ea42...afd
Skrevet

Velg lettbrus og mindre ost så er mye gjort :) Hvis du ikke syns lettbrus smaker like godt er jeg ganske sikker på at det er en vanesak som fort går seg til :) Det er jo i bunn og grunn vann med smak. 

Du kan jo også tenke på at 45 g melkesjokolade er 250 kalorier ;) (ifølge vektklubb.no)

Skrevet

Jeg synes ikke du skal kutte ut helgekosen, om det er viktig for deg - husk å tenke livsstil, ikke diett! Samtidig tenker jeg det er viktig å begrense seg litt. Jeg har for eksempel kuttet ut brus, fordi jeg ikke synes det er så godt at det faktisk er verdt sukkeret - men om jeg virkelig har lyst på, kan jeg fint drikke et glass :)

For meg er det dessuten viktig at maten jeg spiser i hverdagen skal være sunn, og koser meg alltid med maten. Ellers synes jeg fort at det å spise mye sukker trigger lysten på mer, så jeg har valgt å spise når jeg virkelig har lyst på, og begrenser det stort sett til en helg innimellom. Da skeier jeg riktignok skikkelig ut, og kan fint f.eks. spise 200 g sjokolade på kort tid :P Finn det som funker for deg, tenker jeg :)

Anonymous poster hash: 1a7be...9cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg erfarer at mye vil ha mer når det kommer til helgekos. Jeg kan fint spise litt is eller litt sjokolade og være fornøyd med det, men da får jeg et veldig irriterende sug etter mer i flere dager etterpå. Hvis jeg bare kutter ut sjokolade istedenfor å "unne" meg litt nå og da så er det enklere å leve uten. 

Anonymous poster hash: 17464...83c
  • Liker 2
Skrevet

Det spørs jo også hvor raskt du ønsker å gå ned i vekt?

Jeg har begrenset helgekosen kraftig, synes ikke den er verd det når målet er å gå ned i vekt. Når den tid kommer at jeg skal holde stabil vekt tenker jeg at jeg kan øke den litt. 

Men det er jo ikke uten grunn jeg har blitt overvektig; "kos" mange dager i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...