AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Trenger sårt hjelp med dagsovingen til sønnen på tre mnd... Første 2 mnd sov han kjempegodt, både i vogn, vugge, bil, seng. Hadde minst to lange lurer på 2-3 t ila dagen. Siste mnd har dagsovingen vært et mareritt! Sover max en halvtime i gangen i vogn/seng. Med mindre vogna er i bevegelse, da kan han sove litt lenger. Kan også sove litt lenger om han får sove oppå oss. Han må da bysses j søvn. Men merker at han sjelden har denne gode dype søvnen slik han hadde før, er liksom mer en lett søvn han har på dagtid. Nå er jeg ekstremt sliten av hele sovinga. Får liksom aldri noe "pause" eller tid til å ta meg inn når jeg enten må trille vogn eller ha han oppå meg når han sover. For all del - jeg synes det er koselig med nærheten - til en viss grad, men når det er så mye som nå, så blir det til tider "kvelende". Han liker heller ikke å ligge noe særlkg for seg selv når han er våken heller. Og før noen foreslår det, så har vi både bæresjal og sele. En ting er hvordan dette er for meg, men en annen er hvordan det er for han. Ser jo at han er trøtt, men likevel ikke greier å finne roen eller falle skikkelig i søvn. Når han våkner etter halvtime så er han fortsatt trøtt. Og blir fort sutrere av det. Dessuten merkes det godt på nattsovinga også når han har hatt ekstra dårlige dager. Slik som i dag, så har han sovet max 2,5 timer til sammen fra kl 9-22. 30 min sammenhengende, resten 10-20 min her og der. Brukte laaaang tid på å falle til ro for natta, og ble senere enn det vanligvis sovner. Han sover heldigvis godt på natta, våkner 2-3 gg for mat, og sovner kjapt igjen etter amming. Har lest at baby bør lære seg å falle til søvn på egen hand, da stimuli (byssing, trilling) kan gjøre at de våkner tidligere. Håper egentlig at noen har råd til hva jeg kan gjøre for å få baby til å sove lengre dupper, og evt hvordan få han til å sovne selv... Skrikekurer e.l er uaktuelt. Alle råd mottas med takk - bortsett fra råd om at jeg bare må innfinne meg i at det er slik - da jeg vil gjøre et forsøk på å få det til. Anonymous poster hash: 9e115...b22
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Men om han sover når du triller, hvorfor triller du ikke en lang tur i løpet av dagen? Anonymous poster hash: 14d84...bba
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 Babyer "lærer" ingenting. Her går det kun på instinkter. Får du bare barnet til å sovne under bevegelse så er det ut å gå. Barnets behov skal gå foran dine egne Anonymous poster hash: 0aaca...52f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 Høres helt normalt ut:)Anonymous poster hash: f5688...a97
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 Men om han sover når du triller, hvorfor triller du ikke en lang tur i løpet av dagen? Anonymous poster hash: 14d84...bba Han sovner når jeg triller ja, men sover som regel max 40 min da også, så det hjelper ikke å trille lang tur. Er fortsatt tydlig at han ikke er uthvilt når han våkner. Er på minst en trilletur per dag da. Anonymous poster hash: 9e115...b22
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 Babyer "lærer" ingenting. Her går det kun på instinkter.Får du bare barnet til å sovne under bevegelse så er det ut å gå. Barnets behov skal gå foran dine egne Anonymous poster hash: 0aaca...52f Visste jeg kom til å få et slikt svar, skrev ovenfor at jeg ikke er interessert i det, så du kunne ha spart deg spydighetene og latt være å svare. Både jeg OG baby blir sliten av å ha det slik, han virker jo aldri uthvilt stakkars bortsett fra på morgenen.. Som svart over så funker ikke tur optimalt heller. Anonymous poster hash: 9e115...b22
LindaM Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 (endret) Det går veldig i perioder. Min er også 3 mnd, og hun er vanskeligere å få til å sove nå, enn de første par mnd. Sånn var det med førstemann også. Hvis du vet at han sover i bevegelse, kan du gå en lang tur slik at han får minst én time sammenhengende søvn til første luren. Kanskje det gjør at han blir mindre overtrøtt og faller fortere til ro ved neste lur. Det å få babyen til å sovne selv på kvelden ville jeg ikke stresset med. Hvis han roer seg ved amming, så gjør det. Han er jo så liten enda. Du kan heller prøve igjen etter litt tid, og se åssen det går. Vi har selv prøvd de siste kveldene, men det er visst vanskelig å finne søvnen alene. Vi øver litt hver kveld, men aldri på bekostning av trygghetsfølelsen. Edit: hadde visst kommet svar fra deg om at lang tur ikke fungerer.. Jeg mener å ha lest et sted at hvis babyen har et mønster hvor den våkner f.eks fast etter 20 min, så kan man "forstyrre" den etter 15 min. Ikke slik at de våkner helt, men litt. Da vil babyen gjerne sovne igjen og starte "på nytt" med luren sin. Altså nye 20 min. Ble muligens litt rotete forklart, men du skjønte kanskje hva jeg mente? Har ikke prøvd selv. Mulig det bare er oppspinn Endret 18. september 2015 av LindaM
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Kan han ha vondt i ørene? Anonymous poster hash: cf29b...7ef
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 Husker at vi hadde en slik periode rundt den alderen vi også! Lillegutt gik fra å "sove hele dagen" til å kunne gå uten søvn i over tolv timer på dagtid! Holdt på å gå på veggen! Det varte noen uker, og han kom inn i en ny rytme med to soveperioder på dagen. Noen ganger på tre timer og noen ganger på litt over en time. Stabiliserte seg ved syvmånedersalderen tror jeg, og nå som han er ni måneder, er det stort sett det samme. Hold ut! Det vil sannsynligvis bedre seg selv. Med så små babyer er det best å gjøre det som funker best for babyen, og ikke tenke så mye på at h*n venner seg til noe. Vi bysset oss i hjel til alle lurer om han ikke sovnet til flasken, men han stoppet byssingen hardt og brutalt selv da han ble eldre. Håper det går seg til for dere! Anonymous poster hash: 2eeb4...d42
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #10 Skrevet 18. september 2015 Det går veldig i perioder. Min er også 3 mnd, og hun er vanskeligere å få til å sove nå, enn de første par mnd. Sånn var det med førstemann også. Hvis du vet at han sover i bevegelse, kan du gå en lang tur slik at han får minst én time sammenhengende søvn til første luren. Kanskje det gjør at han blir mindre overtrøtt og faller fortere til ro ved neste lur. Det å få babyen til å sovne selv på kvelden ville jeg ikke stresset med. Hvis han roer seg ved amming, så gjør det. Han er jo så liten enda. Du kan heller prøve igjen etter litt tid, og se åssen det går. Vi har selv prøvd de siste kveldene, men det er visst vanskelig å finne søvnen alene. Vi øver litt hver kveld, men aldri på bekostning av trygghetsfølelsen. Edit: hadde visst kommet svar fra deg om at lang tur ikke fungerer.. Jeg mener å ha lest et sted at hvis babyen har et mønster hvor den våkner f.eks fast etter 20 min, så kan man "forstyrre" den etter 15 min. Ikke slik at de våkner helt, men litt. Da vil babyen gjerne sovne igjen og starte "på nytt" med luren sin. Altså nye 20 min. Ble muligens litt rotete forklart, men du skjønte kanskje hva jeg mente? Har ikke prøvd selv. Mulig det bare er oppspinn Takk for svar! Det med å forstyrre skal jeg prøve! Men hvordan forstyrre han uten at han våkner altfor mye da? Hmm. Nei, kveldssovinga stresser ikke vi med. Der skal det som regel bare 5 byssing til, om han ikke sovner under amming. Da er det null problem å legge han i senga etterpå. Har også prøvd noen kvelder å legge han våken i senga, og har faktisk sovna av seg selv et par ganger. Så helt enig med deg, vi øver bare litt :-) er dagsovinga som er vanskelig her. Anonymous poster hash: 9e115...b22
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Har du lest om utviklingsprang? Hvis ikke bør du gjøre det. Helt normalt at så små babyer har peroider der de tuller med søvnen. Babyen er bare 3mnd, så du kan ikke forvente noe fast sovemønster enda. Anonymous poster hash: af7bf...fb6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Kan han ha vondt i ørene? Anonymous poster hash: cf29b...7ef Hmm, det virker ikke slik tror jeg. Hva bør vi evt se etter da? Og hvorfor tenker du at det kan være det?Anonymous poster hash: 9e115...b22
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #13 Skrevet 18. september 2015 Husker at vi hadde en slik periode rundt den alderen vi også! Lillegutt gik fra å "sove hele dagen" til å kunne gå uten søvn i over tolv timer på dagtid! Holdt på å gå på veggen! Det varte noen uker, og han kom inn i en ny rytme med to soveperioder på dagen. Noen ganger på tre timer og noen ganger på litt over en time. Stabiliserte seg ved syvmånedersalderen tror jeg, og nå som han er ni måneder, er det stort sett det samme. Hold ut! Det vil sannsynligvis bedre seg selv. Med så små babyer er det best å gjøre det som funker best for babyen, og ikke tenke så mye på at h*n venner seg til noe. Vi bysset oss i hjel til alle lurer om han ikke sovnet til flasken, men han stoppet byssingen hardt og brutalt selv da han ble eldre. Håper det går seg til for dere! Anonymous poster hash: 2eeb4...d42 Godt å høre at det gikk over for dere! Da øyner jeg et lite håp om at det kan være en periode som går overAnonymous poster hash: 9e115...b22
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #14 Skrevet 18. september 2015 Har du lest om utviklingsprang? Hvis ikke bør du gjøre det. Helt normalt at så små babyer har peroider der de tuller med søvnen. Babyen er bare 3mnd, så du kan ikke forvente noe fast sovemønster enda. Anonymous poster hash: af7bf...fb6 Ja, har lest om utvsprang. Har appen the wonder weeks. Akkurat nå er hun iflg appen ikke "inne i" noe sprang. Neida, jeg forventer ikke at det skal være fast, men det hadde jo vært en fordel om baby fikk til å sove mer. Siste uka har det vært rundt 2 1/2 t i snitt på dagtid (fra 8-9 til 20-22), og det er jo alt for lite Anonymous poster hash: 9e115...b22
Amarone Skrevet 19. september 2015 #15 Skrevet 19. september 2015 Babyen min fikk ikke dreisen på dagsoving før han var ca fire måneder. Vi hadde en mykbag til vogna, og frem til ca fire måneder brukte vi den mye innendørs til å bære ham i. Da sovnet han av bevegelsen og at det var trangt (dvs ikke rom for å kave rundt). Slik fikk vi ham til å sove lurer innendørs, men det var sjelden over 40 min sammenhengende på dagtid før han passerte fire måneder. Han sov også ute i vogna, men kun på trilletur. Våknet med en eneste gang om vogna stod stille. Jeg har sendt mange, lange og misunnelige blikk på foreldre som sitter på parkbenker med en kaffe i sola og sovende baby i stillestående vogn... ;-) Så tipset mitt er kanskje å låne en mykbag av noen for å se om det fungerer? Vi vurderte også å kjøpe vugge, men slo det fra oss.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #16 Skrevet 19. september 2015 Sånn har vi hatt det helt siden fødsel og i tillegg våkner han mange ganger på natt. Nå er han 4 måneder og jeg er rimelig utslitt, hele dagen tilbringes med baby på magen. Anonymous poster hash: 55d05...4e3
Hege899 Skrevet 19. september 2015 #17 Skrevet 19. september 2015 Akkurat som å høre om min baby! Sender deg en stooor klem ts! Føler med deg!
Trampe Skrevet 19. september 2015 #18 Skrevet 19. september 2015 Min er også straks tre mnd, og vi har det likt. Han sover sjelden mer enn 30-40 minutter i strekk på dagtid, og vil helst sove oppå meg. Om jeg legger ham i vugga etter han har sovnet, går det gjerne bare et kvarter før han er våken igjen. I vogna sover han kun når den er i bevegelse, og ikke noe lenger enn ellers. Det er utrolig slitsomt. Av og til kan han slå til og sove en time eller to, men det er sjeldent. Nå er han begynt å tulle om natta også, så jeg biter tennene sammen og venter på at det skal gå over. Når det gjelder å sette babyene behov foran sine egne vil jeg tro de aller fleste mødre gjør det. Vi er våkne om natta, bysser, mater, synger og leker. Men en baby trenger også at mamma er litt opplagt, og får seg litt søvn, slik at hun faktisk har energi til å dekke babyens behov på dagtid.
dr.Zhivago Skrevet 19. september 2015 #19 Skrevet 19. september 2015 Æsj, vi er fortsatt på 30-40 min søvn ved 5,5 mnd. Våkner alltid da!!! Veldig frustrerende, for tydelig ikke uthvilt. Min redning har vært en hengevugge som jeg løfter ham over i, vugger (ganske lenge..) og så sover han som oftest en time til...Ikke alltid.. Men anbefaler veldig hengevugge med fjæring:)
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #20 Skrevet 19. september 2015 Min baby var også slik, men gjorde små endringer som har utgjort en hel del. Det ene er at jeg har gitt mye mer mat. Babyen min sa alltid i fra når hun var skrubbsulten, og ikke når hun var kun sulten, derfor ble jeg overrasket over hvor mye mat hun egentlig vil ha, men aldri sa i fra om. Det andre jeg har gjort er å gå lengre turer, den etter 12 tiden. Hun våkner alltid opp etter ca 30-40 min, men hvis jeg fortsetter å trille til hun sovner igjen, så sover hun 3 timer når vi kommer hjem fra trilleturen. Derfor går jeg hver dag tur i 1,5 timer. Anonymous poster hash: 60bf4...fcd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå