Gå til innhold

Grunn til å ta fra foreldrene baby ved fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat hørt om et tilfelle der mor og far mistet omsorgsretten for barnet sitt. Det ble bestemt allerede før den ble født at den skulle i fosterhjem. Synes det høres helt grusomt ut å miste barnet sitt, de får ikke en gang en sjanse (noe de kanskje ikke fortjener).

Hva kan være årsaken til at barn blir tatt bort fra foreldrene med en gang etter fødselen? Hvem får gi babyen navn da?

Anonymous poster hash: 34d76...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat hørt om et tilfelle der mor og far mistet omsorgsretten for barnet sitt. Det ble bestemt allerede før den ble født at den skulle i fosterhjem. Synes det høres helt grusomt ut å miste barnet sitt, de får ikke en gang en sjanse (noe de kanskje ikke fortjener).

Hva kan være årsaken til at barn blir tatt bort fra foreldrene med en gang etter fødselen? Hvem får gi babyen navn da? Anonymous poster hash: 34d76...64e

Det kan være veldig mange årsaker til at et barn blir fjernet fra foreldrene rett etter fødselen og hvem som får gi barnet navn bør da være foreldrenes minste bekymring.

Anonymous poster hash: cddc0...674

• Liker 8
Skrevet

Det kan være veldig mange årsaker til at et barn blir fjernet fra foreldrene rett etter fødselen og hvem som får gi barnet navn bør da være foreldrenes minste bekymring.

Anonymous poster hash: cddc0...674

Det er ingen bekymring, jeg bare lurer. Og det er ikke meg det gjelder :-)

Skrevet

Når foreldrene ikke er skikket til å ta seg av en ny verdensborger, så blir barnet tvangsplassert etter fødselen.

Skjer uhyre skjeldent, men det skjer noen få ganger pr. År.

Anonymous poster hash: c8e5d...df5

• Liker 1
Skrevet

Når foreldrene ikke er skikket til å ta seg av en ny verdensborger, så blir barnet tvangsplassert etter fødselen.

Skjer uhyre skjeldent, men det skjer noen få ganger pr. År.

Anonymous poster hash: c8e5d...df5

Men hva innebærer å ikke være skikket? Annet enn narkotika.. Hva er så ille at foreldrene ikke får en sjanse?

Skrevet

Men hva innebærer å ikke være skikket? Annet enn narkotika.. Hva er så ille at foreldrene ikke får en sjanse?

Alvorlige psykiske lidelser, psykisk utviklingshemmet, kriminelle/belastet nettverk der det er fare for represalier/trusler fra andre kriminelle.

Anonymous poster hash: fedc4...276

Skrevet

I slike situasjoner vil vel foreldrene få litt tid med barnet før det blir tatt bort, i alle fall nok til å holde det og navngi det. 

Anonymous poster hash: 408b2...b81
Gjest Captain Hook
Skrevet

En grunn burde være for unge foreldre. Under 18 år. Barn skal ikke ha barn!

Skrevet

En grunn burde være for unge foreldre. Under 18 år. Barn skal ikke ha barn!

det er uheldig at ungdom under atten får barn, men man tar seøvfølglig ikke barnet fra dem bare av den ene grunnen
  • Liker 13
Gjest Captain Hook
Skrevet

det er uheldig at ungdom under atten får barn, men man tar seøvfølglig ikke barnet fra dem bare av den ene grunnen

Nei men de burde gjort det!
Skrevet

Jeg jobber i barnevernet, og vold i hjemmet eller at mor er under 18 år er ingen grunn til å fjerne et barn rett etter fødsel. Ved vold i hjemmet kan en sikre at mor og barn kommer på et krisesenter, eller andre løsninger. Det at en er under 18 år betyr heller ikke at en ikke kan ta vare på et barn.

En psykisk eller lettere psykisutviklingshemmet mor vil kunne få barnet fjernet rett etter fødsel. Kommer ann på hvor dårlig fungerende mor er, eller om det er en far som kan kompansere.

Anonymous poster hash: 79b3c...960

• Liker 6
Skrevet

Var det ikke ett par på de unge mødre Danmark som ble fratatt barnet ved fødselen? Det ble sagt at de ikke hadde omsorgsevne...

• Liker 1
Skrevet

er du helt vill? Hva om den kommende moren har et nettverk som vil stille opp og kommer til å fungere så skal man ta barnet fordi moren er 17?
  • Liker 4
Skrevet

Det å være ung mor, i seg selv, betyr jo ikke at man ikke er en god omsorgsperson. Finnes mange gode unge mødre.

• Liker 5
Skrevet

Ei jeg kjenner (perifer kjenning, har gått i samme klasse) ble delvis fratatt barnet ganske rett etter fødselen. Både hun og faren til barnet kan beskrives som "litt trege", og hun har vært barnevernsbarn hele livet, med en del adferdsvansker. Hun var på ingen måte skikket til å være mor, det virker som om hun har stanset den mentale utviklingen på rundt 10 - 12 år. Kjenner ikke samboeren hennes noe særlig, men han virker å være på omtrent samme nivå. 

Hun ble sendt på et slags mødrehjem tre-fire uker før termin, og ble der i tre måneder. Barnet flyttet hjem til fosterfamilien etter et par dager på sykehuset, men de kom med barnet daglig for samvær. Etter disse tre månedene på dette hjemmet dro hun hjem, som da var 3 timer unna der babyen var. Alt som har med barnet å gjøre, som dåp, jul osv skjer i regi av fosterfamilien. Ungen er vel rundt 4 nå, og de har samvær et par ganger i året, da moren og faren får besøke henne hjemme hos fosterfamilien. 

Hvordan jeg vet alt dette? Vel, hun legger det ut på facebook med alle detaljer, her spares det ikke på noe.. 

• Liker 1
Skrevet

Ei jeg kjenner (perifer kjenning, har gått i samme klasse) ble delvis fratatt barnet ganske rett etter fødselen. Både hun og faren til barnet kan beskrives som "litt trege", og hun har vært barnevernsbarn hele livet, med en del adferdsvansker. Hun var på ingen måte skikket til å være mor, det virker som om hun har stanset den mentale utviklingen på rundt 10 - 12 år. Kjenner ikke samboeren hennes noe særlig, men han virker å være på omtrent samme nivå. 

Hun ble sendt på et slags mødrehjem tre-fire uker før termin, og ble der i tre måneder. Barnet flyttet hjem til fosterfamilien etter et par dager på sykehuset, men de kom med barnet daglig for samvær. Etter disse tre månedene på dette hjemmet dro hun hjem, som da var 3 timer unna der babyen var. Alt som har med barnet å gjøre, som dåp, jul osv skjer i regi av fosterfamilien. Ungen er vel rundt 4 nå, og de har samvær et par ganger i året, da moren og faren får besøke henne hjemme hos fosterfamilien. 

Hvordan jeg vet alt dette? Vel, hun legger det ut på facebook med alle detaljer, her spares det ikke på noe.. 

Høres ut som de jeg kjenner til og... Rogaland?

Anonymous poster hash: a8226...61a

Skrevet

Høres ut som de jeg kjenner til og... Rogaland?

Anonymous poster hash: a8226...61a

Er nok flere av dem, dette var lengre nord..

Skrevet

Rus i svangerskapet er mer enn god nok grunn til å ta barnet, og dette skjer dessverre ofte.

Anonymous poster hash: cf0c4...f39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...