Gå til innhold

Spørsmål om skatt på utleie og selvangivelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg leier ut hele leiligheten min 11 måneder av 2015. Totale leieinntekter er 84 000 kroner.

Jeg har utbetalt 73 000 kroner i lønn fra gamlejobben i 2015, og har vært arbeidsledig siden (jeg er utenlands, lever på sparepenger). Betalte 16500 kroner i skatt på lønn. Sparer 25 000 kr i BSU. Betaler ca 24 500 kr i renter på lånene mine og tjener ca 7 500 kroner på renteinntekter.

Siden jeg tar utgangspunkt i en skatteberegningskalkulator fra Smarte Penger, prøver jeg å finne plass til den ekstrainntekten på 84 000 kroner.

Er det slik at jeg må betale 27 % skatt av de 84 000 kronene og så beregnes de resterende lønnsinntektene/skatt på lønn separat? Eller beregnes min totale skatt for 2015 som en kombinasjon med lønn + leieinntekt, og tas derifra? Se vedlagt bilde fra smartepenger.no

Hvis jeg må betale 27 % av totale leieinntekter, så er det plutselig 22 680 kroner. Det er noe jeg må finne ut av nå, for jeg må få satt av penger til det.

Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette!

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Anonymous poster hash: c6174...28e

post-37809-0-93924700-1442608801_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal betale 27% skatt av brutto leieinntekt som du skriver, drøye 22000kr.. Med selvangivelsen skal du fylle og legge med skjema RF-1189 som er for utleie av bolig. Husk at du av brutto inntekt kan trekke fra kommunale avgifter, evt fellesutgifter og tv, internett og strøm hvis dette er inkludert i leien. Leier du ut fult møblert kan du også trekke fra 15% av verdien på møblene(eks, 50.000 i verdi på møbler kan du trekke av 7.500kr)

Lykke til!

Skrevet

Tusen, hjertelig takk for den gode informasjonen! Jeg sjekket nå, uten å legge med noen ekstrainntekter, og ser at jeg må ut med MAX 7000 kr totalt sett om jeg ikke legger inn noen fradrag, siden jeg har lav inntekt i 2015 (og BSU, og allerede har betalt 16 500 kr i skatt).

Nå trenger jeg ikke miste mer nattesøvn! 

Også takk for informasjon om fradrag! Møbler (sofa, bord, sovesofa, TV-benk - ikke seng eller småting som bestikk og glass), TV og Internett er inkludert i leien (645 kr), i tillegg har jeg en vanlig innboforsikring (55kr). I tillegg er det et borettslag, men jeg er usikker på om alt jeg betaler i fellesutgifter (2494 kr i mnd) inngår som et fradrag? De 2494 kr dekker rehablitering, kostnad fellesgjeld, øvrig inntekt til borettslaget, og kommunale avgifter. De kommunale avgiftene er jo greie å skille ut, de utgjør 773 kr i mnd, så da blir plutselig uansett en lavere netto-inntekt på meg pr mnd.

Nå gjelder det bare å finne ut hvordan jeg skal skrive dette i RF-1189, når den tid kommer :P

Skrevet

Bare hyggelig. Når du skal finne summen av innbo er det litt opp til deg hva de er verst. På sidene til skatteetaten er det sjablonregelen som gjelder, det innebærer at man slipper å verdsette og vurdere fradragsretten for hvert møbel så du tar en ca sum av det du eier og trekker fra 15%. Du kan ikke trekke fra renter og avdrag på fellesutgifter så her må du skille ut faktisk kostnad som dekker tv, internett kommunale osv. Hva du tjener hos arbeidsgiver vil IKKE spille inn på hvor mye du skal skatte på leieinntekter, derfor det skal føres på eget skjema. Husk også at du får godskrive 27% av renteutgifter på lånet ditt. Betaler du 100.000 i renter pr år får du godskrevet 27.000kr som du vil få tilbakebetalt så sant du har betalt inn nok skatt hos arbeidsgiver..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...