Gå til innhold

Noen som studerer statsvitenskap ved UIO her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om mye av pensumet er på engelsk? Er det et hardt studie som er vanskelig å komme seg gjennom? Hvordan er jobbmulighetene? Fornøyd med miljøet ved UIO?

Anonymous poster hash: fee01...b0e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det foresten obligatoriske mattefag i dette studiet?

Anonymous poster hash: fee01...b0e
Skrevet

Er vel sikreste vei til å utdanne seg selv som arbeidsledig, evt. lærer om du tar PPU.

Hvis du tar studiet, anbefaler jeg å kombinere utdanningen med f. eks rettsvitenskap, matte eller økonomi.

Anonymous poster hash: 550ee...be5

Skrevet

Mye av fordypningspensumet er på engelsk, og også for enkelte fag på innføringsnivå er mye på engelsk. Engelsk pensum vil du finne på universitetsnivå; nettopp fordi mye av den beste faglitteraturen er skrevet på engelsk. Hvis du går inn her: http://www.uio.no/studier/program/statsvitenskap/oppbygging/kan du klikke deg inn på samtlige fag og se hva pensum er per dags dato. Pensum blir revidert nå og da, men i de fleste innføringsfagene er det de samme bøkene som går igjen i nyere utgaver. Du får hvertfall en pekepinn på hva som forventes, om ikke annet :)

Hvorvidt studiet er hardt er jo en smakssak. Jeg har tatt mange av de fagene som er på bachelornivå, både på 1000 og 2000-nivå, og jeg kan ikke si jeg synes noe av det var spesielt vanskelig. Men så er jeg over gjennomsnittet interessert i feltet også :) Samt at jeg foretrekker engelsk pensum, så for meg er det bare et pluss. Synes kanskje ikke komparativ politikk 1 og 2 var det helt store, men det var mer fordi jeg syntes det var dørgende kjedelig..  :fnise:

Jobbmulighetene er så å si inteteksisterende med bare en bachelor i statsvitenskap - du er ikke statsviter før du har master, og den masteren har mye statistikk. For øvrig er du ikke sikret med en mastergrad heller, selv om det så klart hjelper på. Så hvis du ikke er komfortabel med statistikk og metode så er ikke statsvitenskapelig master veien å gå. På bachelornivå er det vel bare 10 poeng obligatorisk metode og statistikk; STV1020: http://www.uio.no/studier/emner/sv/statsvitenskap/STV1020/index.html

ALLE studier på universiteter må ha minst 1 metodefag hvor det også er innbakt en del statistikk. Dette handler om at studentene selv skal utføre kvantitative (og noen ganger kvalitative) analyser, f.eks. i forbindelse med bacheloroppgaven dersom det er relevant for ditt studie - om du ikke selv skriver kvantitativt kan det jo hende du har tenkt å bruke noen rapporter. Dere skal nemlig også lære dere å tolke forskningsrapporter selv, og da er det et minimumskrav å kunne noen av de mest generelle formlene og tolkningene av disse dersom du skal kunne si noe om et datamateriale du har tenkt å bruke i egne oppgaver. Matte var ikke mitt yndlingsfag på vgs, og for meg var STV1020 ganske tungt - også fordi det var noen år mellom matte på vgs og dette faget, men om man leser mye, går på forelesninger og seminarer og løser oppgaver underveis så går det fint :)

• Liker 1
Skrevet

Strixivaria svarer vel egentlig på det meste du trenger å vite, men jeg kan jo slenge med mine erfaringer også. I starten var det litt tungt å venne seg til det akademiske språket, men jeg kom relativt fort inn i det. Min erfaring er at det ikke er kjempevanskelig å gjøre det bra, men det krever at du bruker nok tid på det. Det er mye pensum man skal gjennom, så det jeg stressa mest med var rett og slett å komme meg gjennom alt og få et godt overblikk over hele pensum. Det å greie å formulere en god og strukturert oppgave, der du svarer på det oppgaveteksten spør etter og klarer å anvende pensum på en god måte er helt avgjørende for å gjøre det bra.

Metode og statistikk er det mange som gruer seg til, men matteferdigheter på VGS er ikke nødvendigvis en pekepinn på hvordan man klarer det. Metode- og statistikkfaget man har første semester på master er for de fleste kjent som helvetessemesteret :P Men alle jeg kjenner har kommet seg helt fint gjennom det, og de har ikke vært spesielt sterke i matte fra før, og de sier også at de har hatt god nytte av det. 

Jeg syntes fagene var veldig interessante, men falt litt av etterhvert (gikk ferdig bachelor og bytta til noe annet). Det er veldig teoretisk, og noen ganger føltes det bittelitt meningsløst å bare fokusere på ulike fagtradisjoner i studiet av internasjonal politikk. Men jeg lærte mye på bachelor, og jeg tror nok at master har flere litt mer håndfaste fag å velge mellom (eller sykt teoretiske fag om man liker det). 

Studiemiljøet syntes jeg var veldig bra, så lenge man tar litt initiativ selv :) Ble kjent med en del folk i fadderuka, også er det en del foreninger man kan være med i, og studietur. På master er det enda mer sosialt, der det arrangeres flere sosiale greier.

Du kan jo få veldig mange forskjellige jobber etter master, men det er ingen tvil om at det er høy konkurranse om dem. Statistikken tror jeg likevel er slik at de aller fleste er i relevant jobb ila 6-8 måneder (husker ikke nøyaktig hvordan den statistikken så ut). Men du bør helt klart begynne å forberede deg på jobbsøking i god tid før du står med vitnemålet i hånda. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...