Gå til innhold

Allergisk mot mandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har merket det siste året eller så at hvis jeg spiser mer enn en håndfull mandler (både skåldete og med skall) så kjennes det ut som om jeg hovner opp i svelget. Det føles som om noe sitter fast, jeg må drikke masse, blir varm og uvel. 

Etter å ha lest litt på nettet så står det at mandel går inn under nøtteallergi. Men jeg kan fint spise andre nøtter uten å kjenne noe. Det står også at hvis man er allergisk mot mandler, så tåler man ingen former for marsipan. Men jeg kan spise mandelflak på kaker, marsipan og annet som inneholder mandler uten problem. Det er kun når jeg spiser rå mandler - f.eks en åtte-ti stykker på kort tid - at jeg kjenner denne reaksjonen.

Er det mulig å ha en svak grad av allergi bare mot mandler? Det jeg kjenner stemmer ikke overens med hva jeg leser om nøtte/mandelallergi, men jeg har kjent akkurat de samme symptomene tre ulike ganger nå, hvor jeg har spist mandler. Men kjenner som sagt ingen symptomer med noen andre nøtter, sjokolade med nøtter, mandelkake, marsipan osv.

Anonymous poster hash: d0b4f...e71
Skrevet

Gå til legen så får du en forklaring på hvordan du skal forholde deg til dette.

Generelt mistenker man sterkt at man er allergisk mot noe, så holder man seg unna når det ernæringsmessig ikke er viktige produkter. Noe mandler ikke er, og dermed lett kan unngåes.

Anonymous poster hash: 8ccaa...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...