Gå til innhold

Avhengig av nesespray

Sarabi

Anbefalte innlegg

Jammen i ti år sammenhengende, Arwen?! Det tror jeg ikke legen anbefaler... Å bruke litt nesespray eller -dråper en ukes tid ved vanlig forkjølelse er da noe helt annet enn det det er snakk om her.

Jeg sier som de andre her: Kom dere til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sååååå utrolig rart! Jeg logget meg akkurat på her, da jeg ikke fikk sove. Og hvorfor får jeg ikke sove? Jo, fordi jeg i morgen skal på sykehus og operere nesa pga. kronisk medikamentell rhinitt, dvs. kronisk tett nese grunnet overforbruk av nesespray..... Dette er ikke tull. Jeg skal ha narkose og gruer meg skikkelig da jeg aldri har hatt det før.

Men tilbake til saken, jeg vet svært godt at det ikke kommer noe godt ut av overforbruk av nesespray. Jeg har brukt det mer eller mindre i 12 år. Ikke 1 flaske i uken, men veldig mye mer enn det som er anbefalt. For 2 år siden gikk jeg til lege med problemet for første gang. Da ble jeg henvist til en ØNH-lege. Etter masse allergitesting, CT av bihuler etc., ble jeg operert for første gang. Da fjernet han noe av slimhinnene. Ikke godt, men fra det minuttet det var gjort, brukte jeg ikke nesespray......på et halvt år. Min lege mener at klimaet på jobben har gjort til at jeg gradvis har tetnet til igjen og begynt å bruke nesespray igjen. I morgen skal jeg inn for å meisle bort noe av nesebenet, det vokser jo ikke ut igjen iallefall. Jeg har også prøvd å slutte mange ganger, men det er vanskelig. Som innleder her får jeg fullstendig panikk, særlig når jeg skal sove. Jeg tetner ellers veldig til når det er mye røyk rundt meg, tett luft etc.. Med det kommer hodepine og da er nesesprayen god å ha.

I perioder har jeg hatt peppermynteolje som jeg har smurt under nesa (bare bittelitt da det er svært sterkt og svir dersom du har på for mye) og da har det løsnet veldig. Men for meg var det ikke godt nok i lengden.

De som sier det bare er å slutte vet ikke helt hvor ille dette er.

Jeg blir ellers svært provosert over reklamen over Otirivin som sendes på TV hele tiden....

Hilsen en som håper hun er fri for nesespray-avhengighet fra i morgen....

:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

:klappe:

Kjempebra at du forteller hvor alvorlig det er med denne avhengigheten! Selvfølgelig er det ikke bare å slutte, det er jo blitt en kombinasjon av både fysisk og psykisk avhengighet. Kjempemasse lykke til i morgen, det går nok helt bra!

Jeg har også vært litt betenkt over den otrivin-reklamen de siste dagene etter at denne tråden kom..

Igjen: Lykke til i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det trengs.... Om 11 minutter må jeg begynne å faste. Huttetu! Det jeg gruer meg aller mest for er at jeg må gå med tamponger i nesa i et døgn.... Men, nå er det slutt. 2 operasjoner måtte faktisk til. Jeg får rapportere i morgen om hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Tamponger i nesen?! :hoho:

Nei huff, det blir sikkert kjempevanskelig hvis du har angst for å bli tett! Men du, jeg opererte meg for to uker siden (noe helt annet), og jeg gruet meg faktisk mest til narkosen. Men de dytter i deg beroligende med en gang du komme til sykehuset, så det går helt fint. Du er ikke nervøs lengre, du blir bare deilig søvnig. Og så når du våkner er du ferdig!

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rinexin (reseptbelagt) tabletter åpner nesen (demper hevelser i slimhinnene). Disse er ikke en permanent løsning, men depottablettene virker i over et døgn og kan lette overgangen. Det kan forøvrig hende at du er allergisk (f. eks. mot støv) og trenger en reseptbelagt nesespray. Gå til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde ikke det var så mange som var avhengig av nesespray. Godt å vite at jeg ikke er alene.

Jeg vet veldig godt at det er farlig, men jeg klarer ikke la vær å bruke det.

Takk for mange gode råd her på KG. Skal ringe legen min i dag å bestille meg time.

Syvvi: Lykke til!!

Sarabi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen i ti år sammenhengende, Arwen?! Det tror jeg ikke legen anbefaler... Å bruke litt nesespray eller -dråper en ukes tid ved vanlig forkjølelse er da noe helt annet enn det det er snakk om her.

Jeg sier som de andre her: Kom dere til legen.

Nei nei nei..

var bare svar til hun smo kun brukte saltvann :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble operert i full narkose i går, måtte inn i bihulene mine også så det ble et mye større inngrep enn planlagt. Var forferdelig medtatt i går, dopet ned, tilbake i dag og fjernet en tampong fra hvert nesebor på 10 cm. Ble sykemeldt i 14 dager. Fremdeles 1 tampong igjen. Må være veldig forsiktig de første 4-5 dager grunnet blødning og infeksjonsfare. Vel, mitt poeng med å skrive dette her er: Har du problemer med tett nese, ikke nøl med å gå til legen dersom det tar tid. Jeg gikk i 10 år før jeg oppsøkte lege, det var 10 år for sent. Det kan være en årsak til at man stadig er tett, og det er bedre å finne ut av enn å bruke Otirivin og andre reseptfrie produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Zobel28

Hei,

Jeg har tatt otrivin fast hver dag i ca 4 år. Og brukt 1-2 flasker i uken, og nei det er ikke bare å slutte. Kanskje man trenger litt hjelp i tilleg.

Nå må jeg bare fortelle litt om min nedtrapping. Jeg gikk til legen og fikk en nesespray med kortison, i tilleg så har jeg tatt noen tabletter fra helsekost som heter Fenu-Max. Og jeg har gått 3 dager med bare to dusj med otrivin i hvert nesebor før leggetid, det er fire år siden sist jeg har gått en hel dag uten nesespray...

Vet ikke om det er kortisonen eller om det er Fenu-Max fra helsekosten som hjelper best.

Men den fra helsekosten får du jo reseptfritt så den er det bare å prøve, den inneholder bukkehornfrø og timian.

Kortisinsprayen er på blå resept.

Lykke til med å kutte ut otrivinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zobel28

Hei,

Jeg har tatt otrivin fast hver dag i ca 4 år. Og brukt 1-2 flasker i uken, og nei det er ikke bare å slutte. Kanskje man trenger litt hjelp i tilleg.

Nå må jeg bare fortelle litt om min nedtrapping. Jeg gikk til legen og fikk en nesespray med kortison, i tilleg så har jeg tatt noen tabletter fra helsekost som heter Fenu-Max. Og jeg har gått 3 dager med bare to dusj med otrivin i hvert nesebor før leggetid, det er fire år siden sist jeg har gått en hel dag uten nesespray...

Vet ikke om det er kortisonen eller om det er Fenu-Max fra helsekosten som hjelper best.

Men den fra helsekosten får du jo reseptfritt så den er det bare å prøve, den inneholder bukkehornfrø og timian.

Kortisinsprayen er på blå resept.

Lykke til med å kutte ut otrivinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flasken står det sannsynligvis MÅ IKKE BRUKES MER ENN TI DAGER SAMMENHENGENDE

Dette er det en grunn til.

Du må bare ta avvenningen som går over et par dager, med tett nese og panikk. Du ØDELEGGER slimhinnene i nesen din hvis du bruker nesespray hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flasken står det sannsynligvis MÅ IKKE BRUKES MER ENN TI DAGER SAMMENHENGENDE

Dette er det en grunn til.

Du må bare ta avvenningen som går over et par dager, med tett nese og panikk. Du ØDELEGGER slimhinnene i nesen din hvis du bruker nesespray hele tiden.

Og når vi prøver å si dette på apoteket har vi kunder som himler med øynene og sier at selvfølgelig vi vet da det mens de ser ut som om de tror vi er dumme.....

Ser jo her at det er utallige eksempler på at vi bør fortsette å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Støtter alt som er skrevet over her om nesesprayens farer... kjenner mange eksempler på dette.

Et tips i nedtrappingen; hvis du absolutt ikke klarer å slutte helt og f.eks. trenger noe om natten - bruk barnestyrken i en overgangsperiode.

Ellers er det ofte man bruker respetpliktig allergispray under nedtrappingen (f.eks. Nasonex, Flutide, Rhinocort).

Ta kontakt med legen og kom igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi seg når man har blitt vant til å bruke nesespray, det vet jeg alt om. Har brukt det mer eller mindre i årevis nå, men nå bruker jeg det kun en gang i døgnet før jeg skal sove.

Skal nok klare å slutte helt, men søvn er nødvendig med to aktive småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Blir litt provosert av de som mener det "bare" er å trappe ned.....(ikke bare her på siden, men folk man snakker med ellers) :-) Det viktigste er å få undersøkt hvorfor man er så tett, det kan være allergi, skjev neseskillevegg, for store nesemuslinger etc. Mange som meg får fullstendig panikk når det tetter seg helt, særlig når man skal sove.

Min øre-nese-halslege har sagt at man skal ikke la seg lure av barnenesespray, den er også farlig for slimhinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååh...kjære deg, gjett om jeg kjenner meg igjen!! Føler med deg! Sliter med allergi om våren, og har vært avhenging av nesespray mer eller mindre i flere år :veldigsur:

Har ikke noe vidunderavvenning til deg, men jeg har gradvis trappet ned på bruken....mindre og mindre for hver dag, så jeg til slutt bare brukte det før jeg la meg om kvelden. Investerte også i saltvanns nesespray, det hjelper litt på slimhinnene. Nå er det snart en måned siden jeg sluttet, og har klart meg ganske bra. Er nå nesten helt fin igjen, men det har vært litt kjipt til tider...men jeg lover, det blir bedre!! Du må bare holde ut, alternativet er at slimhinnene i nesa blir helt ødelagt med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jente; jeg har hatt det på samme måten, og vet akkurat hva du snakker om!!! :-(

Det er knalltøft å slutte, for slimhinnene er avhengig av nesesprayen for å fungere. Du vet jo sikkert like godt som meg hvor lite gunstig det er over tid.

Jeg fikk beskjed av en øre-nese-hals spesialist engang at det ville være "et helvete" i rundt 3 dager, før det begynte å normalisere seg, og det stemmer.

Jeg var også sånn at jeg MÅTTE vite at jeg hadde nesespray i hus, og på et jobbseminar for flere år siden fikk jeg dessverre ikke tak i nesespray og måtte låne av en kollega. Hun hadde det på samme måten, og forsto meg godt!

Du kan prøve å trappe ned ved at du bestemmer deg for ikke å bruke nesespray i løpet av dagen. Så sprayer du deg i nesen når du legger deg, ellers får du vel panikk, antar jeg...

I en overgangsperiode kan du prøve å erstatte nesesprayen med saltvannsspray. Ikke at det er det samme, men... Du får i alle fall fuktet nesen, og saltvannet er bra for slimhinnene.

Prøv etterhvert å bare spraye i ett nesebor om gangen.

Egentlig er det som med å slutte å røyke (ikke at jeg har prøvd det, men antar det blir litt det samme... :ler: ) Du må bare bestemme deg for at du ikke vil være avhengig av nesesprayen!

Jeg har greid det, og det går kjempefint. Jeg lever faktisk! :ler: Har ikke hatt en nesespray i hus på mange måneder. Men vær obs, for det er lett å begynne på 'an igjen hvis du f.eks. blir forkjølet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter jeg ble gravid for tre måneder siden har jeg også vært fullstending avhengig. Må bruke det hver natt, eller så våkner jeg av att jeg ikke får puste. Vet det ikke er bra når man er gravid, men jeg må....Har før aldri brukt det noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...