Sarabi Skrevet 20. september 2004 #1 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg er fullstendig avhengig av nesespray. Må ha den med meg overalt, for hvis jeg blir tett i nesen får jeg panikk. Hater å puste med bare munnen og klarer ikke fungere hvis nesen er tett. Dette er selvsagt slitsomt, og jeg skulle ønske jeg kunne kaste nesespayen. Hva kan jeg gjøre for å "bli frisk"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2004 #2 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg har ingen gode råd å gi deg, men ville bare si at du ikke er alene om å ha det problemet! Mamma er totalt avhengig av nesespray, og er en storforbruker av sådanne. Håper du får noen gode tips - så kan jeg videreformidle dem til min kjære mor! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 20. september 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 20. september 2004 Det går jo ca en nesespay i uka, og det blir litt penger etterhvert. Har hørt at man kan opereres i slimhinnene, men vet ikke noe om pris og slike ting... Tenkte kanskje det var noen her som visste noe om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg Skrevet 20. september 2004 #4 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg ser for meg at det er en avvennings periode, som sikkert er tøff i starten. En produserer jo mer sekret jo oftere man fjerner den... Men, dette er ikke et vitenskapelig svar altså, bare tanker fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 20. september 2004 #5 Del Skrevet 20. september 2004 En venninne av meg gikk til legen med det samme problemet, det er faktisk ganske farlig å bruke for mye nesespray :fy: hun fikk noe blomstervann-spray som var helt ufarlig som hun kunne bruke mens hun sluttet med uvanen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 20. september 2004 #6 Del Skrevet 20. september 2004 hun fikk noe blomstervann-spray som var helt ufarlig som hun kunne bruke mens hun sluttet med uvanen. Lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. september 2004 #7 Del Skrevet 20. september 2004 Du må bare slutte tvert. Jo mer du bruker nesespray, jo tettere vil nesen din føles, og du vil bruke ennå mer nesespray. En ond sirkel rett og slett. Kast alt du har og la være. Det vil bli et par dagers "helvete", men så vil du føle deg mye bedre. Bruk ren saltvannsløsning, eller f.eks. slike tyggegummier (f.eks. Airwaves) som løser opp i nesen når det er som verst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 20. september 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 20. september 2004 Du må bare slutte tvert. Jo mer du bruker nesespray' date= jo tettere vil nesen din føles, og du vil bruke ennå mer nesespray. En ond sirkel rett og slett. Kast alt du har og la være. Det vil bli et par dagers "helvete", men så vil du føle deg mye bedre. Bruk ren saltvannsløsning, eller f.eks. slike tyggegummier (f.eks. Airwaves) som løser opp i nesen når det er som verst. Det er faktisk ikke bare å slutte av tvert.. Hadde det vært så lett, så hadde jeg gjort det og ikke spurt etter råd her Jeg får som sagt panikk hvis jeg ikke får puste gjennom nesen, og jeg får ikke sove hvis jeg er tett. Hvis jeg er så uheldig å bli tett i løpet av natten, har jeg mareritt om at jeg ikke får puste. Saltvannsløsning hjelper ikke, og ikke tuggegummier heller... Jeg er nok inne i en ond sirkel, og trenger helt klart hjelp til å slutte, men hvordan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 20. september 2004 #9 Del Skrevet 20. september 2004 kontakt legen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 20. september 2004 #10 Del Skrevet 20. september 2004 bruk saltvanns-nesespray i overgangsperioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Solstråle Skrevet 20. september 2004 #11 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg har vært Otrivin-avhengig en god stund nå. (Hjelp- det hørtes veldig skummelt ut, kanskje vi skal starte en Anonyme Otrivinere-organisasjon... ) Jeg har det akkurat på samme måte som deg, og det er ikke morsomt! Jeg har forsøkt å trappe ned, og nå klarer jeg å holde meg til et spray i hvert nesebor før jeg sovner. Jeg MÅ ha det når jeg skal sove, klarer ikke å puste med åpen munn. Jeg har forsøkt alt fra "nesespray"-piller til saltvannsskylling, men ingenting virker. Særlig saltvannsskyllingen tror jeg er noe stort tull, det hjelper overhodet ikke. Prøv å trappe ned, begynn med å spraye tre ganger om dagen, og vær fast bestemt på å holde ut. Lykke til, jeg vet hvrodan du har det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit_mor Skrevet 20. september 2004 #12 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg hadde samme problem som deg! Har vært sånn siden jeg var barn, og har vært fullstendig avhengig av nesespray... I vinter bestilte jeg meg time til øre-nese-hals lege, og fikk beskjed om å slutte tvert! Det er selv farlig å bruke nesesprayene som er beregnet på barn - over lengre perioder (jeg trodde jo selvfølgelig den var mye mildere og mer ufarlig :oops: ) Uanset; jeg fikk resept på tabletter som virker på slimhinnen i nesen, og disse har samme effekt som nesespray (bare HELT ufarlig). Disse tablettene vil hjelpe deg å slutte med nesesprayen. Du får ikke ubegrenset resept på disse, men en pakke skal nok gjøre susen! Det kan også hende du har noen form for allergi som gjør at du i utgangspunktet blir veldig raskt tett i nesen, men hovedsakelig så er det faktisk nesesprayen som gjør at du er tett! Som de andre skriver her så er det en ond sirkel å komme inn i.. Anbefaler en time hos øre-nese-hals, og legg de forstår alvoret i problemet med en gang! Lykkeønskninger fra ei som har vært i samme båt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsey Skrevet 20. september 2004 #13 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg er også avhengig av nesespray i perioder, og har derfor sluttet flere ganger. Først trapper jeg ned, og ender opp med bare en spray om morgenen eller kvelden. Så slutter jeg helt, og da er det bare å bite i seg den fæle følelsen av å ikke kunne puste igjennom nesen. For sånn vil det være i en dag eller så (det er det for meg ihvertfall). Og da er det ikke bare litt tett, men helt potte tett, samme hvor mye du pusser nesa osv. Men heldigvis går det fort over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #14 Del Skrevet 20. september 2004 Er også Otrivin avhengig, har brukt nesespray i 7-8 år nå For tre år siden var jeg hos spesialist i øre/nese/hals, han sa at jeg hadde trange nesekanaler, men skulle han operere meg måtte jeg ha vært fri for nesespray i hvertfall tre mnd, også skulle han vurdere meg på nytt. Dette pga av at slimhinnene mine var ødelagt og han var redd for komplikasjoner etter operasjonen. Men det er ikke så enkelt å bare slutte, det værste er kveldene når jeg skal sove, må kjenne at jeg for luft...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Temaa Skrevet 20. september 2004 #15 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg har det akkurat som deg, men har dessverre ingen tips å komme med. Det går med mer enn 2 otrivinflasker i uka, og har gjort det nå i over 10 år. Det er ikke noe gøy. Jeg får helt panikk om jeg går tom. T. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 21. september 2004 #16 Del Skrevet 21. september 2004 Skjønner ikke helt hvordan dere kan ta en fleipende tone angående et forbruk på 1-2 flasker i uka.Det er tross alt en grunn til at man ikke skal bruke nesespray lengre enn en uke om gangen,nettopp fordi det er farlig. En kompis av meg hadde akkurat samme problem,helt til han ble innlagt på sykehus på grunn av blødninger fra hodet,på grunn av nesespray. Det er faktisk et medikament dere misbruker.Ta kontakt med fastlege!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 21. september 2004 #17 Del Skrevet 21. september 2004 :o Herregud jeg er skremt jeg! I TI år?! Og to flasker i uka? Skummelt.. Jeg har brukt nesespray EN gang i hele mitt liv, og det var når jeg var liten og mamma bestemte det fordi vi skulle reise med fly. Hvis jeg har vært skikkelig tett andre ganger har jeg brukt sånn saltvann. Det virker! Men dere bør ligge med hodet bakover ganske lenge, for å la saltvannet få tid til å virke. Klart det ikke virker like kraftig som otrivin, men å forvente at noe ufarlig og naturlig som saltvann skal virke like bra som..SYRE som svir vekk alle slimhinnene..nei det er litt naivt. Lykke til, jeg misunner dere ikke!! *kjempeskremt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 22. september 2004 #18 Del Skrevet 22. september 2004 Samboeren min var helt avhengig an nesespray (otrivin). Problemet er at slimhindene blir ødelagte av lengre tids bruk. Det er en grunn til at 10- dagers advarselen står på pakken. Kjøp en tube mentholatum på apoteket og smør litt under og inni neseborene slik at du kjenner lukta godt. Fungerte utmerket på sambo. Det positive her er at mentholatum ikke er skadelig på slimhindene slik nesespray er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfru74 Skrevet 22. september 2004 #19 Del Skrevet 22. september 2004 Det positive her er at mentholatum ikke er skadelig på slimhindene slik nesespray er Ikke helt enig her, det er en grunn til at neseprodukter med mentol ble trukket fra markedet for 10-års tid siden. Pass på å ikke bruke dette mer enn 1 uke av gangen heller, mentol tørker også ut slimhinnene. Bruk saltvannløsning så ofte man føler for det (skylling når man er hjemme, spray når man er ute), men vurder også Nosoil med olje som smører sår nese. Hver oppmerksom på at det kan ta litt tid, når man tross alt har vent seg til dette over lang tid fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 22. september 2004 #20 Del Skrevet 22. september 2004 :o Herregud jeg er skremt jeg! I TI år?! Og to flasker i uka? Skummelt.. Jeg har brukt nesespray EN gang i hele mitt liv, og det var når jeg var liten og mamma bestemte det fordi vi skulle reise med fly. Hvis jeg har vært skikkelig tett andre ganger har jeg brukt sånn saltvann. Det virker! Men dere bør ligge med hodet bakover ganske lenge, for å la saltvannet få tid til å virke. Klart det ikke virker like kraftig som otrivin, men å forvente at noe ufarlig og naturlig som saltvann skal virke like bra som..SYRE som svir vekk alle slimhinnene..nei det er litt naivt. Lykke til, jeg misunner dere ikke!! *kjempeskremt* min lege anbefaler faktisk nesespray ved tett nese, dette for å unngå bihulebetennelse. Saltvann fungerer ikke på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå