AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Mulig det finnes en tråd om dette allerede, men føler slike emner trenger en fersk start i blandt! Jeg er norsk og såkalt "hvit" i huden. På skole, jobb, idrett blir det ofte snakket om han eller hun hvite.. Så hvorfor blir det da vill oppstandelse så fort noen kalles for svart eller mørk?! Alle ser jo at de ikke ER svarte, men de færreste jeg kjenner som er lyse i huden er hvite?! -men det er jo bare en talemåte! Og jeg ser heller ingen grunn til at 2-3-eller4 generasjonsinnvandrere skal ta seg nær av det pga historien! Vi kaller da jøder for jøder, protestanter for protestanter og indianere for indianere selv om historien deres tilsier at de skulle blitt kalt noe mer "politisk korrekt"!Anonymous poster hash: 7348b...c8d 17
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Sier neger jegAnonymous poster hash: 2960c...192 20
missuvillig Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 Jeg sier å neger. Eller svarting.. For de er jo det sant, noen er faktisk helt svart. Med hint av blått.. Blåmenn Ser faktisk ikke på det som rasistisk heller, for jeg mener ikke noe ondt med det. Neger kommer fra negro som jo er svart sì.. Drittlei at alle bruker rasistkortet forresten... Vi misliker ikke hverandre pga hudfargen, vi misliker hverandre pga holdninger. 15
Gjest Miss.Silver Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 (endret) Han/hu "mørke" eller "hvite" på jobben/skolen, har et navn; lær det Om det er umulig å kjenne alle, men alikevel skal snakke om personen, omtal de heller etter kontinent enn farge; europeer, afrikaner, amerikaner, asiater osv. Er du mer sikker på hvor de er fra kan du minske inn til; tysker, briter, scandinaver, spanjol osv. Endret 18. september 2015 av Miss.Silver
Gjest Miss.Silver Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 (endret) Drittlei at alle bruker rasistkortet forresten... Vi misliker ikke hverandre pga hudfargen, vi misliker hverandre pga holdninger. Jeg er ganske enig i hva du sier her. Det er holdninger og ikke fargen. Men når vi vet at de fleste tar seg nær av det å bli kalt ting etter hudfargen deres, så kan man prøve å forhindre det. Endret 18. september 2015 av Miss.Silver
Sugerøret Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 neger er neger,hvit er hvit.svart er svart.gul er gul. Fjåsete opplegg der folk later som de er politisk korrekte ved å si AFROAMERIKANER. hjelpes.. 10
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Om noen har en preferanse(som ikke er hårreisende da) så bruker jeg gjerne den, men sort/mørk/-hudet synes jeg ikke er rasistisk. Det er jo bare en beskrivelse av åpenbare ytre karakteristika. En må kunne beskrive hudfarge uten å bli stemplet som rasist, kjære vene. Jeg har møtt en del som drar rasist-kortet i hytt og pine, særlig da jeg bodde i USA. Tok til slutt igjen med samme mynt og forlangte å bli kalt for Nord-Europeer(og Viking bare for å gjøre det litt spennende ) Husker jeg kom jeg i skade for å kalle en person for "black" fremfor African American. Ble ganske dårlig stemning, ikke blant de mørkhudede, men blant de hvite. Så er mange hvite som også bidrar til at rasisme opprettholdes fordi de er så redde for å bli oppfattet som rasistiske, og da kommer disse politisk korrekte ordene som de som det gjelder mange ganger synes er unødvendige. Men denne trenden dør vel mer og mer ut med generasjonene tenker jeg. Jeg nærmer meg 30 og det var fy å si neger da jeg vokste opp, mens jeg merker at ungdommen jeg jobber med så er det bare et helt nøytralt ord for mørkhudet. De kjenner historien selvsagt, men har selv ingen negative assosiasjoner, uansett hudfargen de selv har. Anonymous poster hash: 5128c...652 2
Gjest Miss.Silver Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 neger er neger,hvit er hvit.svart er svart.gul er gul. Fjåsete opplegg der folk later som de er politisk korrekte ved å si AFROAMERIKANER. hjelpes.. Hvis det er meg du referer til nå, ettersom jeg skrev det jeg skrev, så er det ikke for å være politisk korrekt, men for å vise respekt når vi vet så mange tar seg nær av å bli kalt etter hudfargen sin. Mange reagerer, mange ikke, men hvorfor ta sjansen på å fornærme?
Jus sanguinis Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 (endret) Jeg er norsk og såkalt "hvit" i huden.På skole, jobb, idrett blir det ofte snakket om han eller hun hvite..Så hvorfor blir det da vill oppstandelse så fort noen kalles for svart eller mørk?!Anonymous poster hash: 7348b...c8d Fordi eliten, de som bestemmer talemåten, er selvhatende. Eliten hater seg selv, og eliten overfører sitt selvhat på resten av befolkningen. Endret 18. september 2015 av Jus sanguinis 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #10 Skrevet 19. september 2015 alt er selvfølgelig rasistisk. Men bare dersom noen som er mørke i huden blir "utsatt" for det... Anonymous poster hash: 467e4...7bb 4
Cashbah Skrevet 19. september 2015 #11 Skrevet 19. september 2015 Jeg sier både svarte og neger. De som har et problem med det kan ta seg sammen. Jeg er dritt lei av slike mennesker uansett. 5
Erazor Skrevet 19. september 2015 #12 Skrevet 19. september 2015 Svart regnes som det politisk korrekte uttrykket i Norge. 4
Gjest Raindrops Skrevet 19. september 2015 #13 Skrevet 19. september 2015 Jeg har aldri oppleved oppstyr av å kalle noen mørk, det må være mulig å beskrive andre mennesker uten å være rasistisk, vi er ikke fargeblinde selv om noen liker å tro det. Folk som bruker ord som "neger" og "blåmenn" dømmer jeg nedenom og hjem da, det må jeg innrømme. 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #14 Skrevet 19. september 2015 Svart regnes som det politisk korrekte uttrykket i Norge. Jeg trodde det var farget som var politisk korrekt, helt til alle begynte å omtale Obama som "svart". Så viser det seg at farget visstnok er meget krenkende. Så det er jamen ikke lett å holde tunga rett i munnen. Det beste er vel strengt tatt å ikke omtale hudfarge i det hele tatt, strengt tatt er det sjeldent relevant. Anonymous poster hash: c3bf7...df5 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #15 Skrevet 19. september 2015 Jeg har aldri oppleved oppstyr av å kalle noen mørk, det må være mulig å beskrive andre mennesker uten å være rasistisk, vi er ikke fargeblinde selv om noen liker å tro det. Folk som bruker ord som "neger" og "blåmenn" dømmer jeg nedenom og hjem da, det må jeg innrømme. Samme her. Det er mange som bruker ordet neger/svarting bare på trass. Dere som ikke har noe imot å kalle mørkhudede folk for negere, dere kan jo forklare hva slags betydning ordet har hatt og dermed grunnen til at folk ikke liker å bli kalt det, og hvorfor det skal være OK i dag å bruke ordet til enhver pris. Fortell meg grunnen til at ordet fikk negativ betydning og hvordan det ikke har noe å si.Anonymous poster hash: 0bbaf...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #16 Skrevet 19. september 2015 Jeg trodde det var farget som var politisk korrekt, helt til alle begynte å omtale Obama som "svart". Så viser det seg at farget visstnok er meget krenkende. Så det er jamen ikke lett å holde tunga rett i munnen. Det beste er vel strengt tatt å ikke omtale hudfarge i det hele tatt, strengt tatt er det sjeldent relevant. Anonymous poster hash: c3bf7...df5 Går du rundt og kaller kvinner for kjerring og eller? Gjør det deg forvirret at man kan si "dame" men ikke "kjerring"? Og at ordet "kvinnfolk" er litt mindre høflig å bruke enn "kvinne"? Er språk og historie vanskelig for deg? Anonymous poster hash: 0bbaf...7d2 2
Sugerøret Skrevet 19. september 2015 #17 Skrevet 19. september 2015 Hvis det er meg du referer til nå, ettersom jeg skrev det jeg skrev, så er det ikke for å være politisk korrekt, men for å vise respekt når vi vet så mange tar seg nær av å bli kalt etter hudfargen sin. Mange reagerer, mange ikke, men hvorfor ta sjansen på å fornærme? var ikke deg jeg hadde i tankene egentlig Men jeg er drittlei å bli kalt hvit..jeg vil helst bli referet til som Etnisk lys, etterkommer av vikinger. :D
kjøttmeis Skrevet 19. september 2015 #18 Skrevet 19. september 2015 Hvis jeg må forklare en person fysisk sier jeg lyshudet/mørkhudet, blond/brunette (f.eks.) for det er jo fakta. Alle med øyne kan jo se forskjell på hudfarge og øyefarge så hvorfor skal man diskutere? Det er jo ikke rasistisk å si mørkhudet eller lyshudet? Hva annet skal man si da? Jeg kan jo ikke vite hvor en fremmed på gata er i fra, så da bruker man jo det man har. Vi er blitt så sensitive. Folk tåler jo ingenting og alt blir plutselig rasistisk. Min mor fikk en gang kjeft fra moren til ei jente som mobbet lillebroren min. Moren min hadde ringt denne jenta og sagt i fra at det hun hadde gjort ikke var greit, for det å dytte en 6 års gammel gutt er jo ikke greit. Hun fikk senere en telefon fra moren hennes. Da var hun plutselig rasistisk, fordi hun kjeftet på en mørkhudet jente. Det hadde absolutt ingenting med hennes hudfarge å gjøre, eller hennes etnisitet - KUN hennes holdning. Til slutt måtte hun forklare moren hennes at vi faktisk har mørkhudede i familien, og at hudfargen til mennesker ikke har noe å si, men at det er oppførselen som betyr noe. Neida, hun var visst fortsatt rasist. Dette skjer utrolig ofte, som jeg har hørt og sett. Å faktisk være ordentlig rasist er IKKE noe greit, men i dag tror jeg ikke alle skjønner hva rasist er.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #19 Skrevet 19. september 2015 Går du rundt og kaller kvinner for kjerring og eller? Gjør det deg forvirret at man kan si "dame" men ikke "kjerring"? Og at ordet "kvinnfolk" er litt mindre høflig å bruke enn "kvinne"? Er språk og historie vanskelig for deg?Anonymous poster hash: 0bbaf...7d2 Skal velge å svare på innlegget ditt som om det ikke var spydig ment. Nei, jeg har alltid hatt toppkarakterer i historie og språkfag, men har alltid hatt inntrykk av at farget var det mildeste uttrykket. Så ja, jeg ble overrasket over at pressen kunne kalle Obama svart. Anonymous poster hash: c3bf7...df5 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #20 Skrevet 19. september 2015 Må ærlig talt si at jeg er overrasket over hvor mange som sier seg enig i innlegget mitt, for opplever at det generelt er veldig forbudt å si "svart"!Anonymous poster hash: 82a61...60d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå