Gå til innhold

Solgte jeg øl til mindreårig i dag?:/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey

Jeg jobber i matbutikk og er 21 år. Det kom en fyr i kassa og skulle ha øl, jeg syntes han så ganske ung ut så spurte om legitimasjon. Dette hadde han, han var 93er (som meg) så jeg takket for at han viste frem kortet, og solgte ham varen.

Etterpå ser jeg at han går ut av butikken sammen med en annen person, men denne personen har en nøkkelhank rundt halsen, sånn med bilde av seg selv på. Feks sånn nøkkelkort til jobben ol.

Så det slo meg plutselig. Hva om denne fyren var under 18 men hadde falsk legitimasjon..? Er det vanlig å ha falsk legitimasjon i skjenkekontroll? Noen som vet? Tenk om han egentlig ikke likna på bildet, men at jeg godkjente likevel?

Vet at dette ikke er noen unnskyldning, men ofte, spesielt i fredagsrushet, så ser jeg ikke sååååå nøye, ser feks bare kjapt på bildet og ser at bursdagen er ok.....

Kan jeg miste jobben? Få bot? Jeg trenger denne jobben for å finansiere studiene.

Anonymous poster hash: 4d048...d57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. Han personen med nøkkelkortet kunne vært en kompis, og han 93ern kunne vært 21 år for all del... Mange ser unge ut! Uff ble bekymret

Anonymous poster hash: a959d...a36

Gjest Gjest_Taystee
Skrevet

Man bruker ikke falsk leg under kontroll. De sjekker om du spør de som ser ut til å være under 25.

Og ved kontroll vil det bli tatt opp med butikksjef, ikke deg direkte.

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Var det en kontroll får du kanskje en liten reprimande og må kanskje kurses litt i å sjekke leg og sånt, men for å si det sånn; Da jeg jobbet på kiwi var det en av kollegaene mine som ga totalt faen i å legge, han var blitt tatt i kontroll 3 ganger, men hadde fremdeles jobben. Om du failer en kontroll én gang tror jeg ikke det er så stress altså.

Anonymous poster hash: e44a2...542
  • Liker 1
Skrevet

Du skal sjekke fødselsdato OG sjekke at bildet stemmer overens med personen som innehar ID'en.

Jeg har måttet si nei ved både alkohol og tobakkskjøp flere ganger selv om fødselsdatoen er innafor, fordi bildet overhodet ikke stemmer overens med personen foran meg.

Folk har ikke vett til å bytte bilde på sin egen legitimasjon, det hjelper ingenting at du er 25 år gammel når det er en trettenåring på bankkortet.

Skrevet

Hmm det hjelper litt altså. Tenker det er rart at skjenkekontrolløren vistes så godt. Hadde sett ham blant folkene om jeg hadde sett etter

Skrevet

Du skal sjekke fødselsdato OG sjekke at bildet stemmer overens med personen som innehar ID'en.

Jeg har måttet si nei ved både alkohol og tobakkskjøp flere ganger selv om fødselsdatoen er innafor, fordi bildet overhodet ikke stemmer overens med personen foran meg.

Folk har ikke vett til å bytte bilde på sin egen legitimasjon, det hjelper ingenting at du er 25 år gammel når det er en trettenåring på bankkortet.

Vet! Syns det er flaut å nistirre på kortet da. Vet ikke hvorfor.

Skrevet

Slapp av.0 stress, pust med magen.

Anonymous poster hash: 0eb2f...6c9

• Liker 1
Skrevet

Ta det med ro og pust dypt. Har vært med på slike kontroller mange ganger. Etter kontroll og HVIS vi oppdager du solgte til mindreårige så går vi direkte til sjefen din, du blir kalt inn til møte samme dagen. Du behøver ikke miste jobben, men vil få en advarsel

Anonymous poster hash: 079ad...5ce
Skrevet

Dette var ikke en kontroll, og de bruker ikke falsk legitimasjon under kontroller.

Det er i reell forstand du (les: butikken) som er utsatt for svindel.

Skrevet

Det er jo han som har gjort noe ulovlig dersom han har utgitt seg for å være en annen.

Anonymous poster hash: d6aa6...256
Skrevet

Hadde det vært kontroll hadde de kommet inn igjen og bedt om å prate med leder, men jeg har aldri hørt om at de bruker falsk id i kontroll.

Men det kan være greit å vite at butikken kan få straff hvis dere blir tatt i å selge til en med falsk legitimasjon. En av mine nærbutikker mistet ølsalget i en uke grunnet at det kom noen å sjekket legitimasjonen til en som akkurat hadde kjøpt. Det viste seg at hun hadde falsk legitimasjon (som ifølge de ansatte lignet veldig på jenta).

Så sjekk alltid ordentlig både bilde, utløpsdato og fødselsdato. Husk også at det er flere som skraper og skriver på fødselsdatoen for å få det til å se ut som et annet årstall:)

Skrevet

Da jeg var ung og satt i kassa ble jeg tatt. Det var en jente som var fast kunde i butikken, såpass fast at jeg husket hvilket røykmerke hun skulle ha. Hadde selvfølgelig sjekket legitimasjon de første gangene. En ettermiddag kjøpte hun øl og jeg spurte jo ikke om legitimasjon når jeg hadde sett bankkortet hennes flere ganger tidligere. Senere på dagen kom sjefen på jobb og kjeftet meg huden full. Jeg skjønte ingenting. Hun kom aldri i butikken igjen, så jeg gjetter at hun hadde brukt falsk ID de første gangene. Hvilket jeg sikkert burde ha oppdaget, men jeg synes uansett det er ganske dårlig stil å stille opp på en sånn type kontroll når hun visste at vi ikke kom til å spørre om ID. Jeg mistet ikke jobben, men sjefen kjeftet på meg hver eneste dag, så etter fire måneder sa jeg opp. Men de kontroll-folka må ha stått et lite stykke unna butikkinngangen, ellers hadde jeg sett dem da hun gikk ut.

Anonymous poster hash: 7d701...347

Skrevet

Hadde det vært kontroll hadde de kommet inn igjen og bedt om å prate med leder, men jeg har aldri hørt om at de bruker falsk id i kontroll.

Men det kan være greit å vite at butikken kan få straff hvis dere blir tatt i å selge til en med falsk legitimasjon. En av mine nærbutikker mistet ølsalget i en uke grunnet at det kom noen å sjekket legitimasjonen til en som akkurat hadde kjøpt. Det viste seg at hun hadde falsk legitimasjon (som ifølge de ansatte lignet veldig på jenta).

Så sjekk alltid ordentlig både bilde, utløpsdato og fødselsdato. Husk også at det er flere som skraper og skriver på fødselsdatoen for å få det til å se ut som et annet årstall:)

Det kan man. Selv om du har blitt svindlet av noen som utgir seg for å være noen andre enn de er, så har du jo fortsatt solgt øl til en mindreårig, og derfor brutt alkoholloven.

Det skal sies at det ikke er noen lovhjemmel som gjør det lovlig for skjenkekontrollørene å bruke falsk legitimasjon. Det vil altså være dokumentfalsk, og butikken ville kunne anmelde skjenkekontrollørene for det. Så jeg føler meg veldig trygg på å si at skjenkekontrollører ikke benytter falsk legitimasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...