AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Okey, så jeg skriver egentlig dette mest for å lufte litt frustrasjon, men også for å høre hva dere syns. Jeg flyttet ut på bygda for ett års tid siden, etter å alltid ha bodd i byen, og jeg tror kanskje jeg hadde litt skeive forventninger til hva slags hundehold folk har her. For jeg trodde jo selvfølgelig at på bygda, her som man har såå mye fin natur rundt seg, så går jo folk mye tur med hundene sine. Har aldri tatt så feil i mitt liv, og jeg har aldri sett så mange passive hundeeiere i mitt liv heller. Her har de rett og slett sesongbikkjer. Eiere + hunder er superaktive enten i jaktsesongen eller når det er sesong for hundekjøring, men utover det står bikkjene enten i hundegård eller bundet fast i kjetting hver.jævla.dag. Og de er understimulerte og bjeffer og bjeffer og bjeffer, og eierne gir totalt faen. Og de har jo selvfølgelig ikke hunder som krever lite heller, de har huskyer og elghunder og settere, men eiernes syn på tur er å la dem løpe litt rundt på tomta eller i hundegården, og så kanskje ta seg en kort tur til postkassa et par ganger i uka. Og jeg får kommentarer på at jeg er "såå flink hundeeier" for jeg går jo på tur med bikkja mi "hele tiden". Nei. Jeg går tre turer om dagen, som er et absolutt minimum. Til vanlig går jeg kanskje to timer til sammen, i helgene får jeg til 3-4 om jeg har tid. Og greia er at det er uvanlig her. Og jeg blir så himla provosert, men jeg kan på en måte ikke varsle mattilsynet på hver eneste familie her heller. Men jeg bare skjønner ikke hvorfor de har hunder når de bare bruker de iblant! I byen så jeg folk gå tur med bikkjene sine hele tiden, og de gikk ofte langt, tok buss eller båt eller tog for å komme seg til skogen for å gå tur. Dette var vanlig. Her har man altså skogen rett utenfor døra, men man orker ikke å gå dit engang. Ugh. Men hva kan man gjøre? (vil legge til at det selvfølgelig er noen hundeeiere som er ordentlige også, og går tur med bikkjene hver dag, men det er som regel den yngre generasjonen mellom 20-30 år, og de er det ikke så mange av her) Anonymous poster hash: 1f9bb...cc7
Gjest Christina146 Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Hvorfor kan du ikke sende bekymringsmelding til mattilsynet til hver eneste familie? Selv om flere gjør det betyr jo det ikke at det er mindre galt?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 Nei, du har forsåvidt et poeng. Men jeg bare lurer på hva det vil ha for seg, å melde omtrent annenhver familie i en kommune med 2000 innbyggere til mattilsynet, og om det kommer til å bli tatt seriøst? Jeg har allerede meldt et par til mattilsynet (for dyremishandling, ikke sånn som dette), men ingenting har skjedd. Jeg bare ser for meg at om de får så mange klager på forskjellige folk, at de antakeligvis vil anta at det er noen som troller. Og da kan det fort bli litt "ulv, ulv", om du skjønner? Jeg vet ikke. Skader vel ikke å sende et par uansett. Anonymous poster hash: 1f9bb...cc7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Kjenner til dette så altfor godt! Akkurat som om jeg skulle skrevet dette selv Får også kommentarer på ''hvor flink'' jeg er som lufter bikkja mi hver dag. Heldigvis bor det noen borti gata her som har jaktbikkjer som faktisk får lov til å bo inne. De blir tatt med på turer på fjellet titt og ofte, og de luftes på tur hver dag. Men så har du de som står i hundegård 24/7, og som blodtrimmes 1-2 uker før jakta, før det er tilbake til hundegården igjen. Disse hundene har det med å ''klikke i vinkel'' når vi passerer til fots, kanskje ikke så rart?! Er flere som driver med hundekjøring her også, og det kan virke som om flere av dem kun trener på høsten. Så hundene står i hundegård hele våren/sommeren. Fryktelig trist!! Anonymous poster hash: ba254...89d
Skywise Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 Synes det er veldig interessant hvor mye andre hundeeiere og folk mener de vet om andre sitt hundehold. Selv har jeg ikke peiling på hvor mange turer eller hvor langt andre folk går med hundene sine. At jeg aldri ser dem når jeg er ute eller går tur, betyr ikke at de ikke er aktive med hundene sine på andre tider enn når jeg er ute. At hunder har perioder med lite aktivitet ser jeg ikke problemet med, alle hundeeiere har slike perioder av diverse grunner. Når tur heller er unntaket enn regel er det selvfølgelig ikke greit, men at det er en og annen måned i året med lite aktivitet på hunden tror jeg de takler helt fint. Ikke er det mishandling heller. Sledehundene har garantert godt av en hvileperiode om sommeren hvor de ikke brukes særlig hardt. 1
Tvist Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 Nei, du har forsåvidt et poeng. Men jeg bare lurer på hva det vil ha for seg, å melde omtrent annenhver familie i en kommune med 2000 innbyggere til mattilsynet, og om det kommer til å bli tatt seriøst? Jeg har allerede meldt et par til mattilsynet (for dyremishandling, ikke sånn som dette), men ingenting har skjedd. Jeg bare ser for meg at om de får så mange klager på forskjellige folk, at de antakeligvis vil anta at det er noen som troller. Og da kan det fort bli litt "ulv, ulv", om du skjønner? Jeg vet ikke. Skader vel ikke å sende et par uansett. Anonymous poster hash: 1f9bb...cc7 Hva med å ta en telefon til mattilsynet, og høre hva de mener om saken? Så får du svar.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #7 Skrevet 19. september 2015 Synes det er veldig interessant hvor mye andre hundeeiere og folk mener de vet om andre sitt hundehold. Selv har jeg ikke peiling på hvor mange turer eller hvor langt andre folk går med hundene sine. At jeg aldri ser dem når jeg er ute eller går tur, betyr ikke at de ikke er aktive med hundene sine på andre tider enn når jeg er ute. At hunder har perioder med lite aktivitet ser jeg ikke problemet med, alle hundeeiere har slike perioder av diverse grunner. Når tur heller er unntaket enn regel er det selvfølgelig ikke greit, men at det er en og annen måned i året med lite aktivitet på hunden tror jeg de takler helt fint. Ikke er det mishandling heller. Sledehundene har garantert godt av en hvileperiode om sommeren hvor de ikke brukes særlig hardt. Det er vel forskjell på en hvilepause med moderat trening, og å kun stå på 2m lang kjetting 24/7 i 3-4mnd'er. Jeg kjenner flere i hundekjørermiljøet, det er ikke slik de behandler hundene sine, heldigvis. Anonymous poster hash: ba254...89d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #8 Skrevet 19. september 2015 Synes det er veldig interessant hvor mye andre hundeeiere og folk mener de vet om andre sitt hundehold. Selv har jeg ikke peiling på hvor mange turer eller hvor langt andre folk går med hundene sine. At jeg aldri ser dem når jeg er ute eller går tur, betyr ikke at de ikke er aktive med hundene sine på andre tider enn når jeg er ute. At hunder har perioder med lite aktivitet ser jeg ikke problemet med, alle hundeeiere har slike perioder av diverse grunner. Når tur heller er unntaket enn regel er det selvfølgelig ikke greit, men at det er en og annen måned i året med lite aktivitet på hunden tror jeg de takler helt fint. Ikke er det mishandling heller. Sledehundene har garantert godt av en hvileperiode om sommeren hvor de ikke brukes særlig hardt. Det har jeg tenkt på også! Naboen min feks hører jeg er svært aktiv hundetrener, men har aldri sett han gå tur. Antar derfor at han drar avgårde m hundene sine ett annet sted og driver m diverse trening. Jeg er ute å jogger hver morgen fra kl 6 til kl ca 7, møter aldri noen så ingen i gata får med seg det! På kvelden møter jeg kanskje et par hundeeiere men sjelden de samme, det betyr jo ikke at de ikke har vært ute på tur siden sist jeg møtte dem! Hvordan kan folk ha så god oversikt over hva naboene gjør?Anonymous poster hash: f0da8...57e 1
Jeane Skrevet 20. september 2015 #9 Skrevet 20. september 2015 Er ikke sikkert at det er så ille som det ser ut. Mange lufter hundene sine i hagen for at de skal gå på do, mens turgåing er en separat greie. Jeg har vokst opp med det. Hunden gikk på do i hagen 5 ganger om dagen, også kom daglig langtur i tillegg. I dag er det mye mer vanlig med disse småturene morgen og kveld, i tillegg til hovedturen. I byen er dette gjerne et must fordi man ikke har egne uteområder.
Svampebob1 Skrevet 20. september 2015 #10 Skrevet 20. september 2015 Når jeg er i byen med hunden min må jeg gå på 3 helt ok lange gåturer i døgnet sånn at hunden får gått på do, for jeg har ikke hageflekk. Når jeg er hjemme på bygda, har jeg også hunden min i hundegård. Da går jeg som regel en lang tur med han per dag, som varer i alt fra 3-4 timer, og jeg går som oftest der jeg vet at jeg ikke møter folk sånn at vi får trene i fred. For andre som kjører forbi kan det se ut som om hunden står i hundegård 24/7, men det er ikke tilfellet. Lurer derfor på hvordan du vet hvor ofte alle naboene dine er ute med hunden sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå