Anehan Skrevet 18. september 2015 #1 Del Skrevet 18. september 2015 Jeg er HELT ny på dette feltet 😄 Har to hortensia utenfor inngangsdøra. Blomstene begynner å bli grønn/brune. Hvordan kan jeg gjøre slik at de overvintrer? Skal de stå ute? Skal jeg ta dem inn? Stå i garasjen? Hva trenger de for å tåle vinteren? 😃 All hjelp mottas med takk 😊👍🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 19. september 2015 #2 Del Skrevet 19. september 2015 Jeg er HELT ny på dette feltet Har to hortensia utenfor inngangsdøra. Blomstene begynner å bli grønn/brune. Hvordan kan jeg gjøre slik at de overvintrer? Skal de stå ute? Skal jeg ta dem inn? Stå i garasjen? Hva trenger de for å tåle vinteren? All hjelp mottas med takk Først og fremst kommer det an på hvilken hortensia du har stående ute, stuehortensia eller hagehortensia. Har du stuehortensia må du ta den inn så den ikke får frost, og la den stå kjølig og lyst. Hagehortensia klarer seg som oftest ute, men har du den i potte er den nok litt mer utsatt. Kommer også an på hvor du bor og hvordan vinterforholdene er. Viktig at det er skikkelig drenering i potten i alle fall. Jeg ville satt den inntil husveggen og hyppet litt jord rundt den. Ellers er det lurt å huske på at de fleste hortensia blomstrer på fjorårets vekst, slik at du venter på våren til du er helt sikker på at grenene er døde før du klipper tilbake de som er vissent (alt ser ofte helt ferdig ut, så vent helt til du tydelig ser knopper og blader, er min erfaring) Første året jeg hadde hortensia lærte jeg dette, da jeg ikke fikk en eneste blomst etter hard beskjæring tidlig på våren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 20. september 2015 #3 Del Skrevet 20. september 2015 Hva betyr å hyppe jord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. september 2015 #4 Del Skrevet 20. september 2015 Hva betyr å hyppe jord? Å dra jord opp over sidene av potten Jeg plantet en hortenisa i ei potte i fjor og lot den stå ute over vinteren. Det var jo en mild vinter, men selv om den overlevde, så er det først nå den har begynt å vise tegn til å sette knopper, den har heller ikke vokst særlig. Den jeg plantet i bed ble stor og fin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå