Gå til innhold

Henlagt voldtektssak - hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

har etter en lang, tung periode fått brev i posten fra politiet om at voldtektssaken jeg anmeldte i vinter er henlagt (bombe).

I brevet står det at "påtalemyndigheten har konkludert med at resultatet av etterforskningen taler mot at det er begått voldtekt". Betyr det at de ikke tror jeg er blitt voldtatt?! 

Videre står det at de har funnet DNA fra anmeldte på meg, men det får begrenset bevisverdi. Så står det at det ikke er fremkommet tilstrekkelig bevis for tvang/hjelpesløshet.

"intet straffbart forhold anses bevist".

Betyr dette at de ikke tror meg i det hele tatt? Herregud, jeg hadde forventet at det skulle henlegges, men heller av bevisets stilling, og ikke at det var null sjans for at dette hadde skjedd.. Var såkalt "narchspielvoldtekt" av en bekjent..

Anonymous poster hash: bae56...dbd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde kontakte advokat for å få skikkelig juridisk hjelp.

Skrevet

Du fikk vel oppnevnt bistandsadvokat i forbindelse med politianmeldelsen?

Hvis ikke så kontakter du en advokat som påtar seg å hjelpe voldsofre/er spesielt interessert i personskade.

Der skal du få hjelp, særlig med å vurdere å anke henleggelsen.

Du bør ikke legge ut på nett mer opplysninger om dette enn du alt har gjort, du kan komme til å angre på det når sjokket over brevet har lagt seg.

Anonymous poster hash: c90a3...dcd

• Liker 2
Skrevet

Det betyr at politiets undersøkelse ikke har klart å bevise at det var voldtekt. Politiet skal ikke tro, de skal etterforske og bevise om det har skjedd et straffbart forhold eller ikke. 

At det er funnet DNA fra gjerningsmannen, beviser bare at dere har hatt intim omgang. Det beviser ikke om det var frivillig eller ikke. 

Anonymous poster hash: e50b4...216
  • Liker 5
Skrevet

Kjære ts.

Jeg vil bare si en ting til deg; Det at påtalemyndigheten ikke kan reise sak fordi "intet straffbart anses bevist" betyr ikke nødvendigvis at de ikke tror deg. I Norge har vi et sterkt prinsipp om ikke å straffe uskyldige, og det fører til at det kreves helt klare bevis for at noe straffbart har skjedd før det kan tas ut tiltale.

Voldtekter er ofte vanskelige å bevise, og det fører dessverre til at voldtektsmenn kan slippe ustraffet.

Jeg beklager at du har opplevd det du har, og at den som gjorde dette mot deg ikke blir straffet.

• Liker 3
Skrevet

Du fikk vel oppnevnt bistandsadvokat i forbindelse med politianmeldelsen?

Hvis ikke så kontakter du en advokat som påtar seg å hjelpe voldsofre/er spesielt interessert i personskade.

Der skal du få hjelp, særlig med å vurdere å anke henleggelsen.

Du bør ikke legge ut på nett mer opplysninger om dette enn du alt har gjort, du kan komme til å angre på det når sjokket over brevet har lagt seg.

Jo, fikk advokat, men har tenkt på å bytte i flere måneder fordi han ikke var en spesielt god en. Er det mulig å bytte når jeg vil anke henleggelsen?

Skrevet

Det er henlagt på bevisets stilling! Bare litt klønete formulert..

Du kan når som helst bytte advokat!

• Liker 1
Skrevet

Kjære ts.

Jeg vil bare si en ting til deg; Det at påtalemyndigheten ikke kan reise sak fordi "intet straffbart anses bevist" betyr ikke nødvendigvis at de ikke tror deg. I Norge har vi et sterkt prinsipp om ikke å straffe uskyldige, og det fører til at det kreves helt klare bevis for at noe straffbart har skjedd før det kan tas ut tiltale.

Voldtekter er ofte vanskelige å bevise, og det fører dessverre til at voldtektsmenn kan slippe ustraffet.

Jeg beklager at du har opplevd det du har, og at den som gjorde dette mot deg ikke blir straffet.

Tusen takk!  :hjerte: Jeg har vært forberedt på henleggelse, men som sagt ikke at det taler imot at det er begått voldtekt.. Det betyr vel at de ser på det som under 50% sannsynlig at det er det?(advokaten min snakket om noe sånt) Jeg sitter her og er kjempefortvilet fordi jeg føler jeg ikke blir trodd og han som gjorde det går ut fra det helt upåvirket :( 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!! :hjerte:

Skrevet

Det samme skjedde meg og jeg brød meg ikke om å anmelde til politiet. Det ville blitt ord mot ord alikevel, jeg fikk det ordnet privat. 20000kr på bordet hos rett mann og rettferdighet skjedde. 

Skrevet

Det samme skjedde meg og jeg brød meg ikke om å anmelde til politiet. Det ville blitt ord mot ord alikevel, jeg fikk det ordnet privat. 20000kr på bordet hos rett mann og rettferdighet skjedde. 

Spesielt...

Anonymous poster hash: fcecf...e26

• Liker 6
Skrevet

Spesielt...

Anonymous poster hash: fcecf...e26

Vel, men tro meg politiet på steinkjer hadde ikke tatt tak i det, under brifingen for frivillige på Steinkjerfestivalen så var det en fra politikammeret som sa noe om at lettkledde jenter hadde det med å bli voldtatt. Da kan man selv tenke seg hvordan de håndterer slike saker.

Skrevet

Jo, fikk advokat, men har tenkt på å bytte i flere måneder fordi han ikke var en spesielt god en. Er det mulig å bytte når jeg vil anke henleggelsen?  Anonymous poster hash: bae56...dbd

Du finner deg bare en advokat du ønsker å bruke, tar kontakt og forklarer situasjonen og spør advokaten.

Jeg vil tro dette går greit. Husk at der er frister på å anke henleggelse, så ikke vent mange dagene før du griper tak i saken. (Tror det er 14 dager, står det i brevet?)

• Liker 1
Skrevet

Du finner deg bare en advokat du ønsker å bruke, tar kontakt og forklarer situasjonen og spør advokaten.

Jeg vil tro dette går greit. Husk at der er frister på å anke henleggelse, så ikke vent mange dagene før du griper tak i saken. (Tror det er 14 dager, står det i brevet?)

Så bra :) har 3 uker på meg, så ringer en advokat jeg har kjennskap til på mandag.

Skrevet

Det er feil. Når noe er henlagt etter bevisets stilling, betyr det at det er bevis som kan tale for at vedkommende har gjort det, men ikke nok bevis til domfellelse.

Når koden "intet straffbart forhold anses bevist", er det som regel fordi det har kommet frem enkelte opplysninger som tyder på at vedkommende er uskyldig.

Det er altså ikke "klønete formulering", men faste avgjørelseskoder som brukes ut fra hvordan bevisene vurderes.

Anonymous poster hash: c2262...0c7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er feil. Når noe er henlagt etter bevisets stilling, betyr det at det er bevis som kan tale for at vedkommende har gjort det, men ikke nok bevis til domfellelse.

Når koden "intet straffbart forhold anses bevist", er det som regel fordi det har kommet frem enkelte opplysninger som tyder på at vedkommende er uskyldig.

Det er altså ikke "klønete formulering", men faste avgjørelseskoder som brukes ut fra hvordan bevisene vurderes.Anonymous poster hash: c2262...0c7

Da tok politijuristen jeg snakket med feil..

Ikke at det nødvendigvis er kjempeoverraskende.

Formuleringen er uansett litt klønete, da det står at det ikke er BEVIST noe straffbart forhold, ikke at det ikke har skjedd noe straffbart..

Endret av Oppgitt78
Skrevet

Vel, men tro meg politiet på steinkjer hadde ikke tatt tak i det, under brifingen for frivillige på Steinkjerfestivalen så var det en fra politikammeret som sa noe om at lettkledde jenter hadde det med å bli voldtatt. Da kan man selv tenke seg hvordan de håndterer slike saker.

Hvem fra Steinkjer politistasjon var det?

Skrevet

Hvem fra Steinkjer politistasjon var det?

Trenger du ikke å vite.

Skrevet

Trenger du ikke å vite.

Det er på sett og vis greit, men det er en ganske alvorlig generell anklage du retter mot en hel politistasjon.

Skrevet

Som sagt over her; det betyr ikke at politiet ikke tror deg, det betyr bare at de ikke kan bevise at det har hendt.

Anonymous poster hash: f4427...724

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...