Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

De har fått noen nye saueskinn fra ikea, farget i blått og rosa(!) som ikke er like langhåret som LUDDE.

Tror dere jeg kan vaske det og bruke det i vogna til babyen?

Anonymous poster hash: b0a58...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 4ba1c...cea

Skrevet

Nei.

Takk for utfyllende svar?

Skrevet

Takk for utfyllende svar?Anonymous poster hash: b0a58...af1

Du ba ikke om utfyllende svar :)

Lammeskinn fra IKEA er fulle av kjemikalier, og særlig fargede lammeskinn. Det er IKKE bra for babyer.

Skrevet

Ok. Men trodde alt av klær osv som er farget er fullt av kjemikalier og derfor må man vaske det før bruk.

Derfor tenkte jeg at man kanskje kunne gjøre det samme med lammeskinnet.

Skrevet

Lammeskinn kan godt vaskes, jeg har prøvd.

Men problemet med farging er som nevnt over kjemikalier. De kan og farge av når de blir lagt på, blir varme og klamme fra kroppen.

Du avgjør jo selv hva de vil gjøre med din baby, men jeg ville ikke gjort dette med min baby.

Anonymous poster hash: f37d2...3f8

• Liker 1
Skrevet

Ok. Men trodde alt av klær osv som er farget er fullt av kjemikalier og derfor må man vaske det før bruk.

Derfor tenkte jeg at man kanskje kunne gjøre det samme med lammeskinnet.Anonymous poster hash: b0a58...af1

Ja, du bør helst kjøpe økotexsertifiserte klær til barnet.

Men du vasker klær på 40-60-90 og lammeskinn på ullvask. Ullvasken er ikke like tøff og vil ikke få ut alt v kjemikalier. Så jeg vil fraråde det. Ha heller et farget teppe i vogna :)

Skrevet

Ja, du bør helst kjøpe økotexsertifiserte klær til barnet.

Men du vasker klær på 40-60-90 og lammeskinn på ullvask. Ullvasken er ikke like tøff og vil ikke få ut alt v kjemikalier. Så jeg vil fraråde det. Ha heller et farget teppe i vogna :)

Men hva med hjemmestrikkede klær i ull da? Det er jo også farget?

Alle jeg kjenner har hjemmestrikkede klær med gøyale farger i ull til babyene sine.

Skrevet

Vil gjerne ha svar på siste spørsmålet mitt så dytter i tråden :)

TS

Skrevet

Min erfaring med vanlig ludde saueskinn fra IKEA er at de overhodet IKKE kan vaskes i det hele tatt.. :P Så om den er tilsvarende Ludde hadde jeg glatt stått over!

Skrevet

Men hva med hjemmestrikkede klær i ull da? Det er jo også farget?

Alle jeg kjenner har hjemmestrikkede klær med gøyale farger i ull til babyene sine.Anonymous poster hash: b0a58...af1

Kjemikalier i klær brukt ved farging eller bleking av tekstilfibrene samt til bearbeiding av fibrnene før de blir til materialer som igjen lages klær av, er så mangt. Vi har neppe kontroll eller mulighet til å få kontroll på alle prosesser i alle ledd.

Store granprodusenter og garnkjeder (særlig Norsk) har mer kontroll enn produkter fremstilt i utlandet og for lokal bruk.(innbillerjeg meg.) Strikkegarn er dermed ikke mer eller mindre farlig i bruk enn f.eks. bomullsklær eller ullklær fra f.eks. Janus.

Saueskinnene produsert til salg på Ikea og andre møbelbutikker er beregnet til bruk for dekorasjon eller for voksne folk til å sitte på og dermed behandlet deretter. Derfor er de ikke egnet til at babyer skal ligge på dem i timesvis, enten i vogn eller seng. Der er mindre strenge regler for produksjon av skinn til dekorasjon enn for bruk tilbaby 24/7. Var dette er mer forståelig forklaring?

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring med vanlig ludde saueskinn fra IKEA er at de overhodet IKKE kan vaskes i det hele tatt.. :P Så om den er tilsvarende Ludde hadde jeg glatt stått over!

Det er mindre og mer korthåret enn LUDDE. Har vasket det på 40C nå og det ser helt fint ut :)

TS

Skrevet

Ville spurt IKEA om hva de anbefaler. Jeg tror ikke de vil anbefale det, da det er ,som noen påpekte over her også, er ment som til bruk for interiør og hjem. Men det er hva jeg tror. Husk at babyen din kommer til å ligge med nesa nedi og puste inn i saueskinnet. Kan dog anbefale det fra Barnas hus til 399,-

Skrevet

Ville spurt IKEA om hva de anbefaler. Jeg tror ikke de vil anbefale det, da det er ,som noen påpekte over her også, er ment som til bruk for interiør og hjem. Men det er hva jeg tror. Husk at babyen din kommer til å ligge med nesa nedi og puste inn i saueskinnet. Kan dog anbefale det fra Barnas hus til 399,-

For å bringe et nytt tema inn i sauskinndebatten. I en annen tråd, for noen måneder siden kom det frem at Helsedirektoratet/Helsetilsynet? Ikke anbefaler saueskinn til bruk i seng eller vogn for baby.

Skrevet

Jeg ser ikke noen rosa eller lyseblå skinn på Ikea.no. Har du link? Jeg ville ikke brukt imiterte skinn, slike som er laget av akryl, nylon eller polyester.

Jeg har brukt korthåret Ludde i vogna, det med kort, krøllet lugg. :sjokkert:  Jeg har også vasket det for hånd. Det er mye som bedrifter ikke tør skrive tåler vask, som fint kan vaskes. Når det gjelder kjemikalier og slikt, så tror jeg det er overdrevet. Det er vel ingen babyer som ligger på magen med nesa ned i en vogn?

• Liker 1
Skrevet

Babyer skal IKKE ha langhårede skinn! Det er farlig! De som er laget for babyer er korthårede.

Ville uansett heller ikke valgt ett fra ikea. Ville valgt ett med ubehandlet ull.

Skrevet

For å bringe et nytt tema inn i sauskinndebatten. I en annen tråd, for noen måneder siden kom det frem at Helsedirektoratet/Helsetilsynet? Ikke anbefaler saueskinn til bruk i seng eller vogn for baby.

Står ikke noe om vogn her. Det står barneSENGEN og INNEklima. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/277/Gode-rad-om-godt-inneklima-for-spedbarn-IS-1767.pdf

• Liker 2
Skrevet

Babyer skal IKKE ha langhårede skinn! Det er farlig! De som er laget for babyer er korthårede.

Ville uansett heller ikke valgt ett fra ikea. Ville valgt ett med ubehandlet ull.

Det er ikke langhåret men ikke krøllete heller. Ungen skal uansett ikke ligge på magen i vogna.

TS

Skrevet

Jeg ser ikke noen rosa eller lyseblå skinn på Ikea.no. Har du link? Jeg ville ikke brukt imiterte skinn, slike som er laget av akryl, nylon eller polyester.

Jeg har brukt korthåret Ludde i vogna, det med kort, krøllet lugg. :sjokkert: Jeg har også vasket det for hånd. Det er mye som bedrifter ikke tør skrive tåler vask, som fint kan vaskes. Når det gjelder kjemikalier og slikt, så tror jeg det er overdrevet. Det er vel ingen babyer som ligger på magen med nesa ned i en vogn?

Jeg finner ikke det aktuelle skinnet på ikea.no selv heller. Sikkert fordi det er helt nytt.

Godt å lese at ikke alle er helt hysteriske mtp skinn.

Tror jeg kommer til å bruke skinnet i vogna, og nei, han kommer ikke til å ligge med nesen ned:)

Nå er jo skinnet vasket på 40C så jeg velger å tro at det må gå greit :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...