Pusemamma Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 http://www.dinside.no/934621/slik-blir-reglene-for-stonad-til-enslige-foreldre Dette kommer nok til og gjelde ganske mange. 1
Gjest O.G. Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Dinside får opplyst fra departementets kommunikasjonsavdeling at endringene av regelverket har to formål: Å stimulere stønadsmottakerne til å gå over i arbeid, og å forenkle regelverket og gjøre bestemmelsene lettere tilgjengelige for brukerne. Vel, men de må nå først få arbeid...
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 http://www.dinside.no/934621/slik-blir-reglene-for-stonad-til-enslige-foreldre Dette kommer nok til og gjelde ganske mange. Det er ikke så mange prosent av befolkningen det er snakk. Neppe mer enn 1% av befolkningen mottar overgangsstønad i året. Anonymous poster hash: 8550c...fea
Gjest O.G. Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 Det er ikke så mange prosent av befolkningen det er snakk. Neppe mer enn 1% av befolkningen mottar overgangsstønad i året. Anonymous poster hash: 8550c...fea Da er det jo uforståelig at reglene er endret. ..... Skal komme tilbake til tråden og diskutere hvert punkt senere i kveld.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 Jeg syns det er bra at de strammer inn. Det er ingen grunn til at aleneforeldre som trenger overgangsstønad skal være i månedsvis i utlandet, det er en selvfølge at det bør være strenge krav til aktivitet, det er ingen grunn til å få stønad når du har ny samboer og halverer boutgiftene. Aleneforeldre har fått puter sydd under armene og altfor lite krav i lang tid, på høy tid at det gjøres noe med. Har du satt barn til verden får du jammen meg ta ansvar for å forsørge den også! Anonymous poster hash: f6d43...368 11
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 De har hvertfall siden 2011 (jeg fikk det innvilget da) vært strenge med aktivitet ang OS (enten registrert arbeidssøker, i arbeid eller under utdannelse). MEN, endringen er at dersom du skal ta skolegang så skal denne være 'nødvendig og hensiktsmessig'. Dessuten så vil endringene kun ramme dem som får OS innvilget etter 1 januar. Gjeldende regel ang samboer er at man beholder stødnadene i 12 mnd (eller til man får felles barn dersom dette skulle skjedd før 12 mnd har gått) er at samboeren ikke er pliktig til å betale for andre sitt barn. Dessuten kan det jo være at samboeren flytter ut før de 12 mnd har gått. Dersom man får OS pga utdannelse, så er det jo synd om denne skal bli kuttet 'kun' fordi man får en samboer. Anonymous poster hash: 52809...8c9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Synes endringene virker veldig rimelige. Anonymous poster hash: 04184...51d 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 De har hvertfall siden 2011 (jeg fikk det innvilget da) vært strenge med aktivitet ang OS (enten registrert arbeidssøker, i arbeid eller under utdannelse). MEN, endringen er at dersom du skal ta skolegang så skal denne være 'nødvendig og hensiktsmessig'. Dessuten så vil endringene kun ramme dem som får OS innvilget etter 1 januar. Gjeldende regel ang samboer er at man beholder stødnadene i 12 mnd (eller til man får felles barn dersom dette skulle skjedd før 12 mnd har gått) er at samboeren ikke er pliktig til å betale for andre sitt barn. Dessuten kan det jo være at samboeren flytter ut før de 12 mnd har gått. Dersom man får OS pga utdannelse, så er det jo synd om denne skal bli kuttet 'kun' fordi man får en samboer. Anonymous poster hash: 52809...8c9 Ny samboer betaler ikke for en annens barn selv om mor mister OS. Men mor får betraktelig lavere bo- og leveutgifter når de er 2 voksne, og har da mer penger å bruke på seg og barnet. Anonymous poster hash: dd325...ff8 4
Rosenrød Skrevet 19. september 2015 #9 Skrevet 19. september 2015 Synes dette ser både rett og rimelig ut. 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #10 Skrevet 19. september 2015 Jeg syns det er bra at de strammer inn. Det er ingen grunn til at aleneforeldre som trenger overgangsstønad skal være i månedsvis i utlandet, det er en selvfølge at det bør være strenge krav til aktivitet, det er ingen grunn til å få stønad når du har ny samboer og halverer boutgiftene. Aleneforeldre har fått puter sydd under armene og altfor lite krav i lang tid, på høy tid at det gjøres noe med. Har du satt barn til verden får du jammen meg ta ansvar for å forsørge den også!Anonymous poster hash: f6d43...368 Jeg er forsåvidt enig i at det bør settes krav, men hva med oss som ikke får jobb? Jeg har akkurat søkt selv, og jeg har søkt utallige jobber. Bor på bygda så det sier seg selv at det er vanskeligere å få jobb. Skal jeg da "straffes" for at jeg ikke får jobb, verken ved å søke selv eller at nav hjelper? Driver med skolearbeid hjemme, skal ta privatist eksamen, så jeg driver ikke dank for å si det sånn.Anonymous poster hash: 26f7b...a78
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #11 Skrevet 19. september 2015 Dette er en del av omorganiseringen og forenklingen av det offentlige, som de blå har satt seg som mål. Ødet kommer nok mer fra den kanten. Og de får det nok travelt med endringene sine de neste to årene....Anonymous poster hash: 7f7fe...08c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #12 Skrevet 19. september 2015 Jeg er forsåvidt enig i at det bør settes krav, men hva med oss som ikke får jobb? Jeg har akkurat søkt selv, og jeg har søkt utallige jobber. Bor på bygda så det sier seg selv at det er vanskeligere å få jobb. Skal jeg da "straffes" for at jeg ikke får jobb, verken ved å søke selv eller at nav hjelper? Driver med skolearbeid hjemme, skal ta privatist eksamen, så jeg driver ikke dank for å si det sånn.Anonymous poster hash: 26f7b...a78 Bodd også på bygda, flyttet på meg for å få jobb.Anonymous poster hash: 11a47...6b1 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #13 Skrevet 19. september 2015 Jeg er forsåvidt enig i at det bør settes krav, men hva med oss som ikke får jobb? Jeg har akkurat søkt selv, og jeg har søkt utallige jobber. Bor på bygda så det sier seg selv at det er vanskeligere å få jobb. Skal jeg da "straffes" for at jeg ikke får jobb, verken ved å søke selv eller at nav hjelper? Driver med skolearbeid hjemme, skal ta privatist eksamen, så jeg driver ikke dank for å si det sånn.Anonymous poster hash: 26f7b...a78 Da må du ta grep å vurdere å flytte eller pendle! Anonymous poster hash: 04d00...323 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #14 Skrevet 19. september 2015 Jeg er forsåvidt enig i at det bør settes krav, men hva med oss som ikke får jobb? Jeg har akkurat søkt selv, og jeg har søkt utallige jobber. Bor på bygda så det sier seg selv at det er vanskeligere å få jobb. Skal jeg da "straffes" for at jeg ikke får jobb, verken ved å søke selv eller at nav hjelper? Driver med skolearbeid hjemme, skal ta privatist eksamen, så jeg driver ikke dank for å si det sånn.Anonymous poster hash: 26f7b...a78 Sosialkontoret eller dagpenger som andre normale mennesker. Ikke forvent særbehandling fordi du er alene med barn.Anonymous poster hash: d234f...af4 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #15 Skrevet 19. september 2015 Dette er en del av omorganiseringen og forenklingen av det offentlige, som de blå har satt seg som mål. Ødet kommer nok mer fra den kanten. Og de får det nok travelt med endringene sine de neste to årene....Anonymous poster hash: 7f7fe...08c Og det er helt greit. Nav har alt for mange ansatte, er for komplisert og for del, ikke bærekraftig. Heier på de blå her. Anonymous poster hash: d234f...af4 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #16 Skrevet 19. september 2015 Jeg er forsåvidt enig i at det bør settes krav, men hva med oss som ikke får jobb? Jeg har akkurat søkt selv, og jeg har søkt utallige jobber. Bor på bygda så det sier seg selv at det er vanskeligere å få jobb. Skal jeg da "straffes" for at jeg ikke får jobb, verken ved å søke selv eller at nav hjelper? Driver med skolearbeid hjemme, skal ta privatist eksamen, så jeg driver ikke dank for å si det sånn.Anonymous poster hash: 26f7b...a78 Men er det staten som skal ta ansvaret for våre livsvalg? Man er jo der man er på grunn av summen av egne valg, og hvis man selv har valgt å få barn uten utdannelse, hvis man har problemer med å få jobb fordi man er mindre fleksibel pga barn, på grunn av manglende utdannelse eller fordi man velger å bo et sted hvor mulighetene er få, vet jeg ikke om jeg synes det skal være statens ansvar fordi man plutselig også mangler en partner. Jeg synes folk skal få akkurat de barna de vil, når de ønsker, men man må forstå at man til en viss grad også velger konsekvensene. Velger du barn før utdannelse eller uten stabil jobb, velger du også en strammere økonomi enn om du gjør ting i omvendt rekkefølge. Anonymous poster hash: f3438...44e 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #17 Skrevet 19. september 2015 26600 mottok overgangsstønad i 2014 (kilde ssb), det er ikke så veldig mange. Av disse fikk noe over 3000 også støtte til utdanning. Samtidig viser statistikken at flere i denne gruppen er avhengig av sosialstønadhttp://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/flere-alenemodre-avhengige-av-sosialhjelp Ved innstramming i overgangsstønad fra NAV trygd som finansieres av staten, sendes de altså over til NAV sosial som betales over kommunebudsjettet. Anonymous poster hash: 49b01...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #18 Skrevet 19. september 2015 Men er det staten som skal ta ansvaret for våre livsvalg? Man er jo der man er på grunn av summen av egne valg, og hvis man selv har valgt å få barn uten utdannelse, hvis man har problemer med å få jobb fordi man er mindre fleksibel pga barn, på grunn av manglende utdannelse eller fordi man velger å bo et sted hvor mulighetene er få, vet jeg ikke om jeg synes det skal være statens ansvar fordi man plutselig også mangler en partner. Jeg synes folk skal få akkurat de barna de vil, når de ønsker, men man må forstå at man til en viss grad også velger konsekvensene. Velger du barn før utdannelse eller uten stabil jobb, velger du også en strammere økonomi enn om du gjør ting i omvendt rekkefølge. Anonymous poster hash: f3438...44e Nei, men nav burde være mer behjelpelig med å finne jobber eller være med å betale en utdannelse. Jeg er absolutt enig i at det må være aktivitetsplikt for å få hjelp, men da må de være der! Det er ikke så mye som skal til for at folk kan komme seg ut i arbeid/skole, men i startfasen må det være Ok å få økonomisk hjelp. Grunnen til at utdannelsen stoppet den gang jeg var ung, er helsa. Tok derfor ikke lærlingtida, men fant en annen jobb jeg klarte. Jobba i seks år, så kom førstemann. Siden da har jeg vært arbeidsledig, men prøvd hardt for å få livet på rett kjøl. Altså når det gjelder økonomi. Så man kan trygt si at vi har levd stramt i noen år. Ikke mottat annet enn barnetrygd, og mannens inntekt.Anonymous poster hash: 26f7b...a78
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #19 Skrevet 19. september 2015 Nei, men nav burde være mer behjelpelig med å finne jobber eller være med å betale en utdannelse.Anonymous poster hash: 26f7b...a78 Da må du som alle andre ta opp studeielån, og ta en utdannelse samfunnet har bruk for og som faktisk gir jobb. Anonymous poster hash: f6d43...368 3
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. september 2015 #20 Skrevet 19. september 2015 Dette var sendt til høringsforslag allerede i juni så dette var jeg fullstendig klar over kom til å komme. Vi visste jo at det kom til å komme innstramminger da velferdsstaten i Norge ikke er bærekraftig sånn den er. Dette var jo ikke det store sjokket. Jeg syns det er helt greit med innstramminger rundt utenlandsopphold og rundt samboerskap. Helt akseptabelt og noe som burde vært gjort for lenge siden. Reglene rundt tre år som gjelder, f.eks så har jeg fått tre år og det betyr at jeg aldri får overgangsstønad igjen, syns jeg også er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå