lilleugle Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Jeg er student og sitter hjemme å leser, men det fungerer ikke fordi valpen hele tiden skal ha oppmerksomhet og vil leke med meg. Vi starter dagen med en god luftetur, ofte på 30-50 min (vi går ikke langt men valpen skal snuse på alt som finnes så det tar tid). Har også litt spørsøk, eventuelt litt leking i hagen før vi går inn igjen. Problemet er at når vi går inn vil ikke valpen roe seg ned, den skal leke og ha min oppmerksomhet konstant ellers biter den meg for å få oppmerksomhet. Om jeg gir han en leke går han lei etter 3-4 min og kommer tilbake til meg og biter på nytt. Forslag til leker som kan gjøre han mentalt sliten? Valpen er forresten 5 mnd gammel nå.
Tabris Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 Ingenting gjør dem så godslitne som mental trening. Ta valpen med ned i parken eller sentrum hvor det er mye folk og hunder. Ikke la ham hilse og leke på alt og alle, sett dere på en benk litt utenfor alt og la ham observere en halvtimes tid. Spor og søk er også ypperlige aktiviteter, nesearbeid generelt er noe som krever mye hjernekapasitet og som gjør hunden sliten. Leking, herjing, lek med andre hunder, ballkasting osv er ting som bare stresser opp, og jeg ville ikke gjort slike aktiviteter hvis du ønsker ro etterpå. Bruk tid på miljøtrening, sosialisering med gode, trygge hunder (ikke nødvendigvis herjeleking, det er også sunt å lære valpen å omgås andre hunder uten at de alltid skal leke), tren triks og lydighet, tren nesearbeid. Men selv om dette gjør valpen sliten, så er det ikke alle valper som klarer å finne roen selv. Like viktig som det er å gi hunden hva den trenger av fysisk og mental aktivisering, er det å lære valpen å finne roen. Når du vet valpen har fått det den trenger og egentlig er sliten, før valpen rolig bort til eget liggested (som bør være nær deg, kanskje helst ved siden av der du sitter). Hver gang valpen reiser seg, legg den tilbake. Ingen kjeft, ingen oppmerksomhet. Bare tålmodighet og utholdenhet til valpen finner roen og sovner. Det krever jobb fra din side, men se på det som en god investering til senere, siden du med dette vil få en hund som fort finner roen inne forutsatt at han har fått det han trenger av gode aktiviteter ellers.
lilleugle Skrevet 18. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2015 Takk for et godt svar. Problemet med å ta den til byen er at han bjeffer om han ikke får leke/hilse på andre hunder og mennesker. Når vi går tur er det rett hjem om han gjør det men det vil ikke være så lett i byen. Når det gjelder nesearbeid gjorde vi dette mye før, men nå vil han ikke mer. Han ser vi kaster ut godbiter, men gidder ikke lete etter de. Har også en ball med godbiter inni men han vil ikke bruke tid på å få de ut som han gjorde før. Skjønner ikke helt hva som har skjedd med han da han elsker mat.
Tabris Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 Hvis han bjeffer når han ikke får hilse, så ville jeg definitivt trent på det. Problemet vil ikke forsvinne av seg selv, høyst sannsynlig. Ta med gode godbiter (kjøttkake, fiskepudding, pølse, kylling...) og reis inn til byen. Sett deg på en benk på litt avstand fra alt og tren kontakt. Med en gang hunden ser på deg, si "Bra!" (eller klikk hvis du bruker klikker) og gi en godbit. Når valpen ser på de som passerer - men før han begynner å bjeffe - si "Bra!" og gi godbit. Tren mase kontakt ellers også, først med lite forstyrrelser også med gradvis mer forstyrrelser. Godbitsøk er gøy, men ikke spesielt krevende for hunden. Jeg ville heller lært hunden å finne f.eks en mynt/binders eller annen liten gjenstand som du gjemmer, også belønner du med godbit eller leke etterpå. Det er mer krevende for hunden, og gir rom for enormt med variasjon hvor bare fantasien setter grenser for hvor og når du kan gjemme gjenstanden. 1
lilleugle Skrevet 18. september 2015 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2015 Kontakt er han god på, dette har vi øvd mye på etter valpekurset så får bruke det fremover. Er nok litt redd for å ta han med til byen siden han elsker mennesker og elsker å få kos. Han starter å bjeffe når hunden han møter ikke vil leke mer eller synes han er for ung (voksne hunder snuser på han men vil ikke leke). Når det gjelder søk med andre ting enn godbiter, hvordan gjør du det? For å få hunden til å finne tingen og forstå det. Vår valp spiser alt, vi var flere dager hos veterinæren sist uke på grunn av at han spiser ting han ikke skal og som da sitter fast. Så er litt redd for at han hadde spist opp småting som vi legger ut.
Tabris Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 Da ville jeg trent kontakt med gradvis større forstyrrelser (passerende folk og hunder). Start gjerne på god avstand slik at du lett får kontakt selv om han kan se dem langt borte, også gå gradvis nærmere. Angående innlæring av søk, så kan det bli litt innfløkt å forklare i et innlegg. Men her er en video jeg laget hvor jeg viser hvordan jeg gjorde det. Hvis du er redd han vil spise en liten gjenstand, så kan du starte med noe som er større.
Jeane Skrevet 20. september 2015 #7 Skrevet 20. september 2015 Tabris har gitt deg masse fine råd, som vanlig. Det å trene på ting som er vanskelig (bjeffing/masing på folk og hunder) er utrolig viktig. Det er slitsomt og frustrerende, men jeg kan love deg at du får mye igjen fo å lære valpen din det i stedet for å vente til den blir voksen. Ville også bare si at valper er forskjellige. Noen er hyperaktive. Har selv hatt en rolig selskapshundrase som var spinnvill som valp. Som voksen var hun en normalt avslappet, men energisk, nysgjerrig og lekeglad type.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå