Gå til innhold

Sykemeldt pga. mistrivsel på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker om denne ble postet feil sted, men det er litt spørsmål om prosedyre og saksgang, så jeg la den her.

Jeg er deltidsansatt i ett firma, hvor jeg har jobbet i nå 4 år. Jobben er hele tiden i forandring og mine arbeidstider, og arbeidsoppgaver har utviklet seg med tiden, som en del av utvikling. Vi har alle samme arbeidsoppgaver. Kravene har også forandret seg veldig, og vi får mye press.

Siden jeg startet er jeg nå den eneste igjen, som har jobbet her så lenge. Jobben er godt betalt, men krevende og mange brenner seg ut underveis og slutter. Jeg har måttet holde ut pga. økonomi, men kjenner nå at det virkelig tærer på. Jeg gruer meg til jobb hver eneste dag, og blir alltid møtt med negative kommentarer fra min leder. Jeg har alltid stilt opp, ved sykdom har jeg kommet inn ekstra, tatt ekstra, gått på jobb selv om jeg hadde hviletid, jobbet mange dager på rad osv. Aldri planlagt, men blitt slik pga.sykdom.

Jeg får ingenting igjen for det, fordi salgene jeg leverer inn, ikke er gode nok. Presset er stort og jeg hater inderlig jobben min.

I over ett halvt år har min leder foreslått hver måned på medarbeidersamtalene at jeg burde tenke meg om dette er jobben for meg, og vurdere se etter nye jobber. Og det har jeg. Jeg har søkt jobber i 6-7 mnd men ikke fått napp på noe, det er mange om benet, og mangen uten jobb i dag.

Selv om jeg er ansatt som deltid 20%, har jeg jobbet 80-100% de siste 2-3 årene. Plutselig så har min sjef bare gitt meg mine 20%. Og når det ble tatt opp i går, fikk jeg beskjed om at det var fordi jeg ikke helt passet jobben, og fikk da bare det jeg hadde krav på. Alle mine kollegaer får 80-100%. Ikke jeg, - da de tydeligvis prøver å presse meg ut. Men jeg har ikke krav på noe mer enn 20% heller.

Jeg søker jobber, men ingen napp å få. Og det går veldig ut over livsgnist og helse med denne jobben. Fikk tips om å gå til lege og be om sykemelding, men når jeg leser ser jeg at ved sykemelding må jeg møte med sjef og ledelse for å tilrettelegge, og det ønsker jeg ikke. Ønsker bare sykemelding inntil jeg kan finne en annen jobb.

Problemet er jo at jeg ikke er så flink i hva jobben er i dag, salg. Og at jeg ikke deltar like mye på fredagspilsene, lønningspils, og alt det sosiale med jobben. Jeg passer rett og slett ikke inn.

Jeg vil ha en ny jobb, og søker det jeg finner, men det er lite på markedet nå.

Så spørsmålet er, kan virkelig legen sykemelde meg?

Og hvis det skjer, må arbeidsgiver blandes inn?

Anonymous poster hash: 08ff2...874
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sett meg om etter helt andre jobber og - hvis du mistrives så sterkt at alt annet er bedre.

Videre så jobber du bare 20% - en dag i uken? 

Anonymous poster hash: 4c627...84a
Skrevet

Ja, arbeidsgiver og NAV blandes inn når du er sykemeldt i lengre tid. Nav vil forsøke å få deg tilbake inn i jobben din igjen, det er NAVs jobb. Dermed blandes arbeidsgiver inn for å se om han kan tilrettelegge for deg.

For øvrig reagerer jeg på at arbeidsgiveren din har endret arbeidstimene du får sånn plutselig. 

Arbeidsmiljøloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_2

§ 14-4 a. Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid

(1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav.

Jeg ville tatt kontakt med arbeidstilsynet eller tillitsvalgt om jeg var deg. 

Anonymous poster hash: 26e7c...886
Skrevet

Hvis du er ansatt med kontrakt som sier bare 20% stilling, så får du bare evt sykemelding for den prosenten. Du får ikke for ekstravakter du har påtatt deg tidligere.

Jeg er av den oppfatning at ditt grunnlag for sykemelding er svindel. Du er ikke syk. Du mistrives bare. Det er misbruk av trygdereglene å skaffe seg sykemelding på det grunnlaget.

Jeg tror heller ikke en seriøs lege ville sykemelde deg fordi du "trives ikke".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...