AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #1 Skrevet 18. september 2015 Tenkte vi kunne lage en oppdatert tråd hvor vi deler tips og erfaringer omkring billige matvarer, og helst med ca. pris hvis man husker. Prisene vil jo også variere litt fra butikk-kjeder og lokasjon i landet. Jeg er selv en fattig student med et månedsbudsjett på mat på rundt 1000kr max. Kan jo starte litt selv. - Stor boks mais (merke "xtra" fra coop extra) - 2,90kr - Potetmos - ca. 7-8kr - Bønner på boks - <10kr. Tørre bønner er visstnok enda billigere - Spaghetti/makaroni/pasta (Kjedenes egne merker/billigmerker) - ca. 10kr - Fiskegrateng (kjedenes egne merker/billigmerker) - ca. 10kr - Kyllingkjøttdeig - ca. 20kr - Røde linser selges billig på innvandrerbutikker - Ris selges også i større sekker til en billig penge på innvandrerbutikker - Havregryn - pris? - Billige knekkebrød eller rugsprø - Leverpostei - 13kr for en stor boks - Makrell i tomat - kaviar - Hakkede tomater på boks og tomatpure - Kikerter på boks - ca. 10kr - Tunfisk i vann (Rema 1000) - ca 4kr for de som spise det, jeg kjøper det til katten. - Strimlet svinekjøtt skal være nokså billig har jeg hørt(?) - Rundstykker (xtra fra coop) - 11,90kr for 15 stykker. - Fiskepinner (Kjedemerke/billigmerke) - 10-15kr for 30 stk. Anonymous poster hash: 1d217...a61
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #2 Skrevet 18. september 2015 I tillegg kan jo den fattige student prøve seg på dumpsterdiving. Anonymous poster hash: 1d217...a61
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #3 Skrevet 18. september 2015 Okselever, du finner det iallefall på Coop og meny i frysedisken. Billig og sunt kjøtt!Anonymous poster hash: 026a1...311
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #4 Skrevet 18. september 2015 Jeg hamstrer datovarer, så jeg spiser skikkelig kvalitetsmat like billig som andre kjøper drittmat.Anonymous poster hash: 2be2d...b86
Gjest Herr Heftig Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 First price kyllingfilet. Ca 77 kr/kg First price frosne laksefileter. Ca. 38 kr for ca. 400g. 95kr/kg Eldorado frosne grønnsaker. Ca 25 kr/kg
Thorn Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 (endret) For øyeblikket er Dolmio Classic pastasaus veldig billig, betalte 5,70 per glass. Er egentlig tilhenger av å lage pastasausen selv, men jeg får den ikke så billig per porsjon! Dessuten er det fryktelig greit med noe veldig enkelt innimellom. Jeg syns den er kjempegod med kikerter, det blir også mye rimeligere enn med kjøttdeig Og hvis folk bruker Møllers Dobbel, så er den kommet med ny emballasje, og de gamle selges ut til halv pris mange steder. Holdbarhet til godt ut i 2017 på de jeg fant, så de kan hamstres og lagres. Endret 18. september 2015 av Thorn
Gjest Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Man bør vurdere næringsinnhold, ikke bare pris på "vomfyll". Og så er spørsmålet om man kan fryse ned eller ikke. Kan man handle når det er billig og fryse ned blir ting enklere. 2
Miriam21 Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Grovt brød er jo billig, så fryser du dem bare ned (hvis du har fryser). Hvis du har en gård i nærheten som selger egg, så kan du kjøpe store brett med egg for 50 kr. Det er billig! Vet ikke om du har gård i nærheten som selger egg, men jeg gjør vertfall det :-)
SiMa Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 Strimlet svinekjøtt koster vel 25 kr for 500 g på rema. Egg er også en billig proteinkilde. Skal du ha ordentlig grovbrød blir det mye billigere å bake selv. Og veldig praktisk hvis du kan fryse ned. Hjemmebakte rundstykker er både bedre og billiger enn kjøpte. Store pakker (2-3 kg) frosne grønnsaker er også billig. Rotgrønnsaker er billigere enn mange andre grønnsaker. Løk, billig og uunnværlig. Men kjøp løse, de som pakker dem i strømper tar seg godt betalt. Det er ofte billigere å bake en kake/kjeks/cookies enn kjøpe noe i butikken når du har lyst på noe søtt. Et godt tiltak, dette. Det jeg savner er tips til hva de forskjellige varene kan brukes til, det er ikke alltid fantasien strekker til. For å følge opp selv, et tips jeg kom over (men som jeg ikke har prøvd) er å drøye kjøttdeigen med et par never havregryn når du for eksempel lager pastasaus. Havregryn kan også brukes i kjøttkaker og karbonader, da skal de legges i vann en times tid først. Og som nevnt over, du bør også ta i betraktning næringsinnhold, ikke bare pris på "vomfyll". Riktig kosthold gir overskudd og motstandsdyktighet mot sykdommer, dårlig kosthold kan gjøre deg slapp og du blir lettere syk.
sofie777 Skrevet 18. september 2015 #10 Skrevet 18. september 2015 (endret) Det kan være greit å følge med på denne siden som sammenligner matpriser i forskjellige butikker. Jeg har også lastet ned appen Mattilbud, der får man rask og grei oversikt over det som er billig rundt omkring. Det fantes en nettside som gjorde det samme, men den ble ikke oppdatert, så den har jeg sluttet å bruke. Et annet tips er å ikke handle hver dag, men å handle en eller to ganger i uken. (De anbefaler en gang, men jeg har ikke bil og langt å gå til/fra butikk, så to ganger passer utmerket). Jeg handler som regel en gang i nærbutikk og en gang i dyrere butikk og prøver å se godt på middagslisten min (har planlagt godt inn i november på skrivende tidspunkt) og finne ut hvor jeg kan kjøpe ting billigst og best. Endret 18. september 2015 av sofie777
Vox_populi Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Når det gjeld kaffi, kan ingen konkurrere med Coop ekstra: den har nå stigi "heilt" til 7 kr/pose. Og teposar i same serien til omtrent 1/5 av konkurrentane.
missLynch Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Masse First Price produkter som er bra (Kiwi), likeså Best Pris produktene de har på Rema 1000. Pølsene kom kjempebra ut på test Er nesten sjokkert over at en kjempepose med kornblanding fra First Price bare koster 10-12 kr...! Og epler og bananer i store poser er billig. "Snål frukt" hos Bunnpris er genialt-30% billigere! Har blitt mye mer bevisst på pris i det siste. Bare tull å betale masse for kjente merker når billig er like bra eller endatil bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå