Gå til innhold

Gratis legevakt når man er gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo sånn at når man er gravid skal man vel få legeutgifter dekket. Men telles det også for legevakten? Jeg tenker hvis du har intense smerter om natten å ikke får tak i fastlegen... er det fremdeles gratis å få hjelp på legevakten?

Anonymous poster hash: 85e37...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare ting som er relatert til graviditeten som er gratis. (Har du vondt i en tå får du ikke dekket legetimen for å sjekke det selvom du er gravid. Bare et eksempel)

Litt usikker hvordan det er på legevakten.

Anonymous poster hash: 8bdb0...3ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du MÅ inn til legevakt pga graviditet, så skal det være gratis. Er vel derfor dem ber alle gravide vente til dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal være gratis. De er ikke klar over det selv noen steder. Jeg har hittil i svangerskapet vært hos legevakta 3 ganger og betalte. Jeg var ikke selv klar over at det skulle være gratis. Skal få pengene igjen har de sagt- men vi får se :)

Anonymous poster hash: 8bb66...110
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du MÅ inn til legevakt pga graviditet, så skal det være gratis. Er vel derfor dem ber alle gravide vente til dagen etter.

Selv om den gravide ikke betaler blir regningen betalt, så jeg forstår ikke helt hva du mener her. Grunnen til at man ber folk om å vente og kontakte fastlegen er jo fordi mange har misforstått hva legevakten er til for. Legevakten er til for akutt sykdom som ikke kan vente til fastlegen åpner. Enkelte ser ut til å tro at den er for de som ikke rakk fastlegekontoret den dagen. 

Anonymous poster hash: e3503...e80

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom det er noe som gjelder graviditeten ringer man føden? Det gjorde jeg forrige svangerskap og kommer til å gjøre nå også. Ble alltid møtt med forståelse og fikk komme inn om de mente det var nødvendig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom det er noe som gjelder graviditeten ringer man føden? Det gjorde jeg forrige svangerskap og kommer til å gjøre nå også. Ble alltid møtt med forståelse og fikk komme inn om de mente det var nødvendig. :)

Her i byen gjelder dette bare etter uke 20-og-noe, før det er det legevakt.

Anonymous poster hash: e3680...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på bygda og det er flere timer til nærmeste sykehus og fødeavdeling, så her er det legevakt som gjelder i første omgang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den gravide ikke betaler blir regningen betalt, så jeg forstår ikke helt hva du mener her. Grunnen til at man ber folk om å vente og kontakte fastlegen er jo fordi mange har misforstått hva legevakten er til for. Legevakten er til for akutt sykdom som ikke kan vente til fastlegen åpner. Enkelte ser ut til å tro at den er for de som ikke rakk fastlegekontoret den dagen. 

Anonymous poster hash: e3503...e80

Jeg mente at etter det jeg har hørt, er det veldig vanlig , som gravid å få beskjed på legevakten om at "dette kan vente" Selv i tilfeller der alle andre, også lege mener det burde vært inn på legevakt pga hast. Selv har jeg ingen personlige meninger om saken. Hadde ikke behov for legevakt under mine svangerskap. Så ingen personlig erfaring, bare hva jeg har hørt rundt omkring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svangerwkapskontroller skal det ikke betales for.

Men problemer utover det som diagnostiseres som svangerskapskontroll/ekstra kontroll er der ikke refusjonstakst for. Det er legens diagnose på problemstillingen som avgjør om det skal betales eller ikke.

Anonymous poster hash: 79bdf...32c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen gjelder dette bare etter uke 20-og-noe, før det er det legevakt.Anonymous poster hash: e3680...d5f

Refusjonsordningen for legers takster fra Helfor er likedan over hele Norge. Diagnose avgjør takst som igjen avgjør om Helfo dekker alt med eller uten egenandel fra pasienten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ting som er relatert til graviditeten som er gratis. (Har du vondt i en tå får du ikke dekket legetimen for å sjekke det selvom du er gravid. Bare et eksempel)

Litt usikker hvordan det er på legevakten.

Anonymous poster hash: 8bdb0...3ec

Jeg har vært til lege to ganger i dette svangerskapet med ikke-svangerskapsrelaterte ting, men fikk begge gangene beskjed om at jeg ikke skulle betale pga at jeg er gravid. Det dreide seg om bihulebetennelser etc. Stusset på det selv, men kranglet ikke på det, da!

Anonymous poster hash: 46861...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refusjonsordningen for legers takster fra Helfor er likedan over hele Norge. Diagnose avgjør takst som igjen avgjør om Helfo dekker alt med eller uten egenandel fra pasienten.

Det med 20-og-noe uker gikk på når man kan kontakte føden, ikke når det er gratis.

Anonymous poster hash: e3680...d5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidrelaterte saker skal være gratis enten det er fastlege eller legevakt, men noen leger gir alt gratis uansett hva det gjelder. Om det handler om uvitenhet, snillhet eller hva vet jeg ikke, men uansett får legene de samme pengene. Dette gjelder også uavhengig om det er legevakt eller ei. Helfo refunderer dette til legene, så det går ikke utover lønnen deres, kun våre skattepenger  :jolie:

Så det at legevakten ofte sier at det kan vente til dagen etter slik at de kan ta det med fastlegen, handler ikke om penger, men at det ikke blir sett på som akutt nok. Og da er det bedre å få oppfølgning hos fastlegen som kjenner deg og som skal ha svangerskapskontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...