Gå til innhold

Noen som jobber i barnevernet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål ang oppfølging og barnevernet,

Si at X og Y mistet omsorgen for barna sine for 2 1/2 år siden. De har barn nr. 3 sammen, mens mor har barn 1 og 2 med en annen.

Når barna ble tatt fra de så flyttet barn 1 og 2 til sin far. Barn 3 ble satt i fosterhjem. Det var vold inni bildet. Kan også nevne at far har en belastet fortid. 

X og Y konsentrerte seg om sloss for å få tilbake omsorgen for barn 3, noe de fikk etter at barn 3 hadde vært i fosterhjem i ca 2 år. 

X og Y har i hele denne perioden prøvd å bli gravide igjen og få et nytt barn, og nå er de gravide. 

I den forbindelse så lurer jeg på om det er vanlig med oppfølging en stund etter at saken er løst, eller om det vanlige er at de blir fulgt opp av BV for å "bevise" at de er skikket til å ta seg av barn 3.

Når det gjelder jobb så klarer ikke far å beholde en jobb så lenge mens mor er ansatt i kommunen, men har ekstremt mye fravær. Sykemeldinger hele tiden og alltid ulike grunner. 

Bør ikke dette paret bevise at de er istand til å klare daglige forpliktelser som jobb? Bevise at de er istand til å forsørge seg og barnet sitt + barnet som er underveis? 

Risikerer de at BV dukker opp på føden når barnet er født, eller er det så enkelt som å bare skaffe seg et nytt barn?

Anonymous poster hash: 836dc...cd5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre slik i Norge at det noen ganger er slik at foreldrene har mistet omsorgen for to, mens ett av barna bor hjemme fordi de fikk det barnet senere. For hvert barn en får er en avhengig av en ny bekymringsmelding, og vi kan ikke basere alt på gammel historikk. Det må nye observasjoner og opplysninger til om at de ikke får til omsorgen. Er det alvorlig psykiatri, rus eller noe som er svært tydelig for omgivelsene vil barnet bli plassert fra føden.

Anonymous poster hash: e5015...d57

Skrevet

Det kommer vel litt ann på grunnen til at de første barna ble tatt, men ei jeg kjenner fødte et barn 10 år etter de to første ble hentet av barnevernet. Babyen ble henta på sykehuset 4 timer etter fødselen. Hun har ikke samvær. Alle kan se at hun ikke kan ta vare på seg selv en gang, så det er veldig bra at barnevernet kom inn i bildet.

Jeg tenker at om de bor i samme kommune og går til samme fastlege eller helsestasjon, så gir kanskje de beskjed til barnevernet? For barnevernet må vel få beskjed på noe vis.

Anonymous poster hash: c7469...7d6

Skrevet

Det er dessverre slik i Norge at det noen ganger er slik at foreldrene har mistet omsorgen for to, mens ett av barna bor hjemme fordi de fikk det barnet senere. For hvert barn en får er en avhengig av en ny bekymringsmelding, og vi kan ikke basere alt på gammel historikk. Det må nye observasjoner og opplysninger til om at de ikke får til omsorgen. Er det alvorlig psykiatri, rus eller noe som er svært tydelig for omgivelsene vil barnet bli plassert fra føden.

Anonymous poster hash: e5015...d57

Så man kan være uegnet som foreldre til barn 1 og 2, men egnet for barn 3 og 4? Merkelig, spesielt når det er snakk om så kort tid imellom da man mistet omsorgen for noen av barna.

Det kommer vel litt ann på grunnen til at de første barna ble tatt, men ei jeg kjenner fødte et barn 10 år etter de to første ble hentet av barnevernet. Babyen ble henta på sykehuset 4 timer etter fødselen. Hun har ikke samvær. Alle kan se at hun ikke kan ta vare på seg selv en gang, så det er veldig bra at barnevernet kom inn i bildet.

Jeg tenker at om de bor i samme kommune og går til samme fastlege eller helsestasjon, så gir kanskje de beskjed til barnevernet? For barnevernet må vel få beskjed på noe vis.

Anonymous poster hash: c7469...7d6

Jeg trodde også det var en automatikk i at de ble fulgt opp av BV en viss tid. Vet jo at noen spekulerer i å flytte til annen kommune da. 

Skrevet

Hmm. Kjenner et tilfellet der et barn har vært under barnevernet (i en stor søskenflokk). Den saken er "ferdig", barnet er over 18 og familien har ingen pågående saker eller nye bekymringsmeldinger. Allikevel har barnevernet gitt klar beskjed ved flere anledninger at de "følger med" på de andre yngre barna. Veldig belastende for foreldrene selvsagt.

Anonymous poster hash: 37d6f...b91
Skrevet

Omsorgasituasjonen vurderes for hvert barn individuelt. Et par kan få.eks være godkjent for å ta seg av Per, mens Kari kan ha større behov enn de kan dekke og trenge fosterhjem.

Det er ikke krav om å klare arbeid for å være foreldre.

Siden de nå har omsorg for et barn, vil det ikke være aktuelt med omsorgsovertakelse for det nye umiddelbart. Det er bare ved enkelte årsaker der det er overveiende sannsynlig at de ikke kan ha omsorg at det skjer. Ikke denne situasjonen har de nok rett til å prøve å være foreldre.

Anonymous poster hash: 6777f...670

• Liker 1
Skrevet

Barnefjernet leter alltid etter grunner til å ta barn. De får penger fra Bryssel for å gjøre det.

Anonymous poster hash: 69c74...d1d
Skrevet

De to eldste barna er jo hos sin far.

Hvorfor skulle de tilbakeføres til mor og stefar dersom de har det bedre hos far?

Barn 3 og 4 har ikke andre biologiske foreldre. 

Håper de er under lupen til barnevernet. 

Sånn skutt fra hoften. 

Jobber ikke der selv. 

Skrevet

Kjenner en dame som ble tatt i fra det første barnet sitt på grunn av familiens fortid og kultur (selvom henne lever ett vanlig norsk liv). Og 3 år senere fikk ett nytt barn som ikke ble tatt fra henne.

Idiotisk at de kan mene at hun kan ta vare på det nye barnet men ikke sitt første? Ikke kan hun ha samvær med barnet sitt heller!

Anonymous poster hash: 67945...bb1

Skrevet

Barnefjernet leter alltid etter grunner til å ta barn. De får penger fra Bryssel for å gjøre det.

Det er med gode grunner BV setter barna i fosterhjem. Det skjer ikke uten videre.

Anonymous poster hash: b8292...199

• Liker 9
Skrevet

Det er med gode grunner BV setter barna i fosterhjem. Det skjer ikke uten videre.

Anonymous poster hash: b8292...199

Det er vel det den naive bermen liker å tro. Leser du tilsynsrapportene ser du at det skjer mye rart...

Anonymous poster hash: f5ef4...254

• Liker 3
Skrevet

Det er vel det den naive bermen liker å tro. Leser du tilsynsrapportene ser du at det skjer mye rart...

Hvor mange tilsynsrapporter har du lest da, for å kunne fastslå at det skjer "mye rart"? Og hva kvalifiserer til betegnelsen "mye rart"?

Anonymous poster hash: e980c...e2c

• Liker 5
Skrevet

Hvor mange tilsynsrapporter har du lest da, for å kunne fastslå at det skjer "mye rart"? Og hva kvalifiserer til betegnelsen "mye rart"?

Har lest det som blir lagt ut offentlig. Du kan jo titte på dem selv før du så bastant påstår at det du gjør. Og for å komme med et lite hint, de kritiseres for blandt annet å basere sitt inngripen basert på dårlig dokumenterte rykter. Resten kan du jo lese om selv...

• Liker 1
Skrevet

Har lest det som blir lagt ut offentlig. Du kan jo titte på dem selv før du så bastant påstår at det du gjør. Og for å komme med et lite hint, de kritiseres for blandt annet å basere sitt inngripen basert på dårlig dokumenterte rykter. Resten kan du jo lese om selv...

Hva er det jeg har "bastant påstått"? Hvis det er noen her som kommer med påstander her er det jo deg, og de klarer du ikke underbygge annet enn at du har "lest noe et sted".

• Liker 3
Skrevet

Hva er det jeg har "bastant påstått"? Hvis det er noen her som kommer med påstander her er det jo deg, og de klarer du ikke underbygge annet enn at du har "lest noe et sted".

"Lest noe sted"?? Forstår du så lite av det at du ikke skjønner at det er Riksrevisjonens tilsynsrapport jeg snakker om? Letteste sak i verden å finne. 

Skrevet

Vi trenger et barnevern, og det er ofte gode grunner til at barn blir "fjernet" fra foreldrene.

Når det er sagt så skal jeg generalisere litt med å si at de som kaller barnevernet for barnefjernet, er mennesker som selv har mistet omsorgen for barna sine, og som ikke har den minste selvinnsikt til å skjønne at de ikke er egnede omsorgpersoner. Jeg setter også disse menneskene i den båsen som er med i flere anti-barnevernsgrupper på facebook. 

• Liker 6
Skrevet

Vi trenger et barnevern, og det er ofte gode grunner til at barn blir "fjernet" fra foreldrene.

Når det er sagt så skal jeg generalisere litt med å si at de som kaller barnevernet for barnefjernet, er mennesker som selv har mistet omsorgen for barna sine, og som ikke har den minste selvinnsikt til å skjønne at de ikke er egnede omsorgpersoner. Jeg setter også disse menneskene i den båsen som er med i flere anti-barnevernsgrupper på facebook. 

Å være kritisk til Barnevernet og forvente at de gjør ting riktig, er ikke det samme som å mene at vi ikke trenger dem. Finnes det virkelig ikke noe mellom sort og hvitt?

Skrevet

"Lest noe sted"?? Forstår du så lite av det at du ikke skjønner at det er Riksrevisjonens tilsynsrapport jeg snakker om? Letteste sak i verden å finne.

Jeg har lest den, men har nok fått et annet inntrykk enn deg. De er kritisk til mange ting, men i all hovedsak er de kritiske til at mange barn ikke får hjelp, at for mange saker henlegges og tiltakene ikke er gode nok. Ikke som du antyder, at barnevernet er for ivrige i tjenesten og gjør masse som de ikke burde.

Skrevet

Hæ?

Anonymous poster hash: a5efe...541

Skrevet

Fra Bryssel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...