Gjest erteblomst Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Jeg synes ofte det er en "dårlig tone" mellom barna i barnehagen til datteren min. Hun er 3 år og går på søsken avdeling. Mye av samtalen jeg fanger opp er sånn "se hva jeg klarer, det klarer ikke du", "jeg har på kjole, det har ikke du", det er "min" alt mulig; mamma, tegning osv. Bare noen få som sier hadet til hverandre når de går. Og hva den ene eller andre har på seg kommenteres i det de kommer inn døren. I tillegg forteller vår datter flere ganger i uken om slåing, " den og den får ikke være med den og den i bursdag" osv. Er det normalt med så dårlig tone og så mye selvhevdelse mellom barn? Kjenner ikke igjen denne tonen når hun er sammen med barn utenfor bhg.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Jeg synes ofte det er en "dårlig tone" mellom barna i barnehagen til datteren min. Hun er 3 år og går på søsken avdeling. Mye av samtalen jeg fanger opp er sånn "se hva jeg klarer, det klarer ikke du", "jeg har på kjole, det har ikke du", det er "min" alt mulig; mamma, tegning osv. Bare noen få som sier hadet til hverandre når de går. Og hva den ene eller andre har på seg kommenteres i det de kommer inn døren. I tillegg forteller vår datter flere ganger i uken om slåing, " den og den får ikke være med den og den i bursdag" osv. Er det normalt med så dårlig tone og så mye selvhevdelse mellom barn? Kjenner ikke igjen denne tonen når hun er sammen med barn utenfor bhg. Ikke unormalt for den alderen, men dette er jo noe de ansatte bør korrigere og holde et halvt øye med forøvrig. Det sosiale samspillet er jo ikke helt optimalt hos så små, kanskje er det et par barn som er litt "ekstra kjekke" i tonen (mange avdelinger har et par sånne ). Slåing og stygge kallenavn bør stoppes av voksne og dersom dette er et vedvarende problem ved avdelingen ville jeg tatt deg opp Anonymous poster hash: abe9c...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Jeg har sett veldig lite til det i barnehagen til datteren min, men med nabojenta på 5 og jenta mi på 3 var det veldig mye "jeg er bedre enn deg". Aldersforskjellen spiller jo en rolle, eldste løper fortere, hopper høyere på trampolina etc. Datteren min ville til slutt ikke gjøre ting for hun hadde så lite selvtillit, jeg prøvde å prate med femåringen, hun var alltid enig i det jeg sa, men det var det samme igjen med engang. Kom heller ikke gjennom til mora. For treåringen min var dette så skadelig at vi måtte holde oss vekk. Nå leker de sammen minimalt. Jeg ville definitivt tatt det opp med pedleder. Anonymous poster hash: e965d...fef 3
Jade Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Her har de voksne en jobb å gjøre. Få et godt miljø. 2
Gjest Dorey Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 Dette hørtes ikke bra ut nei. Har du pratet med de ansatte om dette? I barnehagen til min eldste sønn (tre år) er det heldigvis ikke noe slikt. Pedagogisk leder på avdelingen snakket også om at dette var noe de jobbet mye forebyggende med.
Gjest erteblomst Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 Ja, jeg har forsøkt å ta det opp på en mild måte (ikke sagt rett ut at jeg synes det er dårlig tone, slåing osv). Da har jeg flere ganger blitt møtt med "barn kan jo ha lekt fint hele dagen, og så skjer det noe på slutten av dagen, så er det alt de husker". Jeg kjøpte forklaringen første gang, men har inntrykk av at det er standard svar. Jeg har også lurt på om jeg er hønemor som forventer mer av barna enn vanlig, men jeg synes genuint at det er trist å bli møtt med "jeg har frost, det har ikke du" , nei, ikke se min mamma osv hver dag..,
Sushi Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Dette er ikke ok, jeg ville bedt om en samtale med ped.leder. Alle disse problemstillingene er noe de ansatte jobber mye med på storbarnsavdelinga til datteren min, med fantastiske resultater. Ungene har en god tone og behandler hverandre bra. De gangene de ikke gjør det, for eksempel sier "du får ikke komme i bursdagen min", så blir det tatt tak i av de ansatte. Her er det derimot motsatt når naboungene leker sammen. Det er et voldsomt fokus på klær, hvem som får bli med, hvem som får komme i bursdag osv. Jeg tar tak i det hvis jeg hører det, men det er tydelig at ikke alle barnehager og foreldre er like strenge.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Det høres ut som barnehagen til niesen min! Der er de også helt ekstremt negative til hverandre. I min sønns barnehage derimot er ikke dette noe problem i det hele tatt, selv om han blir fem år i år og er gutt så gir de hverandre klemmer, sier at de er glad i hverandre -bestevenner osv. Det er liksom bare helt naturlig. Selvfølgelig krangler de av og til og da kommer jo sånne "du får aldri komme hjem til meg" kommentarer, men det er jo helt normalt! En gang jeg var med på åpen dag i bhg til niesen min så merket jeg med en gang hva søsteren min har snakket om ang dårlig tone. Det første som skjedde var at jeg og niesen min skulle ta av oss skoene og da smeller det fra ei lita jente; så store føtter du har!! -se så mye større sko du har enn meg" til niesen min, i en skikkelig ekkel tone. Og slik fortsatte det resten av dagen mellom alle barna "nå skal jeg hjem og det skal ikke duuu" "så ekkelt nisten din lukter" "æsj så skittent regntøy du har" osv.. De ansatte snakket til barna og jeg synes de gjorde en god jobb med å håndtere det, men det hjalp ikke så mye når jeg fikk se andre foreldre og søsken.. -de sa INGENTING til sine egne barn, og for å være ærlig virket flere av de ganske så uhøfflige selv.. Kan det hende at det er der det ligger TS? Det er jo nok med 2-3 slike barn i en bhg, så smitter det over på alle! Synes uansett du skal ta det opp på neste foreldremøte. Det er jo bare å si at du har lagt merke til at det er en negativ tone blandt barna og om det er flere som har merket det? Det kan jo hende de ansattr vet om problemet og jobber med det Lykke til uansett Anonymous poster hash: a107e...4db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå