AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Hei! Jeg er en 19 år gammel jente som går siste året på vgs. (Har delt opp året i 2, så dette året tar jeg resten av fagene jeg ikke tok i fjor pga. spiseforstyrrelser, innleggelse osvosv.) Jeg bor ikke langt nok unna til å få borteboerstipend og bo på hybel, men jeg har så utrolig lyst til å lytte hjemmefra. Å bo hjemme er et rent helvete og har vært det helt siden jeg ble syk. Det er bare mas og kjefting, skriking og vi er i dårlig humør hele tiden. Jeg merker at det tærer veldig på meg og gjr sykdommen verre og vanskeligere å bli frisk. jeg har ikke noe privatliv, de snoker i sakene mine så fort jeg er ute av huset, åpner posten min, tar penger av meg for at jeg ikke skal kjøpe godteri, leser meldingene mine når de får sjansen og mye mer. jeg takler det bare ikke lenger! Orker ikke forklare helt men det ender opp med at jo mer vi krangler og griner og skriker, jo mer kramrer jeg meg fast til spiseforstyrrelsen for å være "trygg"… jeg tror det vil være got for meg å komme meg litt bort fra overvåkingen hjemme og alt som følger med. men det er ikke det tråden handler om så jeg kommer til poenget: Jeg har lest studenter får ikke bla ant dagpenger fra nav, men går det an å søke om noen spesielle greier i mitt tilfelle?? Eller kanman søke noe spesielt fra lånekassen også? OG JA: jeg vet jeg kan få jobb for å betale, men jeg har søkt på alt som er, alt er opptatt og ingen søker ansatte.. Hilsen ei som ikke orker å bo hjemme Anonymous poster hash: 1c90b...964
MiamiNice Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Det kan være mulig å søke om bostipend dersom du av særskilte grunner ikke kan bo hjemme. Men du må få dette dokumentert av noen som kjenner til årsaken. Begynn med å ta det opp med sos-rådgiver eller helsesøster på skolen din. 2
Cowboy Lotte Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 (endret) Du får IKKE hjelp av Nav som VGS-elev. Du kan få noe som heter ekstra stipend for funksjonshemmede: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/ Om du går under funksjonshemmet fordi du ikke spiser, er jeg dog usikker på. Men du kan jo høre... Ellers ville jeg anbefalt å flytte ut umiddelbart og flytte for deg selv, da får du borteboerstipend og slipper mas. Selv flyttet jeg ut allerede som 15-åring for å ta videregående. Var MER enn klar nok, da jeg var drita lei av å bo hjemme. Du er 19, på tide å fly ut av redet, tiden er MER enn inne. Endret 17. september 2015 av Cowboy Lotte 2
Chizue Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 I særskilte tilfeller så kan nav hjelpe deg ja, så det å si at nav IKKE gjør det er litt feil, men da må det også være en veldig god grunn til det. (livsopphold,bostøtte...) Lånekassen gir ut støtte om du må bo borte, selvom du ikke bor langt nok unna hjemmet. men da må du ha papirer på dette og hvorfor og ditt og datt osv x) 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Hei! Jeg er en 19 år gammel jente som går siste året på vgs. (Har delt opp året i 2, så dette året tar jeg resten av fagene jeg ikke tok i fjor pga. spiseforstyrrelser, innleggelse osvosv.) Jeg bor ikke langt nok unna til å få borteboerstipend og bo på hybel, men jeg har så utrolig lyst til å lytte hjemmefra. Å bo hjemme er et rent helvete og har vært det helt siden jeg ble syk. Det er bare mas og kjefting, skriking og vi er i dårlig humør hele tiden. Jeg merker at det tærer veldig på meg og gjr sykdommen verre og vanskeligere å bli frisk. jeg har ikke noe privatliv, de snoker i sakene mine så fort jeg er ute av huset, åpner posten min, tar penger av meg for at jeg ikke skal kjøpe godteri, leser meldingene mine når de får sjansen og mye mer. jeg takler det bare ikke lenger! Orker ikke forklare helt men det ender opp med at jo mer vi krangler og griner og skriker, jo mer kramrer jeg meg fast til spiseforstyrrelsen for å være "trygg"… jeg tror det vil være got for meg å komme meg litt bort fra overvåkingen hjemme og alt som følger med. men det er ikke det tråden handler om så jeg kommer til poenget: Jeg har lest studenter får ikke bla ant dagpenger fra nav, men går det an å søke om noen spesielle greier i mitt tilfelle?? Eller kanman søke noe spesielt fra lånekassen også? OG JA: jeg vet jeg kan få jobb for å betale, men jeg har søkt på alt som er, alt er opptatt og ingen søker ansatte.. Hilsen ei som ikke orker å bo hjemme Anonymous poster hash: 1c90b...964 Det er LÅNEKASSEN og ikke NAV du skal henvende deg til her. Du er forøvrig heller ikke student, men elev. Snakk med rådgiveren eller helsesøster på skolen din! Anonymous poster hash: 2d0b3...bd7 6
Cowboy Lotte Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 I særskilte tilfeller så kan nav hjelpe deg ja, så det å si at nav IKKE gjør det er litt feil, men da må det også være en veldig god grunn til det. (livsopphold,bostøtte...) Lånekassen gir ut støtte om du må bo borte, selvom du ikke bor langt nok unna hjemmet. men da må du ha papirer på dette og hvorfor og ditt og datt osv x) Glemte å nevne det ja... Men det er litt rart at elever og studenter kan få innvilget midlertidig stønad for syke(AAP) og samtidig gå full skole, da det kreves at man er minst 50 % nedsatt arbeidsevne... suspekt... Grunnen til at vi som samfunn skal være forsiktig med å gi slike ordninger, er at mange utnytter det som virkemiddel for å slippe å få studiegjeld... I mine øyne er det lånekassen som skal være yteren for studenter og IKKE Nav...
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Lånekassen. NAV hjelper ikke elever og om du får AAP så er det 99,9 % på at du droppe ut
penny_ Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Glemte å nevne det ja... Men det er litt rart at elever og studenter kan få innvilget midlertidig stønad for syke(AAP) og samtidig gå full skole, da det kreves at man er minst 50 % nedsatt arbeidsevne... suspekt... Grunnen til at vi som samfunn skal være forsiktig med å gi slike ordninger, er at mange utnytter det som virkemiddel for å slippe å få studiegjeld... I mine øyne er det lånekassen som skal være yteren for studenter og IKKE Nav... Men hun har jo delt opp skoleåret i to pga sykdom.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 Hmm okei. Men har jeg god nok grunn til å få særskilt stipend til borteboer? Jeg går i behandling og har to psykologer og en lege som kan skrive under på at jeg faktisk er syk. Og kan jeg få støtte fra NAV i tillegg til mat osvosv? Siden det ikke er mulig å få seg jobb?Anonymous poster hash: 1c90b...964
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #10 Skrevet 18. september 2015 Hva skal jeg søke om da evt? Hvordan går jeg frem med dette?Anonymous poster hash: 1c90b...964
Angelheart2 Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Først og fremst så vil du få beskjed om at det er dine foreldre som har forsørgeransvar for deg så lenge du går på videregående skole. Det vil si at om du flytter hjemmefra kan du søke om bidrag fra begge foreldrene dine. Om de ikke ønsker å betale så vil NAV stå for innkrevingen. Du har IKKE rett på dagpenger som student, men du kan søke økonomisk sosialhjelp/nødhjelp dersom lån/stipend + bidraget fra foreldrene ikke strekker til, men det er absolutt ikke noe automatikk i at du får det. Altså, for å summere opp, det du skal leve av som student/elev er: Lån/stipend fra Lånekassen Bidrag fra dine foreldre. Ev. lønn fra deltidsjobb, som det er helt mulig å få dersom du står på litt. Kontakt alle butikker i området, kommunen, hoteller, restauranter ol. Det er ofte behov for helgevikarer eller kveldhjelp noen timer i uken.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Du skriver at du er 19 år. Hvor mange år har du gått videregående da? Tror muligens ikke at man får bidrag ut over de 3 vanlige årene. Anonymous poster hash: b7539...444
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #13 Skrevet 18. september 2015 Dette begynner å bli en del år siden nå, men jeg fikk sosialhjelp mens jeg gikk på vgs. Jeg flyttet selv ut pga mange av de samme grunnene du bekriver. Hvis jeg var deg ville jeg gått frem med at jeg først snakket med psykolog og eventullt lege for å få deres anbefaling, så kan du høre om psykologen vil bli med deg på et NAV møte for å høre hva de eventuellt sier om saken. Jeg hadde miljøarbeider 1 gang i uken på den tiden, hun hjalp meg med NAV møtene. Den gang så hjalp det mye for livskvaliteten min, håper du får ordnet deg på et vis. Det er tøft å bo hjemme under sike forhold. Anonymous poster hash: b474b...417
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #14 Skrevet 18. september 2015 Takk for svar :-) Har sendt inn søknad til Lånekassen så håper på det beste. Skal prøve en gang til å saumfare alt av butikker og håpe jeg finner noe. Anonymous poster hash: 1c90b...964
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #15 Skrevet 18. september 2015 Det er mulig å få støtte av nav, men det forutsetter helt spesielle hjemmeforhold. Min søster fikk det i fjor. For å få borteboerstipend må du dokumentere behov fra psykolog /helsesøster etc. Det holder ikke med en generell rapport. Terskelen for å få det er veldig høy. Bare så du er advart om at prosessen er litt tøff. Anonymous poster hash: 70e95...9d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå