Gå til innhold

Kan man se kreft hos hund ved blodprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hund jeg mistenker har kreft i hodet. Vil det vise på en blodprøve dersom det er det? (Dessverre relativt vanlig på rasen)

Anonymous poster hash: 61c8b...9f2

Videoannonse
Annonse
Gjest StripeyPanda
Skrevet (endret)

Såvidt jeg vet så kan man ikke se tegn til kreft på blodprøve, men man kan jo se økte hvite blodceller om kreften farer med seg en infeksjon eller lignende som gjør at hvite blodceller skyter til værs. Kreft i hodet vil nok best komme frem på røntgen (da kan man se svulst) eller CT/MR (se endringer i vevet). Vil sterkt anbefale deg å ta kontakt med dyrlege så fort som mulig om du mistenker alvorlig sykdom! Dyrets velferd må gå først :) - dyrlegestudent.

Endret av Smiley_91
Skrevet

Såvidt jeg vet så kan man ikke se tegn til kreft på blodprøve, men man kan jo se økte hvite blodceller om kreften farer med seg en infeksjon eller lignende som gjør at hvite blodceller skyter til værs. Kreft i hodet vil nok best komme frem på røntgen (da kan man se svulst) eller CT/MR (se endringer i vevet). Vil sterkt anbefale deg å ta kontakt med dyrlege så fort som mulig om du mistenker alvorlig sykdom! Dyrets velferd må gå først :) - dyrlegestudent.

MR er ikke aktuelt, men røntgen kunne gått.. men dyrlegen mener det ikke kan ses på røntgen?

Skrevet

Du kan ikke se svulster på rtg. Må nok ha MR for å få avklart det. Men er det noe som har endret seg ved hunden som får deg til å tro at han har en svulst?

Anonymous poster hash: d4720...423
Skrevet

Har du ikke forsikring? Hvorfor er MR uaktuelt?

Skrevet

Du kan ikke se svulster på rtg. Må nok ha MR for å få avklart det. Men er det noe som har endret seg ved hunden som får deg til å tro at han har en svulst? Anonymous poster hash: d4720...423

Adferdsendring, nervøsitet, liker ikkenat vi tar på nakken, epileptiske anfall, aggressivitet, står noen ganger og stirrer tomt.

Skrevet

Har du ikke forsikring? Hvorfor er MR uaktuelt?

Jo, men det er uaktuelt pga hunden. Må reise langt kollektivt og hunden er, for å undererive, livredd for veterinærer. Har vært ut og inn av vet.kontoret de siste to årene og jeg føler at nok er nok. Dessuten har han en tilstand der han kan (små sjanser, men allikevel) dø i narkose.

Skrevet

Jo, men det er uaktuelt pga hunden. Må reise langt kollektivt og hunden er, for å undererive, livredd for veterinærer. Har vært ut og inn av vet.kontoret de siste to årene og jeg føler at nok er nok. Dessuten har han en tilstand der han kan (små sjanser, men allikevel) dø i narkose.

Åja, men da forstår jeg hvorfor MR er utelukket. Hvordan tar dere røntgen da? Jeg er bare lurer, for har vært igjennom den mølla med røntgen, mr, CT osv selv. Bare med katt. Bare lurer på om man gjør det forskjellig.

Håper dere finner ut av hva som er galt. Ikke noe gøy med syk/skadet dyr, hverken for dyret eller eier :-/

Skrevet

Åja, men da forstår jeg hvorfor MR er utelukket. Hvordan tar dere røntgen da? Jeg er bare lurer, for har vært igjennom den mølla med røntgen, mr, CT osv selv. Bare med katt. Bare lurer på om man gjør det forskjellig.

Håper dere finner ut av hva som er galt. Ikke noe gøy med syk/skadet dyr, hverken for dyret eller eier :-/

Det kan man gjøre hos den lokale veterinæren :) det er 10 min reisevei mot 1,5t reiseveg hvis vi skal ta mr.

Ja, det er ikke lett....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...