AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Hvor mye aktiviserer du hunden din i løpet av en dag? Tenker da på både fysisk og mental stimuli og hvor mange timer dere bruker på dette på en vanlig dag. Og hva slags rase har du? Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har planer om å kjøpe hund snart. Men er redd for å ta meg vann over hodet ved å velge enn rase som ikke passer aktivitesbehovet jeg kan tilby. Samboeren min og jeg jobber begge 100 % ( noe jeg vil tro flesteparten av hundeeiere gjør?) og hunden blir jo derfor alene store deler av dagen. Har selvfølgelig sjekket rasene jeg vurderer, men det står jo ofte at de har et stort aktivitetsbehov - men hva innebærer stort? Rasen(e) jeg vurderer er forresten i gruppe 1 og jeg er innstilt på å aktivisere den både fysisk og mentalt. Anonymous poster hash: 13c16...4ba
Tabris Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Det er vanskelig å si noe helt konkret, siden det varierer utfra rase, individ og hva slags type aktivisering man gir. Jeg mener dog at som et gjennomsnitt så bør alle hunder, uavhengig av rase og størrelse, få minst en times aktivisering per dag. Det er i det store og hele ingenting siden det betyr at det er 23 andre timer i døgnet hvor hunden gjør lite. Variasjon er også nøkkelen. En hund blir ofte mer sliten av mental aktivisering enn av fysisk (skal man slite ut hunden kun med å gå tur, så kan man gå fire-fem timer daglig). Selv har jeg en selskapshund (japansk spisshund), og er opptatt av at han skal få en variert hverdag. Jeg jobber utfra at i løpet av en gjennomsnittsuke så skal han få følgende: - Lydighetstrening (ca to dager i uka) - Nesearbeid (ca to dager i uka) - Sosialisere med andre, kjente hunder - Langtur - Hvile Dvs at jeg ca to dager i uka reiser på treninger hvor vi trener mye lydighet (evt trener mye hjemme på tur hvis jeg ikke reiser på trening), to dager i uka gjør jeg det samme men da med nesearbeid (spor og søksarbeid) i stedet for lydighet. En dag i uka får han gå tur med en hund eller flere han kjenner, og en dag i uka får han gå en lang tur (2-4 timer). Ofte (men ikke alltid) slår jeg disse sammen og går langtur med andre og deres hunder. Også har jeg èn dag i uka hvor det bare blir korte tisseturer og ellers lite annet. Dette både for at han skal bli vant med rolige dager hvor lite skjer, samt for at han skal få roe helt ned og hvile etter andre dager hvor det skjer mye med reising, bilkjøring, fellestreninger med forstyrrelser osv. Jeg mener at dette er omtrent hva man bør legge seg på om man skal ha en hund fra Gruppe 1.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Vi har amerikansk cocker spaniel som er en hendig hund😊vi jobber også 100 pst begge to og har 3 barn i skolealder så dagene blir ikke fullt så lange for han. Når det er sagt jobber de fleste så ville ikke hatt dårlig samvittighet for det! Men dropp bur!! En vanlig dag hos oss; jeg går tissetur på ca 15 min hver morgen før jobb. Når barna kommer hjem er han med dem på fotball løkka eller lekeplassen og leker. Så en tur ut i hagen i 5 sekunder og tisser på egenhånd ved 17 tiden😀 Hovedturen skjer ved 18-20 tiden og varer ca 1 time, gjerne joggetur. Tissetur igjen i hagen på egenhånd i 5 sekunder før leggetid😊 han sover sammen med oss i egen seng ved siden av meg. Anonymous poster hash: 6550e...fb1
Howl Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 (endret) Hunden min får ca fire turer om dagen. Om morgningen er det kort tissetur, om ettermiddagen er det kort tissetur, middagsturen er alltid på MINST 1 time og kveldsturen er en kort tissetur. Denne middagsturen i hverdagen varer som sagt minst 1 time, men den kan ofte havne på 2-3 timer også. I helgene går jeg alltid en lang tur på 2-3 timer i skogen på ettermiddagen. Red: Jeg har en golden retriever. Er enig med Tabris, uansett rase og størrelse fortjener alle hunder minst 1 time sammenhengende tur i løpet av dagen. Endret 17. september 2015 av Howl
Jeane Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Har en liten selskapsrase. Et daglig minimum er en hovedtur på 1 time. Utenom båndtvangen har vi et skogsområde vi bruker å gå, og da blir det gjerne lengre turer. I helgene blir det varierte skogsturer dersom været er ok. Av annen aktivitet så drar vi på ukentlig besøk til et familiemedlem med hund, så da koser de seg. Jeg merker veldig godt at hunden min blir mer sliten av det enn vanlige turer. Har også en del godbitleker som kong, godbitball, også opprettholder vi de få, enkle kommandoene hun kan (sitt/dekk/stå/bli). Vi brukte å dra på trening en gang i uken, men nå passer det dårlig med tidspunktet, dessverre. Jeg merket at det var veldig greit å ha noe jeg følte jeg MÅTTE gå på, for da fikk jeg både inspirasjon og et ukentlig spark bak dersom jeg var lat. Derfor anbefaler jeg å finne en god hundeklubb hvor de har en del sosiale treninger.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Har en brukshund. Minimum er 1 times tur i kjapt tempo... Det er en "rolig" dag. En vanlig dag består av iallefall en tur (som veldig ofte er på mer enn en time), samt lydighetstrening. Spor går vi iallefall annenhver dag i tillegg, + kondisjonstrening 2-3 ganger i uka. Anonymous poster hash: 90347...efa
Gjest Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Aldri spør hundefolk om hund. Fleste med hund tror de har fasiten og vet best. Dette er så inviduelt fra hund til hund. Ikke bare rase til rase. Så du må finne din egen oppskrift på hva som passer din..
Jeane Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Aldri spør hundefolk om hund. Fleste med hund tror de har fasiten og vet best. Dette er så inviduelt fra hund til hund. Ikke bare rase til rase. Så du må finne din egen oppskrift på hva som passer din.. Når man kjøper seg en valp så må man ta hensyn til hva som er vanlig for akkurat den rasen man velger, også må man passe på at man vil takle det dersom man ender opp med et aktiv individ som krever mer enn gjennomsnittet. Nå sier TS at hun ønsker seg raser som har stort aktivitetsnivå. Det betyr at hun må være forberedt på å gå mye tur, samt å trene og la hunden bruke hodet. Det er svært liten sannsynlighet for at TS sin hund kommer til å være fornøyd med kun 1 times tur om dagen (og ikke så mye annet) ut i fra det valget hun har tatt. Jeg kunne ønske flere gjorde som TS og sjekket så nøye som mulig før anskaffelsen. Da hadde det nok vært en del mindre omplasseringshunder rundt omkring. 2
Kragebein Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 Vi har en Malteser, så han krever jo ikke allverdens med mosjon og stimuli. Vi gir ham en del mer enn han trenger, men vi var veldig bevisste på det med å skaffe en hund som trenger mindre enn det vi kan gi på daglig basis, rett og slett for å ikke ende opp med mer enn vi kan takle. Vi går vanligvis ca 1,5 time hver dag, også bruker vi alt fra 20 minutter til 2 timer på å leke, trene på triks og kommandoer, søk etter godbiter eller mat, leker som Kong eller godbitball... Så har vi noen dager hvor det blir mindre tur, men mer av andre aktiviteter. For eksempel i dag skal han tilbringe nesten hele dagen hos samboerens foreldre, og det blir han så sliten av at han ikke trenger mer enn en 5 minutters tissetur til kvelden. Samme hvis vi innimellom drar på hundetreff eller lignende, da får han ikke noe særlig med turer i tillegg. Vi har også dager hvor vi ikke gjør særlig mye, da blir det kanskje bare 4 turer på 10-15 minutter hver og litt stimuli innendørs. Det synes han også er helt greit, og da ligger han for det meste bare og slapper av, og leker litt på egenhånd.
Ruccula Skrevet 18. september 2015 #10 Skrevet 18. september 2015 Til hverdags bruker jeg nok ihvertfall 2 timer på aktivisering av hundene mine. Ofte blir det mye mer. Itillegg kommer pelsstell, negleklipp, den ene hunden må masseres hver dag pga en skade. Så skal de kjøres på behandling, til veterinær osv.. Hund tar tid. Mye mer tid enn man tror, ihvertfall hvis man vil gi hundene et godt og innholdsrikt liv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Takk for svar alle sammen! Rasene jeg har tenkt på er forresten hvit gjeterhund og groenendael/tervueren. Heller nok mest mot hvit gjeterhund. Jeg jobber som sagt fullt men har mye fritid å bruke på den. På en vanlig dag har jeg tenkt: 20-30 min luftetur der hunden kan gå løs før jeg drar på jobb 20-30 min luftetur med en gang jeg kommer hjem fra jobb Hovedtur på 1-2 timer + mental trening ( lydighet, spor, søk) Tissetur før leggetid Lengre turer i helgene. Sykkelturer, fjellturer, ski og kløv må vil det også få være med på.Planen er å melde oss på diverse kurs ( lydighet, spor) og se hva vi trives med. Er dette tilstrekkelig tror dere? TasAnonymous poster hash: 13c16...4ba
Tabris Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Synes det høres bra ut, jeg. HG kan ha litt problemer med dårlig/nervøs gemytt, så sjekk nøye linjer og foreldre før du skaffer deg valp. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #13 Skrevet 18. september 2015 Synes også det høres bra ut Husk at alle rasene har lett for å være nervøse, så sjekk oppdretter og foreldredyr nøye. Hør gjerne også med raseklubb om anbefalinger.. Lykke til Anonymous poster hash: 90347...efa
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #14 Skrevet 18. september 2015 Synes det høres bra ut, jeg. HG kan ha litt problemer med dårlig/nervøs gemytt, så sjekk nøye linjer og foreldre før du skaffer deg valp. Synes også det høres bra ut :)Husk at alle rasene har lett for å være nervøse, så sjekk oppdretter og foreldredyr nøye. Hør gjerne også med raseklubb om anbefalinger.. Lykke til Anonymous poster hash: 90347...efa Hvordan sjekker man foreldredyrene? Er ganske ny på det her. Spør man oppdretter? Aner ikke hva slags linjer som er bra og ikke. Vet ikke hva jeg skal se etter. Å se på samtalen sier meg ingenting. Er det nok med godkjent MH? TSAnonymous poster hash: 13c16...4ba
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #15 Skrevet 18. september 2015 Skulle selvfølgelig stå stamtavlen Anonymous poster hash: 13c16...4ba
Sirah Skrevet 18. september 2015 #16 Skrevet 18. september 2015 (endret) Det er veldig store individforskjeller og det som passer for en hund kan være helt feil for en annen. Min gamle hund skulle helst ha action 24 timer i døgnet og måtte trenes og aktiviseres hver dag for å holde seg rolig. Min nåværende hund er en sofagris av dimensjoner som godt kan ta et par "sløvedager" på rad uten å miste hodet. Disse hundene er av samme rase og rasen er kjent for å ha et veldig høyt aktivitetsnivå. Endret 18. september 2015 av Sirah
Svampebob1 Skrevet 18. september 2015 #17 Skrevet 18. september 2015 Takk for svar alle sammen! Rasene jeg har tenkt på er forresten hvit gjeterhund og groenendael/tervueren. Heller nok mest mot hvit gjeterhund. Jeg jobber som sagt fullt men har mye fritid å bruke på den. På en vanlig dag har jeg tenkt: 20-30 min luftetur der hunden kan gå løs før jeg drar på jobb 20-30 min luftetur med en gang jeg kommer hjem fra jobb Hovedtur på 1-2 timer + mental trening ( lydighet, spor, søk) Tissetur før leggetid Lengre turer i helgene. Sykkelturer, fjellturer, ski og kløv må vil det også få være med på.Planen er å melde oss på diverse kurs ( lydighet, spor) og se hva vi trives med. Er dette tilstrekkelig tror dere? TasAnonymous poster hash: 13c16...4ba Det ville min aktive polarhund vært fornøyd med, og det er ca. sånn jeg kjører det. Høres bra og realistisk ut!
Tabris Skrevet 18. september 2015 #18 Skrevet 18. september 2015 Hvordan sjekker man foreldredyrene? Er ganske ny på det her. Spør man oppdretter? Aner ikke hva slags linjer som er bra og ikke. Vet ikke hva jeg skal se etter. Å se på samtalen sier meg ingenting. Er det nok med godkjent MH? TSAnonymous poster hash: 13c16...4ba Snakk med flere personer i miljøet. Flere oppdrettere og eiere av rasen slik at du får en liten oversikt over hvilke linjer som er og hva de bærer. Ser du stamtavlen så kan du slå opp foreldredyrene i DogWeb, og der kan du se helsestatistikk til dem, deres søsken og deres tidligere avkom for å få et bedre bilde av sannsynligheten for hvordan helsestatusen til deres andre valper vil bli.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #19 Skrevet 18. september 2015 Har en ADHD variant av Leonberger. Han får 1 time + mer som morgentur.Da blir det lydighet,kort økt 5min,masse snusing og vimsing,må gå på plass enkelte steder (noen regner dette som lydighetstrening..) Møter vi hunder,får de herje 20-30 min .Da blir turen kortere og jeg legger ikke til mye. 2 kortere turer på ca 45 min . da snusing,egen lek litt lydighet og innimellom treffer vi hunder som leker sammen. Siste tur er nattatur,som oftest helt rolig tempo,ikke noe stress og styr. Kan vare fra 20 min. til 2 timer,da jeg elsker å være ute på natta Han søker opp meg,go-biter eller leker ,dette legges inn litt urytmisk i løpet av uka Anonymous poster hash: e1ab0...4a0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #20 Skrevet 18. september 2015 Har to border collier som har ganske ulike behov. Den ene syns en times tur om dagen med litt sporadisk trening nå og da holder. Den liker å trekke så den får ca 4 dager med en mil i uka og spaserturer eller løs i skogen de andre dagene. Den andre trener lydighet minimum 4 dager i uka, gjeting og spor noen dager. Tur er ikke så viktig for den for annet en rekreasjon. Helst vil den bare trene på noe. Ingen av de hundene jeg har hatt har hatt like behov, men når jeg skaffer en rase så velger jeg en jeg vet jeg har kapasitet til å aktivisere den "verst" tenkelige utgave av. Så får det heller være bonus om de krever mindre.Anonymous poster hash: 7f0d1...7ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå