Gå til innhold

"Helsearbeidere" og taushetsplikt..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ansatt på et stort og kjent sykehus jeg har vært på har ringt en kommunalt ansatt lokal helsearbeider og sladret om meg og mine timer på sykehuset. Er dette lov? Begge jobber innen helse, men dette har skjedd bak min rygg (dvs den kommunalt ansatte sladret videre til meg om tlfsamtalen!). Er det brudd på taushetsplikt? Noen som vet noe? Kjenner jeg blir provosert.

Anonymous poster hash: ebd50...98d

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Taystee
Skrevet

Spørs hva det er snakk om. Men det er ikke forbudt å diskutere faglig med kolleger (som også har taushetsplikt)

Skrevet

Er du sikker på at det var sladring, og ikke informasjonsutveksling de mente var nødvendig for å gi deg best mulig helhetlig hjelp?

Hvis telefonsamtalen ikke hadde noe hensikt og var unødvendig, er jeg enig i at det var på kanten, men du må være klar over at helsepersonell har flere krav til seg enn å overholde taushetsplikten. De har også plikt til å ha et samarbeid med de helsekontaktene en pasient har rundt seg, og de har plikt til å sørge for "en forsvarlig utskriving", dvs at de må forsikre seg om at pasienten får den oppfølgingen han/hun har behov for.

Har denne telefonsamtalen ført til noe negativt for deg (annet enn at du er provosert)?

Anonymous poster hash: ee68b...9fe
  • Liker 2
Skrevet

Er du sikker på at det var sladring, og ikke informasjonsutveksling de mente var nødvendig for å gi deg best mulig helhetlig hjelp?Hvis telefonsamtalen ikke hadde noe hensikt og var unødvendig, er jeg enig i at det var på kanten, men du må være klar over at helsepersonell har flere krav til seg enn å overholde taushetsplikten. De har også plikt til å ha et samarbeid med de helsekontaktene en pasient har rundt seg, og de har plikt til å sørge for "en forsvarlig utskriving", dvs at de må forsikre seg om at pasienten får den oppfølgingen han/hun har behov for.Har denne telefonsamtalen ført til noe negativt for deg (annet enn at du er provosert)? Anonymous poster hash: ee68b...9fe

Ja, det har ført noe negativt med seg siden de muligens har ødelagt for en time. Jeg har ikke vært innlagt der på to år.

Anonymous poster hash: 9a908...088

Skrevet

Spørs hva det er snakk om. Men det er ikke forbudt å diskutere faglig med kolleger (som også har taushetsplikt)

Det er ikke kolleger.

Skrevet

En ansatt på et stort og kjent sykehus jeg har vært på har ringt en kommunalt ansatt lokal helsearbeider og sladret om meg og mine timer på sykehuset. Er dette lov? Begge jobber innen helse, men dette har skjedd bak min rygg (dvs den kommunalt ansatte sladret videre til meg om tlfsamtalen!). Er det brudd på taushetsplikt? Noen som vet noe? Kjenner jeg blir provosert.

Anonymous poster hash: ebd50...98d

I utgangspunktet ja.

Har de begge kontakt med deg i egenskap av helsearbeidere? Behandler de deg for samme/relaterte ting? (Veldig ofte kan en ting påvirke også andre sider ved din helse, så det er mer som er relatert enn det vi antar ved første øyekast.) Da trenger det ikke være brudd på taushetsplikten.

Snakk med den ansatte i kommunen og spør hva han/hun mener, om det var brudd på taushetsplikt eller ikke. (Vil du ha tydeligere svar må du komme med langt fra, kanskje veldig personlige opplysninger, som hva telefonsamtalen dreide seg om, hva du går til behandling på sykehuset for, hvorfor du får oppfølging fra helsearbeider i kommunen.)

Gjest Gjest_Taystee
Skrevet

Det er ikke kolleger.

Beklager, trodde det stod "er ansatt".

Har begge vært i kontakt med deg gjennom helseomsorgen er det lov å diskutere deg mellom seg.

Skrevet

Ja, det har ført noe negativt med seg siden de muligens har ødelagt for en time. Jeg har ikke vært innlagt der på to år.

Jeg har litt vanskelig for å forstå hva du mener.

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålet som du stiller i HI uten å vite mer, men jeg vil ikke at du skal utlevere deg her.

Generelt vil jeg bare si én ting: om de begge hadde gode hensikter på dine vegne, så ikke la deg provosere. De prøver nok bare å hjelpe deg.

Skrevet

Helsearbeideres taushetsplikt finner du i lov om pasientrettigheter med henvisning der til øvrige lover.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med pasient og brukeromjudet i fylket ditt og diskutere saken der og ikke her.

Anonymous poster hash: 5ce8f...457

Skrevet

Jeg har litt vanskelig for å forstå hva du mener.Det er litt vanskelig å svare på spørsmålet som du stiller i HI uten å vite mer, men jeg vil ikke at du skal utlevere deg her. Generelt vil jeg bare si én ting: om de begge hadde gode hensikter på dine vegne, så ikke la deg provosere. De prøver nok bare å hjelpe deg. Anonymous poster hash: ee68b...9fe

Man har faktisk ikke lov å diskutere pasienter ut i fra "god hensikt" uten pasientens samtykke.

Skrevet

Man har faktisk ikke lov å diskutere pasienter ut i fra "god hensikt" uten pasientens samtykke.

...men de har lov til å diskutere seg imellom om de har felles mål for øyet (ivaretakelse av pasienten), og samtalen har en faglig og behandlingsmessig hensikt.

Kommentaren om god hensikt handlet mest om å råde TS til å fokusere på noe annet enn å la seg provosere.

Skrevet

Hvis de samarbeider om din helse eller tjenester så kan de snakke, og kan opplyse dersom de synes du har en vanskelig oppførsel noe jeg går ut i fra at du har. Og den informasjonen tolker du som baktaling og er bare ute etter å lage gørr. Men helsepersonell har ikke lov å gi videre informasjon hvis det ikke er nødvendig at annet helsepersonell vet det for videre oppfølging.

Anonymous poster hash: 2721e...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...