AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Så akkurat tv programmet "hvem bryr seg" hvor de satte opp et eksperiment hvor noen ungdommer gikk løs på en hund. ( selvsagt et set up) overraskelse var stor! 6 personer av de forbipasserende stoppet og ble opprørte mens 65 gikk forbi! Jeg VET jeg ville stoppet og blitt forbanna- hva med deg?Anonymous poster hash: 0533a...ba2 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Hadde helt klart manna meg opp og sagt at dette er ikke greit. Politianmeldt. Anonymous poster hash: 173da...bd8 3
Jeane Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Ingen av de 65 ringte politiet? At folk ikke hiver seg i kamp med en gjeng ungdommer som er tydelig voldelig handler ikke nødvendigvis om at de ikke bryr seg, men at folk er redde (med grunn). Jeg liker å tro at jeg hadde kastet meg ut i det, men det kan hende at jeg "bare" hadde ringt politiet rett og slett fordi jeg alene ikke har sjangs til å hamle opp med en gjeng ungdommer på egenhånd. Var dette i Norge?
skreppamedleppa Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 (endret) 6 av 71 er faktisk, tro det eller ei ganske bra med tanke på dette programmet i sin helhet dessverre. Jeg har ikke sett alle episodene men det virker generelt som at få griper inn enten det er hetsing av den ene eller andre, mobbing, utestenging eller av episoder vi egentlig er ment til å oppfatte som grovt urettferdig. Noen av klippene i denne serien er ganske rystende slik sett. Selvsagt liker jeg å tro at jeg hadde blandet meg, ikke bare "bak ryggen" til episoden men faktisk kastet meg vilt engasjerende inn i episoden som utspant seg rett foran meg. Dyreplageri gir en skikkelig vondt klump i magen bare av å tenke på det. Samtidig vet jeg også med tanke på eksperimenter gjort av mennesker på mennesker at den indre teoretiske moralen krasjer ofte i slike situasjoner. En kan bare ta milgram eksperimentet ( http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--I-visse-situasjoner-gjor-folk-skremmende-ting-6606386.html) som et eksempel selv om det er i en helt annen grad enn det som taes opp her i dette programmet så sier det likevel noe om hvor hvor mange som "svikter" fra å gjøre det rette når en er oppi en gitt situasjon viss den situasjonen er ubehagelig eller føles truende på en eller annen måte. Det er rett og slett menneskelig og normalt viss en tenker over det. Den menneskelige moral er det blitt eksperimentet mye med også i de senere årene og de fleste kommer nok dystert nok med samme konklusjon. Igjen, absolutt hver eneste celle i meg sier nå at jeg ville så absolutt ha brydd meg, blandet meg, i det minste ringt politiet nettopp fordi dyremishandling er så ubeskrivelig ondskapsfullt. Jeg har også gjort det før i situasjoner hvor jeg følte en dyp urettferdighet på vegne av et fremmed menneske men jeg vet også at det er veldig lett å sitte på kg og si "selvsagt ville jeg brydd meg" men viss alle som sier eller tenker det hadde gjort det så hadde nok ikke det vært så mange i serien som bare går forbi, for jeg tror som sagt ikke at disse som gjekk forbi mangler det moralske kompasset som sier at en skal bry seg, men jeg tror det svikter litt fra teori til praksis som igjen mange tidligere eksprimenter er har vist oss, og selv om jeg og sikkert alle her på kg har lyst til å si at vi er bedre enn disse som sviktet så vet jeg rett og slett ikke om vi hadde vært det viss teorien ble omgjort til praksis. Endret 18. september 2015 av skreppamedleppa 1
Charmander Skrevet 18. september 2015 #5 Skrevet 18. september 2015 Vel mange kvier seg for å blande seg inn i slike situasjoner fordi det kan få følger både psykisk og fysisk. I denne situasjonen var det 3 relativt unge mennesker, men jeg har selv vært i noen situasjoner der jeg har havnet i bråk og håndgemeng fordi jeg har blandet meg i situasjoner som kan likne på det vi kan se i "Hvem bryr seg". Det er mange av situasjonene f. eks voldelig mann mot kvinne som potensielt være farlig og en situasjon der det fort kan utarte seg veldig fort. Jeg synes de menneskene som gikk forbi i f. eks mobbeepisoden som ble vist tidligere hvor det var 3-4 yngre jenter som åpenbart var slemme mot en annen jente må gå i seg selv. Jeg liker ikke de som mobber, men mennesker som ikke har baller til å faktisk bry seg og ifra når noe er galt er noe som provoserer meg så mye at jeg ikke får satt ord på det.. Alle burde stoppet med engang de registrerte hva som faktisk skjedde. Det man også ofte ser er at når en stopper så følger gjerne en med, så ser man en situasjon kan det å bare stoppe opp ha en god effekt.
Gjest Enhjørning Skrevet 18. september 2015 #6 Skrevet 18. september 2015 Det er så trist at så få bryr seg.. Om jeg hadde sett noe sånn tror jeg dessverre (altså dessverre for min egen del) både ringt politiet og blandet meg, det minste jeg kunne gjort var å ringe politiet. Har blandet meg inn i diverse ting før, dette var da enkeltpersoner og ikke en hel gjeng.
Gjest Belle âme Skrevet 18. september 2015 #7 Skrevet 18. september 2015 Eg hadde blanda meg, hadde nok klikka heilt på dei folka.
Ruccula Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Jeg kan med hånda på hjertet sitt at jeg hadde brydd meg... Jeg hadde klikket i vinkel. Jeg har dessverre vært vitne til dyremishandling flere ganger og jeg har ALLTID brydd meg, selv da jeg var den eneste og alle andre var mot meg. Når det kommer til urett mot dyr så vil jeg alltid bry meg uansett!
PaperFlower Skrevet 19. september 2015 #9 Skrevet 19. september 2015 Jeg er en ganske rolig og tilbaketrukket person, og skyr nesten unna mennesker mesteparten av tiden. Men det finnes én ting som får meg til å klikke helt i vinkel, og det er dyreplageri. Jeg så ikke episoden, men fant klippet på nett (link) og hvis jeg hadde gått forbi og sett/hørt nok til å være sikker på hva som foregikk hadde jeg nok gått rett inn mellom hunden og folka og kjeftet og sikkert slådd ifra meg så godt jeg kunne. Det eneste jeg kan tenkte meg som kunne være en grunn til at jeg ikke blander meg inn i en slik situasjon, er om jeg har det så travelt at jeg ikke kan stoppe opp og se an situasjonen. Ikke vet jeg hvor godt de forbipasserende hørte hunden klynke, og ikke vet jeg hvor lenge/ofte de dreiv å slo med den der pinnen eller hva det nå var. Det kan hende at en person som ikke så ann situasjonen nøye nok trodde det var en hund som prøvde og bite, og sønnen til eieren(e) prøvde å få hunden ut på luftetur. Kanskje hadde buret låst seg og ville ikke åpne seg og gutten prøvde å "bryte" det opp, noe som skremte hunden. Disse var de første scenarioene som slo meg da jeg så klippet iallefall. (Nå visste jeg jo hva klippet gikk ut på, men dere skjønner.) Men, jeg er veldig sikker på at hadde jeg gått fordi det der, og jeg hørte alt som man hørte i selve opptaket, hadde jeg nok grepet inn og ikke ringt politiet. Politiet kan komme etter jeg har dratt til vedkommende (så godt jeg kan iallefall). Jeg ønsker heller at de folka plager meg enn plager et forsvarsløst dyr som aldri kan anmelde eller si ifra hva som har skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå