AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Jeg er et særkullsbarn. Pappa er død og mamma giftet seg på nytt med en kar som også har en datter fra før. Hvordan kan de best sikre hverandre? Jeg er bekymret for mamma, redd hun ikke vil klare å sitte igjen i leiligheten dersom han dør først fordi hun må betale ut datteren hans. Jeg har skrevet under hos advokat på at han kan sitte i uskiftet bo så han trenger ikke frykte noe. Hun vil ikke skrive under og vil ha en oversikt allerede nå over midlene dems så hun vet hva hun kan arve, hun er fryktelig pågående og frekk og sier hun hater mamma og meg og vil nok gå langt i sin hevnaksjon når han dør! De begynner og bli gamle og har vært gift i 25 år, og mens helsen skranter- gnir hun seg i hendene. Vi har snakket med banken om jeg kan kjøpe henne ut når tiden er inne, altså kjøpe hans del og ta pant slik at hun får arven sin. Men det setter jo begrensninger i hva jeg får av handlekraft på markedet med det hengende over meg, at jeg kanskje om et år eller 5 må ut med masse penger så mamma kan sitte igjen m leiligheten ? Hjelp? Anonymous poster hash: b0734...643
Gjest O.G. Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Vel, men enn hvis hun dør og du ikke får noe etter henne?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Vel, men enn hvis hun dør og du ikke får noe etter henne? Jeg klarer meg fint uten arv så det bryr jeg meg ikke noe om. TsAnonymous poster hash: b0734...643
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Jeg er et særkullsbarn. Pappa er død og mamma giftet seg på nytt med en kar som også har en datter fra før. Hvordan kan de best sikre hverandre? Jeg er bekymret for mamma, redd hun ikke vil klare å sitte igjen i leiligheten dersom han dør først fordi hun må betale ut datteren hans. Jeg har skrevet under hos advokat på at han kan sitte i uskiftet bo så han trenger ikke frykte noe. Hun vil ikke skrive under og vil ha en oversikt allerede nå over midlene dems så hun vet hva hun kan arve, hun er fryktelig pågående og frekk og sier hun hater mamma og meg og vil nok gå langt i sin hevnaksjon når han dør! De begynner og bli gamle og har vært gift i 25 år, og mens helsen skranter- gnir hun seg i hendene. Vi har snakket med banken om jeg kan kjøpe henne ut når tiden er inne, altså kjøpe hans del og ta pant slik at hun får arven sin. Men det setter jo begrensninger i hva jeg får av handlekraft på markedet med det hengende over meg, at jeg kanskje om et år eller 5 må ut med masse penger så mamma kan sitte igjen m leiligheten ? Hjelp?Anonymous poster hash: b0734...643 Det er jo din mamma som skal betale ut arven til datterens hans ikke du. Klarer hun ikke det, må hun selge og betale ut arven. Har du muligheter til å hjelpe mammaen din ved å kjøpe hans del, eier du jo også halve huset. ( regner med at det er fast eiendom dette handler om ) Du må nesten vurdere hva du har mulighet til å gjøre. Jeg kan egentlig forstå at datteren hans ikke ønsker at moren din skal sitte i utskiftet bo så lenge det er barn på begge kanter. Hvordan blir din arv ivaretatt hvis moren din går først da? Det ble ikke en krone igjen etter farsarven min fordi min mor satt i utskiftet bo når faren min gikk bort. I løpet av få år var hus solgt, ny samboer, og pengene brukt opp. Jeg synes det er mest ryddig å utbetale arv med en gang, iallfall når det er barn på begge kanter. Anonymous poster hash: 3dec9...782
Testosteron Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 (endret) De kan skrive en ektepakt hvor han gir alt han eier til kona og hvor de avtaler at alt hun eier skal være hennes særeie. Når han dør, er det dermed ingenting å arve etter ham Hun kan så skrive et testament hvor alt hun eier deles likt mellom hennes særkullsbarn og hans særkullsbarn under forutsetning av at hun dør først. Dette krenker pliktdelsarven til hennes særkullsbarn, men dette særkullsbarnet kan velge å respektere testamentet. Dermed får man det ønskede resultatet: Enken får fortsette å bo i leiligheten etter at mannen er død, og når begge er døde deles arven likt mellom deres to særkullsbarn Endret 17. september 2015 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Vi er særkullsbarn selv på to kanter, og etter hva som har blitt meg fortalt er det ingen mulighet for din mor til å sitte i uskiftet bo dersom datteren ikke skriver under på dette. Som flere skriver er det nok like greit å gi hennes del av arven etter faren hennes til henne med en gang. Din mor vil jo få sin del av hans arv som hans kone. Da slipper dere også å ha noe mer med denne datteren å gjøre om faren skulle dø først! Anonymous poster hash: 9ec57...799
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 De kan skrive en ektepakt hvor han gir alt han eier til kona og hvor de avtaler at alt hun eier skal være hennes særeie. Når han dør, er det dermed ingenting å arve etter ham Kan de skrive ektepakt når det er særkullsbarn da? Kan de i såfall skrive at det er hennes særeie så kan hun testamentere arven etter han til dattera hans? Jeg har ikke noe problemer med at han sitter i uskiftet bo og rører bort pengene på reise og lever livets glade dager. Anonymous poster hash: b0734...643
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #8 Skrevet 17. september 2015 De kan skrive en ektepakt hvor han gir alt han eier til kona og hvor de avtaler at alt hun eier skal være hennes særeie. Når han dør, er det dermed ingenting å arve etter ham Hun kan så skrive et testament hvor alt hun eier deles likt mellom hennes særkullsbarn og hans særkullsbarn under forutsetning av at hun dør først. Dette krenker pliktdelsarven til hennes særkullsbarn, men dette særkullsbarnet kan velge å respektere testamentet. Dermed får man det ønskede resultatet: Enken får fortsette å bo i leiligheten etter at mannen er død, og når begge er døde deles arven likt mellom deres to særkullsbarn Det er tilnærmet umulig å utelate barn fra arv. Ektepakt tviler jeg veldig på at duger med andre ord! Anonymous poster hash: 9ec57...799
Testosteron Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 Kan de skrive ektepakt når det er særkullsbarn da? Ja. Man kan gi bort alt man eier i levende live. Her stiller ikke særkullsbarn sterkere enn fellesbarn. De kan ingenting gjøre dersom foreldrene velger å bruke opp eller gi bort alt de eier. Men gifte må altså (som hovedregel) skrive ektepakt når de overfører verdier til hverandre
Testosteron Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 Det er tilnærmet umulig å utelate barn fra arv. Ektepakt tviler jeg veldig på at duger med andre ord! Det er slettes ikke umulig å "utelate" barn fra arv. Det man må gjøre er å ikke etterlate seg nettoformue. Hvis man ikke eier noe når man dør eller gjelden er like stor som verdiene, så arver ikke barna noe som helst. Ved å opprette ektepakt og overføre alt til ektefellen, så gjør man seg selv fattig, og det er ikke noe barna får gjort noe med.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Det er slettes ikke umulig å "utelate" barn fra arv. Det man må gjøre er å ikke etterlate seg nettoformue. Hvis man ikke eier noe når man dør eller gjelden er like stor som verdiene, så arver ikke barna noe som helst. Ved å opprette ektepakt og overføre alt til ektefellen, så gjør man seg selv fattig, og det er ikke noe barna får gjort noe med. Du har rett! Jeg har sjekket med advokat og satt opp en time hos han i morgen😊Anonymous poster hash: b0734...643 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Begge bør tegne en livsforsikring som begunstiger den andre. Beløpet bør være av en slik størrelse at man kan kjøpe ut den andres del av boligen ved dødsfall. Man kan ikke frata særkullsbarn arverett, så dette er den beste måten å gjøre det på. Anonymous poster hash: fc8d7...d5e
Pinkee Skrevet 18. september 2015 #13 Skrevet 18. september 2015 Mot grådige barn, er det kun advokat som kan hjelpe. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #14 Skrevet 18. september 2015 Begge bør tegne en livsforsikring som begunstiger den andre. Beløpet bør være av en slik størrelse at man kan kjøpe ut den andres del av boligen ved dødsfall. Man kan ikke frata særkullsbarn arverett, så dette er den beste måten å gjøre det på. Anonymous poster hash: fc8d7...d5e De er 83 år med ditto vondter så de er ikke så aktuelle for forsikringsbransjen. Men det du sier er viktig- vi har forsikret hverandre og har hatt denne forsikringen i en årrekke😊TS Anonymous poster hash: b0734...643
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #15 Skrevet 18. september 2015 Mot grådige barn, er det kun advokat som kan hjelpe. Lykke til Tusen takk😊😊Anonymous poster hash: b0734...643
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå