Madsam Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Jeg har en venn som ja, ikke har gjort mye riking I livet men prøver å gå den rette veien nå. Dette blir et lgt innlegg så jeg håper dere leser hele og kan gi noen råd og veiledning. Jeg begynner fra starten av I februar/mars. Min venn satt da I fengsel for væpnet ran. (Ikke et smart valg) og var på vei til å bli løslatt. Han var allerede da I kontakt med nav for å kunne sikre seg noen penger før han slapp ut, (vedtakene skulle Være godkjent før løslatelsen) noe de var. Men fødte utbetaling kom forsatt ikke før nesten 2 mnd etter løslatelse (igjen han hadde fått bevilget dagpenger) men fikk ikke utbetalt noe fordi saksbehandleren var syk. Dette skjedde flere ganger I etterkant hvor enten saksbehandleren hadde glemt det, var syk eller ikke på jobb av andre grunner. Er dette lov? Siden midten av mars har han fått max I utbetaling I mnd på 1300 kr til mat. Han var som de fleste som kom ut av fengsel hjemløs, fikk bo hos meg en stund og for en mnd siden fikk han et rom på hospits av nav (han ble sjeleglad) nav og hospitsen har hatt alle kontakt når det kommer til betaling av bo sted. (Altså han har verken søkt eller fått papirer I hånden til å gi til verten)I dag etter han var og snakket med saksbehandleren sin kom han til hengelås på døren og beskjed om at nav ikke har betalt på x antall dager. Ikke har han fått info av saksbehandler eller verten. Han fikk ikke lov til å jente det lille han har av klær før regningen ble betalt og på nav kontoret han gikk I gjen. Der fikk han beskjed om at han måtte passe på slikt selv (uten å få noen opplysninger om betaling fra Før av slik at han kunne ha passet på) og er nok en gang uten et sted å bo. Har de virkelig lov til å kaste noen ut på bar bakke? Har de lov til å "glemme" å betale dagpenger? Og har de lov til å ha direkte kontakt med husvert uten og inkludere leieboeren?
Gjest iGirl Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Det er vel strengt tatt hans oppgave å inkludere seg selv i sin egen business. Dersom leie ikke er betalt skal han ha fått skriftlig advarsel om oppsigelse. Blir for enkelt å skylde på nav her synes jeg. Dersom han ikke fikk pengene han skulle ha da han ble løslatt kunne han ha møtt opp 08:00 på navkontoret hver dag og ikke gitt seg før han fikk pengene. Noe sier meg at det ikke er blitt gjort her. 5
Madsam Skrevet 17. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2015 Jo daglig har han Vært på nav fått beskjed om at de skal komme og venter på at saksbehandler skal godkjenne utbetaling. Men når hun ikke er på jobb, så blir ikke den knappen trykket på.
Madsam Skrevet 17. september 2015 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2015 Ingen skriftlig advarsel. 5 dager som ikke er betalt og lås på dør og han ut.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Det er jo vanskelig for folk her inne å vite hva som er avtalt. Skulle han sørge for betaling selv, eller skulle NAV betale direkte til utleier/hospits? Uansett kan man ikke bare kastes ut uten videre. Det må sendes purringer osv. før man etterhvert kan ta det med namsmannen som kan begjære utkastelse. Med mindre det finnes noen spesielle regler for hospits så kan man ikke kaste ut folk etter fem dager. Anonymous poster hash: b6476...3d4
Kontormus Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Hvis saksbehandler er vedvarende borte og ikke får gjort sine arbeidsoppgaver skal en annen ta over disse! Så dette ble helt feil. Og det er ikke første gang jeg hører om at døren er låst fordi NAV ikke har betalt husleien. Det finnes jurister som bistår mennesker å komme på rett kjøl etter etter å ha vært utenfor samfunnet, skaff hjelp!
Kontormus Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 Men hvis han har fått vedtak på at han er berettighet dagpenger, skal han jo ha sendt inn meldekort hver 14. dag. Har han gjort det?
Madsam Skrevet 17. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2015 Ja meldekort har blitt sendt fra min pc de 4 mnd han bodde her så han har alt på sitt reine. Møtt opp på alle møte som er planlagt og div aktivitetskrav.
Madsam Skrevet 17. september 2015 Forfatter #9 Skrevet 17. september 2015 Det er jo vanskelig for folk her inne å vite hva som er avtalt. Skulle han sørge for betaling selv, eller skulle NAV betale direkte til utleier/hospits? Uansett kan man ikke bare kastes ut uten videre. Det må sendes purringer osv. før man etterhvert kan ta det med namsmannen som kan begjære utkastelse. Med mindre det finnes noen spesielle regler for hospits så kan man ikke kaste ut folk etter fem dager. Anonymous poster hash: b6476...3d4 Han fikk et hastevedtak av nav hvor han ble plassert I hospits. Hvilke avtale han fikk vet han ikke selv da alle kontakt gikk mellom nav og husvert
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 Prøv å ta kontakt med gratis rettshjelp fra jusstudenter og be om veiledning. Oslo http://gratisrettshjelp.no/testside/jussbuss/ Nord-norge http://gratisrettshjelp.no/ Midt-Norge http://www.jushjelpa.no/ Bergen http://jussformidlingen.no/?page_id=32 Anonymous poster hash: eb69b...fea
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 Utbetaling av dagpenger går vel automatisk når man sender meldekort. Det er ikke saksbehandler som sitter og krediterer ut fra hvert meldekort Anonymous poster hash: 89d2c...5ce 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #12 Skrevet 17. september 2015 Forvaltningsloven § 11. Fvl. § 11 første ledd første punktum fastsetter at forvaltningsorganene innenfor sitt saksområde har ”en alminnelig veiledningsplikt.” Uansett hva som har skjedd her, om brukeren ikke har forstått systemet, eller om NAV har sviktet(som ikke er uvanlig) så må brukeren ha hjelp til å få ting på skinnene igjen. Anonymous poster hash: eb69b...fea
Cowboy Lotte Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 Jeg har NULL sympati for skurker som raner, dreper og bærer våpen pga deres feighet. Jeg mener slik bør ALDRI få noen som helst støtte av det offentlige!! Personlig er jeg selvfølgelig sterk tilhenger av dødsstraff, og føler han bør være SJELEGLAD for hvert øre han får. Hadde det vært opp til meg, hadde han fått null og niks... 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #15 Skrevet 17. september 2015 Jeg har NULL sympati for skurker som raner, dreper og bærer våpen pga deres feighet. Jeg mener slik bør ALDRI få noen som helst støtte av det offentlige!! Personlig er jeg selvfølgelig sterk tilhenger av dødsstraff, og føler han bør være SJELEGLAD for hvert øre han får. Hadde det vært opp til meg, hadde han fått null og niks... Heldigvis er det ikke opp til meg. Anonymous poster hash: 5f882...4aa 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #16 Skrevet 17. september 2015 Heldigvis er det ikke opp til meg. Anonymous poster hash: 5f882...4aa Ops, deg. Anonymous poster hash: 5f882...4aa 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 18. september 2015 #17 Skrevet 18. september 2015 (endret) Utbetaling av dagpenger går vel automatisk når man sender meldekort. Det er ikke saksbehandler som sitter og krediterer ut fra hvert meldekort Anonymous poster hash: 89d2c...5ce Dette. Saksbehandleren har ingen verdens ting med utbetalingen å gjøre når det kommer til dagpenger. Kortet sendes inn, utbetalingen beregnes, pengene utbetales. Sånn er rutinene og det går helt automatisk. Hva som har skjedd med utbetalingen er jo et mysterium, men ikke noe å skylde på saksbehandler for. At NAV skal betale for leiligheten hans høres ut som han har kontakt med den kommunale delen av NAV og. Stemmer dette? Har sosialkontoret noen form for kontakt med han? NAV og saksbehandleren som driver med oppfølging av arbeidsledige, driver med nettopp det og ikke mer. NAV Sosial gjør andre ting som å betale husleie, men har man ikke kontakt med de så er det jo litt vanskelig. Så, tja? Endret 18. september 2015 av Steve Rogers
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 18. september 2015 #18 Skrevet 18. september 2015 Han fikk et hastevedtak av nav hvor han ble plassert I hospits. Hvilke avtale han fikk vet han ikke selv da alle kontakt gikk mellom nav og husvert Da må han spørre Nav eller husverten for å etterlyse om han skal betale sine egne boutgifter eller Nav gjør det.
Madsam Skrevet 18. september 2015 Forfatter #19 Skrevet 18. september 2015 Da må han spørre Nav eller husverten for å etterlyse om han skal betale sine egne boutgifter eller Nav gjør det. Nav sa fra han fikk rommet at det var nav som skulle betale (ikke sosiale. Husbanken)
Madsam Skrevet 18. september 2015 Forfatter #20 Skrevet 18. september 2015 Dette. Saksbehandleren har ingen verdens ting med utbetalingen å gjøre når det kommer til dagpenger. Kortet sendes inn, utbetalingen beregnes, pengene utbetales. Sånn er rutinene og det går helt automatisk. Hva som har skjedd med utbetalingen er jo et mysterium, men ikke noe å skylde på saksbehandler for. At NAV skal betale for leiligheten hans høres ut som han har kontakt med den kommunale delen av NAV og. Stemmer dette? Har sosialkontoret noen form for kontakt med han? NAV og saksbehandleren som driver med oppfølging av arbeidsledige, driver med nettopp det og ikke mer. NAV Sosial gjør andre ting som å betale husleie, men har man ikke kontakt med de så er det jo litt vanskelig. Så, tja? Jeg skriver svar han har fått når han har møtt opp på nav kontoret. Hva de gjør vet jeg ikke da jeg aldri har vært på nav. Men han har fått beskjed av de I skranken at de kan se at det ligger inne en utbetaling og at saksbehandler må bare "trykke på knappen"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå