Gå til innhold

Overtrekk på konto fra nettbuss - klage på mangel på info?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok buss til Oslo 1. September, bestilte på nett. Da ble det trukket fra konto med en gang.

Jeg tok deretter buss tilbake til Oslo dagen etter, men beløpet ble ikke trukket før 6 dager senere! Det fikk jeg aldri beskjed om da jeg betalte for billetten på bussen. Uten å vite dette, handlet jeg mat og har nå fått overtrekk på konto. 

I utgangspunktet hadde jeg aldri handlet mat for mer enn jeg visste jeg hadde på konto, om jeg visste på forhånd at beløpet ikke ville bli trukket før en uke etterpå. Da hadde jeg tilpasset meg det, og handlet slik at jeg hadde nok på konto til den dagen bussbilletten ble trukket.

Nå sitter jeg her da, med sure penger tapt fordi buss-sjåføren ikke informerte meg om sent trekk. Jeg har aldri hatt dette problemet med nettbuss før, de trekker alltid med en gang (når jeg kjøper på nett). Denne gangen betalte jeg på selve bussen, og antok at det ville bli trukket med en gang. Dermed hadde jeg mer disponibelt enn jeg burde.

F.eks, jeg tok toget en kort strekning i Oslo. Hadde 25 kr på konto, og billetten kostet 30 kr. Jeg spurte om jeg kunne ta noe kontant og noe på kort, men det var ikke mulig. Så sa jeg at jeg har kun 25 kr på konto, og da sa han at jeg fremdeles kan betale, fordi de trekker ikke før en uke senere. Jeg får snart lønning, så det er ikke noe problem for meg. 

Så nå oppdaget jeg overtrekket, og er egentlig ganske bitter for det... Det er ikke snakk om mye, men uansett - jeg liker ikke å ha overtrekk på konto! Er ALLTID påpasselig på at jeg ikke har overtrekk...

Så, vet noen om jeg bør ta meg bryet ved å klage til nettbuss om det? Jeg vil ikke være 'den umulige kjerringa' over 200 kr liksom, for jeg hadde jo tenkt og bruke 200 kr på billett uansett (bare det ble trukket etter jeg hadde handlet mat). 

Anonymous poster hash: 365f8...234
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er ikke nettbuss sin feil at du ikke har kontroll på kontoen din. 

• Liker 11
Skrevet

Det er din oppgave og holde orden på hva du belaster kontoen din for. Og slik sen belastning skjer stadig vekk, spesielt når en tar taxi har jeg erfart. Men noen få kroner i minus et par dager er vel ikke verdens undergang...

• Liker 1
Skrevet

Nei. Det er ikke nettbuss sin feil at du ikke har kontroll på kontoen din. 

Når har jeg sagt at jeg ikke har kontroll på kontoen min??

Jeg hadde hatt bedre kontroll om jeg visste at de kom til å trekke meg en uke senere.

Skrevet

Det er din oppgave og holde orden på hva du belaster kontoen din for. Og slik sen belastning skjer stadig vekk, spesielt når en tar taxi har jeg erfart. Men noen få kroner i minus et par dager er vel ikke verdens undergang...

Joda, men skal jeg da gå rundt og holde oversikt over hvem som trekker sent og ikke? Taxi visste jeg om, så jeg tar aldri taxi med mindre jeg vet jeg har nok på konto (til senere i uka også).

Her er problemet at jeg ikke hadde noen anelse om at de trakk for sent. 

Spørsmålet er heller ikke hvorvidt jeg vet hvem som trekker sent og ikke, dette er vel ikke noe forbrukeren skal vite? NSB advarte meg på forhånd, det gjorde ikke sjåføren til nettbuss. Jeg er generelt fornøyd med Nettbuss, så jeg prøver ikke å sverte deres selskap her - overhode ikke! Jeg tar buss med Nettbuss flere ganger i måneden, og har aldri opplevd å bli trukket så seint.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være mitt ansvar og holde oversikt på noe jeg aldri hadde visst. Med mindre jeg skal spørre da: "unnskyld, hvor lenge etter betaling trekker dere pengene fra konto?" Hvordan skulle jeg visst at dette var noe jeg skulle spørre om, da jeg aldri har vært borti det med unntak av taxi.

Skrevet

Hva med å ha mer enn en femtilapp på konto til en hver tid? Problem solved.

Anonymous poster hash: e55a5...39f
  • Liker 1
Skrevet

Noen seriøse svar her, som ikke går på "hvor dum jeg er som ikke har kontroll på konto og er fattig"? 

Skrevet

Noen seriøse svar her, som ikke går på "hvor dum jeg er som ikke har kontroll på konto og er fattig"?

Du er furten fordi det er -25kr på kontoen din? Fordi du kjøpe mat for hele 25kr for mye..?

Anonymous poster hash: f0fd3...cc9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Problemet er at dette også er vanskelig å unngå all den tid terminalene ikke alltid kommer seg på nett. Det kan være f.eks terminaler som kobler seg opp med simkort for så å miste dekningen i området den er i. Da blir betalingen reservert og trukket når terminalen får kommet seg på nett igjen.

Jeg ser ikke egentlig helt problemet. Sånt kan dessverre skje, og det er også vanskelig å unngå i enkelte tilfeller. Det er rett og slett bare noe man må finne seg i. I tillegg kan det også være at sjåføren ikke var klar over at terminalen kjørte på en såkalt reserveløsning, slik det ser ut til å skjedd her, og da kan man egentlig ikke skylde på bussjåføren heller.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hva du mener du har rett på å klage på. Du visste jo at du kom til å bli trekt for billetten, du ser jo i nettbanken om du har blitt trekt for billetten og kan dermed tilpasse forbruket ditt med å forstå følgende scenarioer: 

1. "Ok, billetten er trukket fra så da har jeg XXX kroner å handle for fram til lønning"

2. "Billetten er ikke trukket ennå, så da må jeg passe at jeg har XXX kroner på kontoen så den ikke blir overtrukket

Forslaget mitt er at du må lære deg å ha kontroll på kontoen din istedenfor å skylde på alle andre. Du er selv ansvarlig for ditt eget forbruk :)

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Problemet er at dette også er vanskelig å unngå all den tid terminalene ikke alltid kommer seg på nett. Det kan være f.eks terminaler som kobler seg opp med simkort for så å miste dekningen i området den er i. Da blir betalingen reservert og trukket når terminalen får kommet seg på nett igjen.

Jeg ser ikke egentlig helt problemet. Sånt kan dessverre skje, og det er også vanskelig å unngå i enkelte tilfeller. Det er rett og slett bare noe man må finne seg i. I tillegg kan det også være at sjåføren ikke var klar over at terminalen kjørte på en såkalt reserveløsning, slik det ser ut til å skjedd her, og da kan man egentlig ikke skylde på bussjåføren heller.

Mvh Yvonne :heiajente:

Takk for ordentlig svar. Det er ikke meningen å fremstå frekk, men jeg ble ganske paff da det stod at jeg hadde -200 kr på konto, liksom.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener du har rett på å klage på. Du visste jo at du kom til å bli trekt for billetten, du ser jo i nettbanken om du har blitt trekt for billetten og kan dermed tilpasse forbruket ditt med å forstå følgende scenarioer: 

1. "Ok, billetten er trukket fra så da har jeg XXX kroner å handle for fram til lønning"

2. "Billetten er ikke trukket ennå, så da må jeg passe at jeg har XXX kroner på kontoen så den ikke blir overtrukket

Forslaget mitt er at du må lære deg å ha kontroll på kontoen din istedenfor å skylde på alle andre. Du er selv ansvarlig for ditt eget forbruk :)

Mulig jeg ikke er like logisk anlagt som deg, men jeg tenkte ærlig talt ikke over det. Jeg er så vandt med at det blir trukket fra konto med en gang. Dessuten har jeg aldri vært noe flink til å sjekke sånne ting... 

Jeg skal ta det med meg videre! Det ble en noenlunde dyr lærepenge, men fra nå av vil jeg alltid sjekke.

TS

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Takk for ordentlig svar. Det er ikke meningen å fremstå frekk, men jeg ble ganske paff da det stod at jeg hadde -200 kr på konto, liksom.

Mulig jeg ikke er like logisk anlagt som deg, men jeg tenkte ærlig talt ikke over det. Jeg er så vandt med at det blir trukket fra konto med en gang. Dessuten har jeg aldri vært noe flink til å sjekke sånne ting...

Jeg skal ta det med meg videre! Det ble en noenlunde dyr lærepenge, men fra nå av vil jeg alltid sjekke.

TS

Men vet du hva? Noen ting lærer man på den harde måten og nå tar du dette med deg videre, bevisst :)

Gjest solavskjerming
Skrevet

TS

Ser ikke hva du mener med at det ble en dyr lærepenge? Du betaler vel ikke mer for bussen for at den ble trukket sent?

Skrevet

Ser ikke hva du mener med at det ble en dyr lærepenge? Du betaler vel ikke mer for bussen for at den ble trukket sent?

Fordi ved neste lønning, så vil jeg ha 200 kr mindre å rutte med. Jeg hadde ikke handlet mat for den summen jeg gjorde om jeg visste billetten ville bli trukket sent :)

Men vet du hva? Noen ting lærer man på den harde måten og nå tar du dette med deg videre, bevisst :)

Takk :)

Jeg likte forslaget ditt.

Skrevet

Også er det ikke akkurat positivt at det står minus på kontoen min... 

Men så er det ikke lenge til jeg får lønn da, så det er ikke krise.

Skrevet

Her har en av to ting skjedd:

1) terminal har vært offline og det har ikke vært mulighet for å belaste på kjøpdtidspunktet

2) beløpet har blitt reservert din konto (disponibel saldo er redusert) men beløpet er ikke fysisk belastet innen 4 dager. Beløpet blir da disponibelt igjen, for så å bli fysisk belastet på dag 6.

Dersom du ikke ønsker mulighet til offline handel er kanskje visa electron bedre for deg

Anonymous poster hash: 696f7...366

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...