Gjest Christina146 Skrevet 17. september 2015 #1 Del Skrevet 17. september 2015 Når man kommer til butikken, og sier nei takk til pose, har dette noe effekt da? Er det noen sjans for at butikkene registrere dette på noen måte, for så og produsere mindre plastposer siden mange har handlenett? Begynte bare å lure på dette da jeg så en stor bunke av plastposer med kassen isted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flekk Skrevet 17. september 2015 #2 Del Skrevet 17. september 2015 ja, de bestiller ikke mer før de ser at de trenger. Det går kanskje lengre tid mellom bestillingene. Eller blir lageret overfyllt til slutt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christina146 Skrevet 17. september 2015 #3 Del Skrevet 17. september 2015 Det var bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 20. september 2015 #4 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Problemet er jo ikke poser som ligger på lager, eller poser som blir produsert. Problemet er poser som havner i søpla. Hver gang du bruker handlenett i stedet for plastpose, så er det en pose mindre på fyllinga. Og hvis tre millioner nordmenn (som jeg antar er det omtrentlige antall handlende) hadde gjort det gjennomsnittlig tre ganger i uka (som jeg antar er et absolutt minimum) så ville det representert 9 millioner plastposer i uka og 468 millioner plastposer i året. Jeg vet ikke hvor tung en plastpose er, men det ville nok bli noen tusen tonn mindre plastavfall på et år. Endret 20. september 2015 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 20. september 2015 #5 Del Skrevet 20. september 2015 Problemet er jo ikke poser som ligger på lager, eller poser som blir produsert. Problemet er poser som havner i søpla. Hver gang du bruker handlenett i stedet for plastpose, så er det en pose mindre på fyllinga. Men man trenger jo noe å kaste søppel i. Ser ikke helt forskjellen på å kjøpe ruller med søppelposer i plast i stedet for å bruke de man bærer varene hjem i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 20. september 2015 #6 Del Skrevet 20. september 2015 Men man trenger jo noe å kaste søppel i. Ser ikke helt forskjellen på å kjøpe ruller med søppelposer i plast i stedet for å bruke de man bærer varene hjem i Det gjør jeg, for de posene som du bærer varer hjem i er vanligvis mye tjukkere og mer solide enn de posene som er laget til søppel. Og jeg tror at søppelposene også er lettere nedbrytbare enn handleposene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #7 Del Skrevet 20. september 2015 Men man trenger jo noe å kaste søppel i. Ser ikke helt forskjellen på å kjøpe ruller med søppelposer i plast i stedet for å bruke de man bærer varene hjem i. Jeg kaster søppel rett i søppelsekken. Anonymous poster hash: 3c9a4...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SykkelJenny Skrevet 21. september 2015 #8 Del Skrevet 21. september 2015 Jeg kaster søppel rett i søppelsekken.Anonymous poster hash: 3c9a4...b74 Her hvor jeg bor er det ikke søppelsekker, vi har bossdunker - enten stående løse utfor hver husstand eller hvis man bor i sameier så er det store nedgravde dunker som kommunen tømmer ukentlig. Det ville blitt litt av et søl hvis folk skulle tømt søppelet oppi uten å pakke det skikkelig inn først. Leste en gang at de fleste plastposer går til gjenvinning - det er posene som havner i naturen som er et problem, men det gjelder faktisk bare et lite fåtall av posene. Dersom det hadde vært et stort miljøproblem så bør man finne andre poser til butikkene. Man kan ikke satse på at folk har handlenett med seg hver gang de går i butikken. Mange tar handlingen på sparket og da er det ikke alltid man har med seg handlenett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 21. september 2015 #9 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Det gjør jeg, for de posene som du bærer varer hjem i er vanligvis mye tjukkere og mer solide enn de posene som er laget til søppel. Og jeg tror at søppelposene også er lettere nedbrytbare enn handleposene. Hvilket fører til den naturlige konsekvensen at søppelposene må brukes tre og tre om gangen for å ha samme bæreevne som en handle pose (litt som at de landene som har innført tynne handle poser trigger behov for å fordele varene i ett utttall poser som fortsatt går fra hverandre.) Nedbrytningstiden ER interesant i forhold til alt som havner i naturen, men for husholdningssøppel, går det typisk til forbrenning; det er en stund siden man kunne takle søppel med søppelfylling i Norge. Endret 21. september 2015 av Druid 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. september 2015 #10 Del Skrevet 21. september 2015 Hvilket fører til den naturlige konsekvensen at søppelposene må brukes tre og tre om gangen for å ha samme bæreevne som en handle pose (litt som at de landene som har innført tynne handle poser trigger behov for å fordele varene i ett utttall poser som fortsatt går fra hverandre.) Nedbrytningstiden ER interesant i forhold til alt som havner i naturen, men for husholdningssøppel, går det typisk til forbrenning; det er en stund siden man kunne takle søppel med søppelfylling i Norge. Men en søppelpose (jeg tenker på de sånne hvite som er på rull) skal ikke brukes til å bære like mye og like tungt som en bærepose. Den skal stort sett bare inneholde tom emballasje, og det veier ikke stort. Når jeg handler bruker jeg noen tynne tekstilposer av nylon. De er solide og romslige, og jeg har hatt dem i flere år. Og det er slett ikke alle steder man har søppelforbrenningsanlegg. Selv om jeg er enig i at det er en glimrende løsning på søppelproblemer. Er temperaturen høy nok, så blir det ikke annet igjen enn CO2 og vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #11 Del Skrevet 21. september 2015 Hmmm.. Jeg bruker butikkposer til restavfallet mitt. Burde jeg heller kjøpe meg sånne hvite? Jeg prøver stort sett å ha med handlenett/sekk når jeg handler:)Anonymous poster hash: 79bc8...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #12 Del Skrevet 22. september 2015 Dere som alltid sier ja til poser, dere må jo få voldsomt mye poser til overs? Et eple som tar plass i handleposen på vei hjem, vil jo bare bli en liten skrott som skal hives? Vaskepulverpakken skal i papirbosset, hvor man strengt tatt ikke trenger plastpose, men bare kan hive papiret i en kurv som man tømmer i containeren, og så bruker om igjen? Bosset fra det jeg kjøper tar ihvertfall myyyye mindre plass enn det jeg faktisk kjøper. Jeg spiser jo ting. Jeg bruker opp ting i beholdere, som så tar mye mindre plass når de knørves sammen. Jeg kildesorterer. Jeg har alltid med handlenett og sekk, og bruker sånne tynne poser på rull til det lille restavfallet jeg produserer. Anonymous poster hash: 64488...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #13 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #14 Del Skrevet 22. september 2015 Dersom det fantes søppelposer som er like store som en handlepose, ja da hadde jeg kjøpt det! Har prøvd utallige typer, alle er for små. Det er faktisk 3 størrelser på en standard handlepose også. Rema sin funker hvis du river opp en liten kant for å utvide posen, Ica sin må vides ut hele åpningen for å få den over kanten på søppeldunken. Coop sine er perfekt! Så jeg bruker å ta med meg et par ekstra (som jeg betaler for) fra coop for å bruke til søppel. Er jeg hos ica eller rema så tar jeg med meg en pose hjemmefra. For de posene er bortkastet penger, kan ikke brukes på min søppeldunk. Det kan hvis det knip, men et herk å få de på plass. Har du prøvd First price sine bossposer? Jeg bruker dem, de har stor åpning. De går med rikelig monn over en vanlig 10-liters bøtte. Anonymous poster hash: 64488...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 22. september 2015 #15 Del Skrevet 22. september 2015 Alt som reduserer produksjon og forbruk av plast er en bra ting i min bok. En fryktelig miljøfiende. Jeg skulle også ønske kompostering var mer vanlig både på bygd og i byen. Det hadde lettet problemet med tung søppel som det klages over her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #16 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.9.2015 den 10.42): Har du prøvd First price sine bossposer? Jeg bruker dem, de har stor åpning. De går med rikelig monn over en vanlig 10-liters bøtte. Anonymous poster hash: 64488...a1e . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #17 Del Skrevet 22. september 2015 takk for tipset, må prøve de. Har en vanlig vaskebøtte, 10L sikker. Men ikke helt rund, den er avlang. Eller oval eller hva det heter Oval skal gå helt fint. Vi har både en vanlig 10L-bøtte, med rund åpning, og en rektangulær bøtte av samme størrelse. Det er nada problem. De går med god margin til begge deler. Har ikke opplevd å revne noen heller, de tåler helt fint å bli båret fra kjøkkenet til spannet. Kjøper mine på kiwi. Anonymous poster hash: 64488...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #18 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.9.2015 den 10.50): Oval skal gå helt fint. Vi har både en vanlig 10L-bøtte, med rund åpning, og en rektangulær bøtte av samme størrelse. Det er nada problem. De går med god margin til begge deler. Har ikke opplevd å revne noen heller, de tåler helt fint å bli båret fra kjøkkenet til spannet. Kjøper mine på kiwi. Anonymous poster hash: 64488...a1e . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #19 Del Skrevet 22. september 2015 Når man kommer til butikken, og sier nei takk til pose, har dette noe effekt da? Er det noen sjans for at butikkene registrere dette på noen måte, for så og produsere mindre plastposer siden mange har handlenett? Begynte bare å lure på dette da jeg så en stor bunke av plastposer med kassen isted. Hei. Ja, butikkene merker selvsagt om det folk kjøper mindre poser. Da kjøper de automatisk inn poser sjeldnere, og det blir produsert mindre poser (i alle fall inn til Norge). Samtidig er poser, som Druid skriver, ikke et stort forurensinsproblem i Norge i dag. Bosset blir brent i veldig rentbrennende ovner og omgjort til varme og elektrisitet, så med mindre man kaster posene i naturen er det ikke et problem i det hele tatt. Faktisk kan det være verre om alle sluttet å kjøpe poser. I Bergen gikk BIR f.eks. ut mot økning av poseavgift i frykt for at folk flest ville gjøre som SykkelJenny skriver - kaste bosset sitt i spann, nedgravde løsninger og kontainere uten pose. Kan du tenke deg lukten? Skadedyrproblematikken? Rengjøringsregningen? Her er en link fra BT: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Frykter-grisete-plastposeavgift-3247816.html Samtidig er det selvsagt, som Mann42 skriver, ikke nødvendig å bruke bæreposer til å kaste sitt søppel i. Man får tak i egne søppelposer på rull mye rimeligere enn bæreposer. Og de er ofte mer miljøvennlige. I noen byer, i alle fall i Oslo, har man og innført optisk sortering av søppel. Her får man utlevert fargede poser man skal sortere avfallet sitt i. Således trenger man ikke å bruke noen andre poser til søppel i det hele tatt. Faktisk skaper noen av posene problemer for noen av sorteringsanleggene på grunn av fargelikhet med de posene man skal bruke. Riktignok ikke i Oslo (http://www.dinside.no/905971/joda-i-oslo-kan-du-pakke-soppel-i-disse-posene), men bor du andre steder hvor renovasjonsetaten anbefaler at man lar være å bruke handleposer er det jo overhodet ikke noe vits i å kjøpe disse for så å kaste dem i plastsorteringsposene etterpå. Svaret er altså geografisk forskjellig. Bor du på et sted hvor søppelet blir sortert optisk og du har egne søppelposer er har handlenett stor verdi. Du sparer penger og du sparer moder jord for litt CO2-utslipp mm under produksjonen av posene. Bor du på et sted hvor det ikke blir sortert optisk er det opp til deg selv hva du synes er praktisk og hvor viktig du mener at å senke produksjonsantallet av posene egentlig er. Det viktigste er uansett å ikke kaste disse posene i naturen. Bruk dem som søppelposer, oppbevaring eller kast dem i plastresirkulering (eller restavfallet, om du er av de som ikke tror plastresirkulering er noe vits). Anonymous poster hash: 2d5ba...561 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artigsjokk Skrevet 26. september 2015 #20 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Samtidig er det selvsagt, som Mann42 skriver, ikke nødvendig å bruke bæreposer til å kaste sitt søppel i. Man får tak i egne søppelposer på rull mye rimeligere enn bæreposer. Og de er ofte mer miljøvennlige. I noen byer, i alle fall i Oslo, har man og innført optisk sortering av søppel. Her får man utlevert fargede poser man skal sortere avfallet sitt i. Således trenger man ikke å bruke noen andre poser til søppel i det hele tatt. Anonymous poster hash: 2d5ba...561 Faktisk trenger man fortsatt poser til restavfall (vi får kun sorteringsposer til plast og mat), og da er handleposer greie å ha, eventuelt de på rull. Jeg bruker begge deler. Ser ingen miljøgevinst av å velge pose på rull framfor handlepose, den store gevinsten ligger i prisen, 10-ish kr for 25 poser er mye bedre enn 25 kr for 25 poser som det hadde blitt med handleposer. Et større miljøproblem er vel all annen plast som havner i naturen? Ser ikke så ofte handleposer som ligger og slenger, men all slags plastemballasje finner man overalt. Endret 26. september 2015 av artigsjokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå