Gå til innhold

Drive Facebook-grupper som butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier ikke at det er noe galt i dette, jeg bare lurer på hva andre tenker om det.

Er medlem i en singelgruppe, og mange av oss møtes på quiz hver uke. Quiz'en har en egen gruppe og de aller fleste (så vidt jeg vet) er også med i singelgruppa. Admin i singelgruppa var så vidt jeg vet lagleder for et quizlag, men det laget er nå oppløst.

For ikke lenge siden skrev admin at singelgruppa har avsluttet "samarbeidet" med quiz'en, og hvis man nevner quiz'en i singelgruppa så blir det slettet (haha?). Admin sier at det isteden er inngått et samarbeid med et spisested/utested hvor man heller kan ha singeltreff. Greit nok, men jeg så ikke helt hvorfor det må være enten/eller.

Helt til i går, hvor jeg leste mer om disse middagene. Der står det at det tas et slags gebyr/tillegg på rundt femtilappen per person, i tillegg til det man betaler for mat og drikke. Jeg vil jo tro at dette går rett i admins lomme. I skrivende stund er det et 30-talls medlemmer som har forhåndsbetalt, ca 150 som kanskje kommer og nesten 1000 som har blitt invitert. Ser ut som bra butikk for admin. Blir jo flere middager senere også. Jeg tror admin gjør veldig lite for å få dette til. Bare møter spisestedet, avtaler det økonomiske/praktiske, og deretter går dette av seg selv vil jeg tro. Møter nok selv på middagene, men det er vel ikke akkurat en jobb.

På quiz'en er det quizmasteren som får betalt. Jeg vet ikke om admin i singelgruppa fikk noe som følge av at det er singel gruppasmedlemmer som møter og betaler.

En helt annen ting som jeg stusser på, som ikke har noe med denne butikken å gjøre er at det har blitt delt ut betydelige pengebeløp ved minst to anledninger på quiz'en. To personer som har fått en konvolutt med en ganske ålreit seddelbunke. Hun ene hadde bare bursdag, og hun er ikke en spesielt profilert person, hun er ikke leder for noe, hun er ikke en person som gjør noe av betydning av det jeg har sett. Vi er veldig mange på quiz, og det er ikke slik at det stadig deles ut penger til de som har bursdag. Plager meg ikke, men jeg stusser veldig på at det blir gjort i et enkelttilfelle. Hvis jeg husker riktig så skulle hun andre bare få reisepenger til en sydenreise, men hun er i hvert fall en litt mer profilert person. Nå er hun "assistent-admin" i singelgruppa og det er mulig at hun er lagleder for et quiz-lag (jeg vet ikke om hun hadde noen av disse "posisjonene" da hun fikk alle disse pengene).

Anonymous poster hash: 433ef...797
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der hadde vært ei gruppe jeg hadde meldt meg av og jeg ville skrevet hvorfor.

Skrevet

Vet ikke om admin får noe av spisestedet for å sørge for at såpass mange legger igjen penger der. Kanskje gratis mat/drikke, kanskje et pengebeløp.

Skrevet

Frekt men smart business wise det med å opprette egen quiz og nekte den andre gratise.

Det med pengebeløp i cash er egentlig ganske alvorlig og noe jeg syntes du skal ta opp med flere til stedet på for eksempel et årsmøte. Er de en organisasjon må de nemlig ha åpent årsmøte for medlemmer og styre skal bestemmes osv. Regner med de har registrert det som enten organisasjon eller bedrift, siden de nå tjener penger på det, hvis ikke så er det jo svart alle pengene og ikke bare de som ble gitt i cash til hun ene. Be om en redegjørelse for den praksisen og reglement på hvordan regel det var og hvis de hevder den kun gjaldt da så klag siden dere ikke har blitt presentert noe regelendring. (ergo fikk noen penger i premie da, så skal folk få penger i premie nå) Er sikkert lurt  å sjekke denne damens tilknytning til sjefspersonene også. De kan skrive i budsjettet at de ga bort en "premie" på 20.000 mens egentlig samarbeider de alle og stikker de 20.000 i lomma , og sitter også med resten av statsstøtten/kulturrådsstøtten i lomma, man vet aldri.

Anonymous poster hash: cf1e2...5b8
Skrevet

Kan legge til at hun først fikk 5 kr per quiz-deltager og deretter ville hun ha 10 kr (koster 50 kr å delta, så hun vil ha 20 %). Det har kommet fram nå i kveld. Hun har ikke jobbet med quiz'en, men ville ta betalt for at det rekrutteres fra hennes gruppe. På det meste har vi vært 130-140 på quiz, men varierer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...