AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Både mine og samboerens foreldre er skilt og har funnet seg nye partnere, noe som betyr at vi har fire sett med besteforeldre. Vi venter nå vårt første barn og alle besteforeldrene har har uttrykt sine ønsker og forventninger når det kommer til besøk og samværet sitt nye barnebarn. De forventer alle å treffe lillegutt MNST en gang i uken. Kjenner jeg får helt angst og klump i halsen. Skal vi virkelig ta i mot besøk/dra på besøk fire dager i uken slik at de får viljen sin? Hvordan har dere med flere besteforeldre gjort det med besøk? Anonymous poster hash: 01dc0...072
Calleia Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Min opplevelse er at dette justerer seg ganske naturlig etterhvert. De vil helt sikkert være der en del i starten. Men: Isteden for å se på det som en belastning, se på det som avlastning og hjelp. Det blir stor omveltning i livet ditt også. Kanskje det er flott å ha mange besteforeldre til å bidra med det de kan? bleieskift/vugging og gode samtaler. Et råd: Ikke vær negativ til hjelp og gode råd. De gjør det KUN for å være snille. Svelg heller noen kameler, takk for rådene, og velg om du bruker dem eller ikke senere. Dere må selvsagt begrense besøkene om det blir mye.. Men jeg misunner deg som har så mange rundt deg! 2
Teriyaki Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Her har vi tre sett besteforeldre pluss ett sett med tante, onkel og søskenbarn. Det kan tidvis være ganske slitsomt ja, i alle fall når jeg ikke er i permisjon. Men nei, vi passer ikke på å dra på besøk hver uke til alle sammen. Det hadde ikke gått. For å si det sånn, i jula npr det er x antall pliktmiddager så er vi rimelig sliten og lei når vi har nådd nyåret. Men det er selvsagt hyggelig med så mange som ønsker å tilbringe tid med barna våre. Heldigvis forventer ingen av dem at vi ses hver uke heller da. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Se på det som positivt! Det kommer dager da du er sliten og trøtt av nattevåk, og da er det luksus å ha mange besteforeldre som vil trille tur eller passe babyen mens du/dere får sove litt eller slappe av. Mine foreldre bor delvis i utlandet og min manns foreldre jobbet mye, så det at mamma tok seg tid til komme når hun var hjemme å ta kveldsstell var bare skjønt. Svigermor hadde mindre tid, men slo sammen babykos og trim, så det var også helt herlig. Skjønner at du tenker det blir mye besøk, men det er lov å si i fra! Anonymous poster hash: d05f3...6ce 1
A4-livet Skrevet 17. september 2015 #5 Skrevet 17. september 2015 Her har vi tre sett med besteforeldre, to sett med oldeforeldre og tre sett med tanter/onkler. Har aldri vært noe problem, de skjønner jo at de ikke kan komme besøk hele tiden når baby er nyfødt. Si det til de før babyen blir født at dere ikke orker besøk av alle en gang i uka. Og det går an å invitere to sett samtidig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Milde himmel! Alt man klarer å problematisere!Anonymous poster hash: e70d2...b87 2
Biloba Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 Milde himmel! Alt man klarer å problematisere!Anonymous poster hash: e70d2...b87 Er det så vanskelig å forestille seg at man ikke vil besøke besteforeldre 4 av 7 dager hver uke når man har nyfødt baby? I tillegg er det gjerne tanter og onkler, søskenbarn, ens venner og kjente en også skal ha kontakt med og ha på barselbesøk. De må bare finne seg i at dere ikke har dobbelt så stor kapasitet for besøk til og besøk av besteforeldre selv om besteforeldrene har skilt seg. Dette er en av mange konsekvenser av deres eget valg da de skilte seg. Her er besteforeldrene fortsatt gift, men ukentlige besøk er uansett ikke aktuelt pga avstand. Man må forholde seg til realitetene og ikke bare kreve som besteforeldre, selv om det er godt ment. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #8 Skrevet 17. september 2015 Her har vi 5 (!) sett med besteforeldre, og jeg satt med akkurat samme kvelningsfornemmelse når jeg var gravid. Når alt kom til alt er det imidlertid bare et av "settene" som engasjerer seg. Trist Anonymous poster hash: a62ed...308
Jade Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 Sett av en dag i uken hvor de kan komme på besøk. Siden det er barseltid, skal DE ha med mat, og stå for oppvartning, passe barnet så dere får hvile, og rydde etter besøket før de går. :-)
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #10 Skrevet 18. september 2015 Her har vi 5 (!) sett med besteforeldre, og jeg satt med akkurat samme kvelningsfornemmelse når jeg var gravid. Når alt kom til alt er det imidlertid bare et av "settene" som engasjerer seg. Trist Anonymous poster hash: a62ed...308 Hmmm! Hvordan kan det bli 5? Anonymous poster hash: a1264...259
Satellites Skrevet 18. september 2015 #11 Skrevet 18. september 2015 Synes det høres fint ut - du vil jo også få muligheter til avlastning om du skulle trenge det. Her er jeg heller skuffet over besteforeldrenes manglende engasjement, min sønn har aldri tilbragt mer enn ett par timer alene sammen med besteforeldre av gangen, maks 1 gang i måneden. Men vi får mye fin tid med han da :-)
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #12 Skrevet 18. september 2015 Hmmm! Hvordan kan det bli 5?Anonymous poster hash: a1264...259 Kanskje noen har skilt seg flere ganger, og så er steforeldrene så nærme stebarnet at de fortsatt vil være besteforeldre når den lille kommer selv om de nå er et par som ikke er i slekt med f.eks. barnefaren? Anonymous poster hash: 37d0a...8a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå