AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #1 Skrevet 17. september 2015 Jeg jobber som selger i en kjedebutikk. I dag tidlig hadde en av sjefene publisert et innlegg på facebook-siden vår, der vedkommende krevde at de ansatte ikke publiserte eller spredde hat. Dette var visstnok ikke forenlig med det å være ansatt i denne kjeden, og at hun nå måtte rydde opp etter at enkelte hadde publisert diverse. Dog stod det ingen videre definering av termen "hat", men vedkommende siktet til personlige ytringer mot flykntinger, homofile og "andre politiske meninger". Kan dette i det hele tatt kreves? Jeg poster sjelden noe på facebook, men ser nå helst at jeg er berettiget mine egne, personlig meninger. Politisk korrekt eller ei. Anonymous poster hash: c523d...fff
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #2 Skrevet 17. september 2015 Jeg kan aldri tenke meg at det er lov? Det å være selger er vel ikke uforenelig med å ha ymse meninger, dere har jo ingen samfunnsoppgave som tilsier at dere må ha en absolutt nøytralitet og generell tillit, for eksempel. Det er åpenbart at dere ikke kan ytre dere fritt på jobben og FB-siden til jobben og sånt, men jeg ville virkelig undersøkt jusen i dette før jeg føyet meg på privaten. Det kunne jo blitt en interessant rettssak hvis noen ble sparket fra Expert for å ha oppført seg som en tulling i kommentarfeltet på VG. Anonymous poster hash: eab3f...ca5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #3 Skrevet 17. september 2015 Dette er da vel mer en høflig henstilling til de ansatte enn et lovpålagt påbud? i tillegg vil jeg oppleve dette som en høflig påminnelse og henstilling til å bruke sunn fornuft og vanlig folkeskikk når man ytrer seg på nettet. Du husker kanskje meddommeren i Anders B. Breiviksaken somble fjernet på grunn av ytringer på nett? Flere andre har opplevd tilsvarende. Å ha egne meninger er ikke alltid det samme som å alltid måtte flagge alt man mener og står for på nettet. Det er noe som heter sunn fornuft og vanlig folkeskikk når man jobber med kunder, pasienter eller i andre mellommenneskelige relasjoner. I tillegg er man bedriftens ansikt utad, klarer man ikke da å opptre med god takt og tone på nettet er man naturlig nok uønsket som ansatt hos enkelte... Ville du vært kunde hos noen som ikke opptrer med god takt og tone? Som støtter barnearbeid eller andre ting vi normalt sett ikke støtter? Bruk hodet ditt!Anonymous poster hash: 6c8dc...b3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå