Gå til innhold

Valp 4 mnd - fremdeles ikke husrein.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en valp på snart 4 mnd som enda ikke har blitt husren. Vi prøver å gå ut med han hver gang han har spist, drukket, sovet og lekt, men han tisser jo så ofte! Kan tisse opptil tre ganger i timen, og det er umulig for oss å forutse når. Er liksom ingen "faste tider," bortsett fra når han har sovet. Da gjør han alltid fra seg.

Er lett å se på han når han må bæsje, så det får vi han som regel til å gjøre ute. Men tissingen er verre, og i løpet av en dag, blir det MYE tissing. Småkvetter litt hele tiden - noe som begynner å bli ganske frustrerende!

Så derfor lurer jeg på om noen har noen tips til hvordan vi kan få han husren? Kommer det av seg selv når han blir litt eldre, eller er det noe vi kan gjøre annerledes? Og til dere som har hund, hvor lang tid brukte dere på å få deres hund husren?

Anonymous poster hash: 5daa7...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt at de ikke er husreine enda når de er 4 mnd.

Jeg ville fortsatt slik dere gjør, kanskje ta valpen ut enda oftere. Ta ham ut på samme sted i hagen hver gang for tissing. Når valpen har tisset så gjør dere noe gøy (lek, litt godbiter eller en liten tur). Slik at valpen begynner å assosisere det å tisse ute med at noe gøy skjer. Uhell inne forbigås i stillhet.

• Liker 4
Skrevet

Som nevnt over, det er helt normalt :) 
Det er ikke alle hunder som har så god kontroll på blæra si når de er valp, og en valp trenger tid på å lære seg kroppskontroll. Valpen min tisset på seg hver gang han ble glad eller redd fram til han ble 6-7 mnd. 

Lykke til! :) 

• Liker 1
Skrevet

Ta ut valpen ofte. Spesielt 5-15 minutter etter at han har drukket og/eller spist.

Ha med små godbiter og gi når han tisser ute. Akkurat i det valpen begynner å tisse, si ordet tisse. Slik kan du etterhvert si til en voksnere hund at han skal tisse når dere er ute.

Om valpen tisser inne, ikke si noe. Prøv å løft hunden så raskt som mulig ut på plena. Om du ikke rekker å få han ut før han har tisset ferdig inne, fortsatt ta han ut. Hver gang han tisser inne så skal han ut en tur slik at han kobler tissing og ut.

Anonymous poster hash: 3ca9b...4aa

Skrevet

Enig med rådene over her :)

Hunden min brukte nesten ett år på å bli noenlunde pålitelig.

Fremdeles kan det forekomme uhell, men da er det gjerne min skyld. Jeg må være var for signalene da den ikke går til døra på egenhånd.

Skrevet

Tusen takk for tips pg råd:)

I og med at vannskåla står fremme hele tiden, er det ikke alltid vi får med oss når han drikker. Kan vel ikke ta fra han vannskåla, slik vi gjør med matskåla, og bare gi han vann regelmessig? Tenker at det da er lettere å kontrollere når hanmå tisse - samtidig som vannskåla kanskje bør være tilgjengelig hele tiden..

Ts

Anonymous poster hash: 5daa7...8fe

Skrevet

Hvilken rase er det?

Anonymous poster hash: bc471...c26
Skrevet

Nei, han skal ha tilgang til vann. Veldig mange valper er ikke stuerene når de er 4 mnd, og hos noen små raser er det ikke helt uvanlig at noen bruker et helt år på å bli stueren selv om eier gjør alt etter boken.

Men 3 ganger i timen er MYE (med mindre dette var et engangstilfelle), og jeg ville fått den sjekket for urinveisinfeksjon. Min valp tisset 5-10 minutter etter hun hadde tisset ute flere ganger om dagen, og da var det UVI som var problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...