AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #1 Skrevet 16. september 2015 For noen år siden hadde jeg en opplevelse som gjorde at jeg følte meg utrygg ute. Jeg slet i ettertid og sluttet å gå turer og jogge. I litt over et år nå har jeg fått låne en stor eldre hund med på tur. Jeg har passet den når eierne har reist, så vet litt hvordan det er å ha hund. Det har vært utrolig befriende å jogge ute igjen uten å være redd. Med hunden føler jeg meg trygg, og har lyst å få meg hund selv. Hunden er en blanding av Schafer, og ser skummel ut når man ikke kjenner den. Det er noe av grunnen til at jeg føler meg trygg. Så det er overhodet ikke for å føle meg "tøff" at jeg vil ha en skummel hund. Er det noen som kan komme med anbefalinger av hva jeg kan se etter? Anonymous poster hash: 8d140...e56
Gjest HankySpanky Skrevet 16. september 2015 #2 Skrevet 16. september 2015 Ja, dra til Tsjekkia og kjøp deg tåregass, krever ikke mat, vann og omsorg og ender heller ikke med å spise ansiktet til svigermor, fordi du ikke evner å kontrollere den.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #3 Skrevet 16. september 2015 Tja, det spørs på persoligehten din og hvordan livsstil du har. Mange av de "tøffe" er jo brukshundraser, som krever å bli brukt, og da er det ikke snakk om en joggetur hver dag, men mye fysisk og menal stimuli, som spor og lydighetstrening. Mange mastiffer kan se skumle ut, men krever ikke fullt så mye. Det alle "skumle" har til felles er at de krever en eier som er bestemt, og kan litt om hund. Anbefaler deg å google litt hvilke raser du kan tenke deg, og dra på en utstilling eller klubbtrening hvor du får hilse på disse rasene og se spesifikt hva de krever. Kanskje får du også låne en hund på treningen for å se hvorda du trives med de... Iallefall har vi i min klubb ett par oppdrettere som villig låner ut en av sine hunder med veiledning den kvelden hvis man spør og sier hva man er ute etter... Anonymous poster hash: b8e2e...720
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Rottweilere kan se skumle ut for noen, bare pass på at det er en av de som ikke er små på rasen De er samtidig veldig lette å ha i hus! Anonymous poster hash: 8cffb...f45
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Labrador retriever! De ser litt skumle/tøffe ut (særlig i den brune varianten synes jeg), men de er også veldig vakre og snille hunder. Det er også en rase som ansees å være en av de beste familiehundene. Les litt om rasen å se om den kan passe din livsstil Anonymous poster hash: 18b15...ad9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #6 Skrevet 16. september 2015 Rottweilere kan se skumle ut for noen, bare pass på at det er en av de som ikke er små på rasen De er samtidig veldig lette å ha i hus!Anonymous poster hash: 8cffb...f45 Jeg ville aldri anbefalt rottweiler til en uerfaren hunde eier! Ja, rasen er flitt, men de krever MYE av både aktivitet og hjernetrim. Rottweilere er jo kjent for å være aggressive, ikke fordi rasen har mye aggressivitet i seg, men fordi eierene rett og slett ikke klarer å gi hunden det den trenger, noe som fører til frustrasjon og til slutt aggresjon. Å nå må ikke noen missforstå meg, jeg mener ikke på noen måte at rottweiler er en dårlig rase, jeg mener bare at det er en rase som krever en eier som har litt erfaring.Anonymous poster hash: 18b15...ad9 7 1
missuvillig Skrevet 16. september 2015 #7 Skrevet 16. september 2015 Chihuahua! De er kjempeskumle og dødsaggressive! 4
Stiani Skrevet 16. september 2015 #9 Skrevet 16. september 2015 Rottweilere kan se skumle ut for noen, bare pass på at det er en av de som ikke er små på rasen De er samtidig veldig lette å ha i hus! Anonymous poster hash: 8cffb...f45 Rottweilere er ingen lett nybegynner hund som noen allerede har påpekt. En fin nybegynner hund som ser litt skummel ut er derimot rasen doberman pinscher. De er lette å dressere og krever ikke mye trening for å trives. 1
Jeane Skrevet 16. september 2015 #10 Skrevet 16. september 2015 Jeg synes det er dårlig utgangspunkt å kjøpe "skummel" rase fordi du er redd. De typiske skumle rasene har gjerne mye vokt i seg, og dette kan forsterkes av en eiers usikkerhet. Da ville jeg heller sett etter en svart hund av en enklere rase. Husk at en hund vil virke avskrekkende uansett, spesielt dersom hunden er over en viss størrelse. Det blir et usikkert element for en potensiell overgriper; man vet aldri om hunden kommer til å gå i forsvar og bite, eller bjeffe som en tulling. Siden du har såpass mye frykt i deg, så ville jeg gått for en rase som er kjent for å være veldig stabile mentalt, og gjerne litt happy-go-lucky. Ikke en alvorshund. Tro meg, det siste du ønsker er en hund som vil prøve å beskytte deg, for de kan like gjerne finne på å beskytte deg mot lille Per på 5 år som kommer løpende for å klappe midt på lyse dagen. Hvis du virkelig mener at en hund er tingen for deg, så ville jeg satt meg inn i hundehold, kanskje kjøpt en bok om valpeoppdragelse, og tenkt nøye over hva du ønsker fra hunden utenom en joggepartner. Husk at en ferdig oppdratt, voksen, stabil hund er noe helt annet enn å skulle ha ansvaret for en valp og unghund som ikke skjønner et ord av hva du sier, og må lære absolutt alt fra scratch, inkludert hvor man tisser, ikke spise opp møblene, ikke bite, og hvordan man skal gå pent i bånd. Her er noen spørsmål som vil være en god start: -Hvordan bor du til? Bor du i leilighet så er det viktig at det ikke er en typisk bjefferase. -Hva tenker du om pelsstell? Hvor ofte kunne du tenke deg til å børste hunden, og er klippe/napperaser aktuelt? -Er du interessert i å lære deg om mental trening av hund, eller vil du helst ha en hund som får dekket sine behov med turgåing? -Hvor lange turer er du villig til å gå hver eneste dag, uansett vær? -Er det viktig at hunden din går godt overens med andre hunder/andre dyr? -Er det viktig at hunden din kan lære å gå løs utenom båndtvangen? 12
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 Irsk ulvehund. De skal jo og være ganske rolige. Hvis du har god plass, ville jeg gått for den. Anonymous poster hash: 8d6ee...a05 1
Howl Skrevet 17. september 2015 #12 Skrevet 17. september 2015 "Skumle" hunder er ofte av bruksraser som krever mye. Synes det er litt tynt å skaffe seg en krevende hund fordi man vil føle seg trygg på joggetur. En hund trenger forresten ikke å se skummel ut engang for at folk skygger banen. Jeg har en hvit golden retriever tispe på 30 kg, og mange gir oss god plass på fortauet i forbipasseringer. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #13 Skrevet 17. september 2015 Uff..stakkars hund tenker jeg.Jobben er å se farlig ut? Hunder er mer inteligente enn de får kreditt for.Luktesans og evne til å plukke opp sinnsstemning .Synes du burde finne et annet sted å jogge,hvor du føler deg trygg,slik at en hund slipper den drittjobben Anonymous poster hash: 712b2...def 1
Svampebob1 Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 Jeg er litt redd for hvordan det ville gått med en valp hvis du har så mye angst når du er ute. Hunder plukker det fort opp og hunden kan bli like redd som deg selv, kanskje værre. Da hjelper det ikke om den ser tøff ut. Ellers ville jeg gått for en bullterrier. Liten hund, stort hjerte, ser ikke til å kødde med ut Jeg har polarhund, og de fleste går omvei når de møter oss på gata. Jeg synes hen er en søt hårball, men de fleste sier bikkja ser skummel ut.
Gjest Skrevet 17. september 2015 #15 Skrevet 17. september 2015 (endret) Skumle raser er som oftest verdens snilleste om du kjøper en som er godt mentalt og "riktig" sammensatt. Og bare fordi en hund er skummel betyr ikke at den vil beskytte deg. Jeg derimot har disse to sakene, små snerte pelsballer på ca 15-18 kg. Søteste klumpene man kan kommer over, men eldstemann (han hvite) ble angrepet av en mastiff for et par år siden og har siden da vært skeptisk til både joggere/barnevogner/sykler o.l. som kommer mot oss i mørket. Har ikke telling på hvor mange ganger joggere har omtrent hoppet ut av veien, og syklister han nesten falt fordi de skvetter fordi han bjeffer og hopper mot de! Ikke et ønske vi har, og vi trener på det, men innimellom kommer folk brått på. Så store skumle raser behøver ikke være skumle Jeg har også sett dachser og små hunder gjøre STOR skade på folk som har kommet brått på og skremt de. Faktisk måtte eksen sy deler av nesa og overleppa fordi han skremte dachsen sin som sov ved et uhell. Endret 17. september 2015 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #16 Skrevet 17. september 2015 Dachs Signerer! Svigerinna mi har en dachs som aldri har fått utløp for instinktene sine i forhold til jakt og/eller trening, og den er gal! Bjeffer, glesfer og knurrer konstant! Anonymous poster hash: 42702...e67
Yme Skrevet 17. september 2015 #17 Skrevet 17. september 2015 Kinesisk nakenhund er den skumleste hunderasen som finnes. 5
Basun Skrevet 17. september 2015 #18 Skrevet 17. september 2015 Stor, svart labradoodle, newfoundlandshund og leonberger fungerer. Jeg tenker at du bør skaffe deg en hund med godt gemytt som bare ser skummel ut, ikke en som er aggressiv eller sky. 1
Tabris Skrevet 17. september 2015 #19 Skrevet 17. september 2015 Du bør ikke velge deg rase basert på at de har et "skummelt" utseende. Først må du vurdere om du faktisk ønsker deg hund, om du ønsker det ansvar og den jobb det krever å ha hund. Å oppdra og eie egen hund er mye mer jobb enn å passe en hund innimellom. Hvis du vet oppriktig at du ønsker en hund (og da et mer grunnleggende ønske om å ha en hund, ikke bare fordi du er redd for å jogge i mørket), så kan du begynne å tenke over både hva du kan gi en hund og hva du ønsker i en hund. Hvor mye, og hva slags, aktivisering vil en hund hos deg få? Både fysisk og mentalt. Hva tenker du om størrelse, varsel, vokt, jaktinstinkt og pelsstell?
Minya Skrevet 17. september 2015 #20 Skrevet 17. september 2015 Irsk ulvehund. De skal jo og være ganske rolige. Hvis du har god plass, ville jeg gått for den. Anonymous poster hash: 8d6ee...a05 Bare lukta av dem kan skremme fanden på flatmark. De lukter jo våt hund selv når de er knusktørre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå