AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #1 Skrevet 16. september 2015 Kom inn på rommet og hører en voldsom knitring fra sikringsskapet (som er på soverommet). Har tatt alle sikringene bortsett fra den til kjøkkenet, slik at kjøleskapet skal funke. Men nå er jeg livredd for å sove. Har ikke en fungerende brannvarsler her heller (ingenting var på stell fra huseier sin side da vi flyttet inn), så er livredd for ikke å våkne hvis det skulle bli brann. Knitringen ga seg da vi skrudde av alle de andre sikringene og det lukter ikke brent her. Anonymous poster hash: e17d9...6c7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #2 Skrevet 16. september 2015 Kom inn på rommet og hører en voldsom knitring fra sikringsskapet (som er på soverommet). Har tatt alle sikringene bortsett fra den til kjøkkenet, slik at kjøleskapet skal funke. Men nå er jeg livredd for å sove. Har ikke en fungerende brannvarsler her heller (ingenting var på stell fra huseier sin side da vi flyttet inn), så er livredd for ikke å våkne hvis det skulle bli brann. Knitringen ga seg da vi skrudde av alle de andre sikringene og det lukter ikke brent her.Anonymous poster hash: e17d9...6c7 Luktet det brent tidligere? Anonymous poster hash: 9c896...992
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #3 Skrevet 16. september 2015 Luktet det brent tidligere?Anonymous poster hash: 9c896...992 Nei, har ikke lukter brent på noe tidspunkt, bare knitret..Anonymous poster hash: 6b1ad...79c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Nei, har ikke lukter brent på noe tidspunkt, bare knitret..Anonymous poster hash: 6b1ad...79c Jeg ville snakket med en fagmann, før jeg hadde lagt meg til å sove. Finnes det elektrikervakt som kan ringes på natt? Anonymous poster hash: 9c896...992 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Nei, har ikke lukter brent på noe tidspunkt, bare knitret..Anonymous poster hash: 6b1ad...79c Slik sjekker du sikringsskapet Sikringsskapet skal forhindre brann, elektrisk sjokk og skade på elektrisk utstyr i huset ditt. Feil i sikringsskapet kan få alvorlige konsekvenser. Her er kontrollene du kan gjøre selv og faresignalene du bør holde et ekstra øye med. Test jordfeilbryteren årlig Mange sikringsskap har jordfeilbrytere som skal beskytte deg mot elektrisk sjokk og brann ved feil. En jordfeilbryter skrur av sikringen automatisk hvis det oppstår jordfeil i en krets. I nye anlegg er jordfeilbryteren en del av automatsikringene (vippesikringene). I eldre anlegg kan jordfeilbryter være ettermontert, ofte for kurser til bad og utekontakt. Dette skal være beskrevet i oversikten inne i sikringsskapet. Test jordfeilbryteren minst en gang årlig, for å unngå at knappen setter seg fast. Se i sikringsskapet etter instruksjoner om hvordan dette skal gjøres. Bytt overspenningsvern etter en smell Nye sikringsskap har også overspenningsvern. Dette skal beskytte elektronisk utstyr som for eksempel TV og datamaskiner mot skade ved tordenvær. Vær oppmerksom på at overspenningsvernet må skiftes hvis det har blitt utsatt for en smell. Sjekk veiledningen i sikringsskapet som viser hvordan du kan kontrollere om overspenningsvernet er i orden. Se etter faresignaler For å unngå feil i sikringsskapet bør du se og føle etter faresignalene med jevne mellomrom, gjerne i forbindelse med strømavlesning - når du først er i sikringsskapet. Etter kraftig tordenvær kan det også være lurt å ta en sjekk. Varme er et tegn på at det er fare på ferde. Er skapdøren til sikringsskapet unormalt varm å ta på, bør du ta kontakt med elektriker som kan undersøke nærmere. Det samme gjelder hvis det lukter brent plast eller du hører tydelig knitring. Hvis flere lyspærer blafrer samtidig eller sikringene ofte går, er det også noe en elektriker bør sjekke ut. Ring elektriker hvis det lukter brent plast i sikringsskapet du hører tydelig knitring fra sikringsskapet sikringene dine går ofte, det vil si flere ganger i året du opplever at flere lyspærer blafrer samtidig døren til sikringsskapet er varm å ta på ------------------------------------------------------------------ Så ja; ring elektriker, da dette med knitring i sikringsskapet er alvorlige greier! http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/slik-sjekker-du-sikringsskapet/ Anonymous poster hash: 9c896...992 2
PickUpArtist Skrevet 16. september 2015 #6 Skrevet 16. september 2015 Jeg ville snakket med en fagmann, før jeg hadde lagt meg til å sove. Finnes det elektrikervakt som kan ringes på natt? Anonymous poster hash: 9c896...992 Man kan kontakte brannvesenet som kan sjekke sikringsskapet og el nettet med termisk kamera. Ingen deler av en elektrisk installasjon skal knitre, da er det fare på ferde. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 Hos oss luktet det svidd fra sikringsskapet en gang. Ringte min far siden jeg ikke hadde peiling. Fikk beskjed om å skru av alle sikringene og komme hjem for natta. Var en ledning som går inn i sikringen som var nesten svidd av.Anonymous poster hash: 33b2b...830
AnonymBruker Skrevet 18. september 2015 #8 Skrevet 18. september 2015 Hos oss luktet det svidd fra sikringsskapet en gang. Ringte min far siden jeg ikke hadde peiling. Fikk beskjed om å skru av alle sikringene og komme hjem for natta. Var en ledning som går inn i sikringen som var nesten svidd av.Anonymous poster hash: 33b2b...830 Uff, skummelt! Vi overlevde heldigvis natta, og i går fikk vi elektriker hit etter å ha diskutert litt med huseier først. Hun foreslo nemlig at vi bare skulle "vente litt og se om det slutter å knitre". Jeg må komme meg vekk herfra, huseier er helt på tryne!! Ikke første gang hun kvier seg for å reparere noe bare fordi det koster penger. Elektrikeren sa at han allerede hadde sagt til henne at hun burde bytte ut hele skapet, ettersom det begynner å bli for gammelt og det er for mye belastning på en av sikringene. Anonymous poster hash: 6b1ad...79c
Lutetium 71 Skrevet 18. september 2015 #9 Skrevet 18. september 2015 Uff, skummelt! Vi overlevde heldigvis natta, og i går fikk vi elektriker hit etter å ha diskutert litt med huseier først. Hun foreslo nemlig at vi bare skulle "vente litt og se om det slutter å knitre". Jeg må komme meg vekk herfra, huseier er helt på tryne!! Ikke første gang hun kvier seg for å reparere noe bare fordi det koster penger. Elektrikeren sa at han allerede hadde sagt til henne at hun burde bytte ut hele skapet, ettersom det begynner å bli for gammelt og det er for mye belastning på en av sikringene. Anonymous poster hash: 6b1ad...79c Å betale for noens livsvarige invaliditet forårsaket av brann, koster garantert mer enn enn et sikringsskap. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå