Gå til innhold

Feirer du og kjæreste/sambo jul sammen (ingen barn med i bildet)?  

1. 1. Feirer du og kjæreste/sambo jul sammen (ingen barn med i bildet)?

• Ja, vi feirer julen sammen.
      24
    • Nei, vi feirer hver for oss.
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som ikke har barn, feirer dere jul (da spesielt julaften) separat hos hver deres familie, eller feirer dere sammen med kjæresten og bytter på hvilken familie dere er hos?

Dette blir min og samboers tredje jul, og svigers begynner å bli fornærmet fordi jeg ikke vil feire julaften hos dem. I min familie har vi praktisert det slik at man feirer hver for seg til man evnt får barn sammen, og dette er normalt for meg.

Lurer på hva som egentlig er "normalen" - hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi feirer hver for oss hvertfall middagen og gaveopppakkingen .Han har bare moren og faren sin her.. og familie er veldig viktig for meg også..

Jeg er hos min familie til 22 tiden...så drar jeg til hans foreldre etterpå

Skrevet

Min kjære og jeg feira jula sammen i fjor (da var ikke gift, bare samboere) sammen med mamma, lillebror og pappa`n til lillebror. Tror det blir sånn i år oxo.

Skrevet

Vi har feiret jul sammen de tre siste årene og skal gjøre det i år også. I år kommer svigermor og svigerfar hit.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi begynte å feire jul sammen da vi flyttet sammen. (Vi har et veldig godt forhold til hverandres familier, så ingen av oss følte at vi måtte gjøre det av plikt)

Skrevet
Dere som ikke har barn, feirer dere jul (da spesielt julaften) separat hos hver deres familie, eller feirer dere sammen med kjæresten og bytter på hvilken familie dere er hos?

Dette blir min og samboers tredje jul, og svigers begynner å bli fornærmet fordi jeg ikke vil feire julaften hos dem. I min familie har vi praktisert det slik at man feirer hver for seg til man evnt får barn sammen, og dette er normalt for meg.

Lurer på hva som egentlig er "normalen" - hva gjør dere?

Dette var som om jeg skulle ha skrevet det selv! "Godt" at det er flere som har det samme dilemmaet som meg... :ler: Dette er et tema til diskusjon før hver jul. Jeg "må" feire jul med min familie. Det er viktig for meg. Men svigers blir nok fornærmet, ja.

I tillegg til dette, så har min søster 3 barn, og feirer derfor jul annethvert år med samboerens fam/vår fam. De årene hvor hun er med samboerens familie, føler jeg at iallefall jeg må være hos mamma og pappa. Og de årene hun er hos vår familie, vil jeg iallefall være der, for å feire jul med tante-barna mine... Ikke så lett dette her... :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Samboern og jeg skal feire jul sammen i år, tidligere har vi feiret hver for oss.

Syns man skal gjør det man har lyst til med henhold til hvor og med hvem man feirer jul. Ingen som får noe hygglig julefeiring om halvparten av selskapet sitter der av "tvang" og ønsker seg et annet sted :wink:

Skrevet

Dette blir vår fjerde jul hvor vi er sammen, og vi har hittil feiret hver for oss. Har mest lyst til å feire med min familie i år også. Ikke at det overhodet er noe galt med hans familie, men jeg tror jeg vil savne mine veldig! Samtidig har jeg savnet sambo de siste årene, så... :-? Vi har begge små familier, og jeg tror at det i våre respektive familier vil være ganske tomt uten den som er borte. (Også vil jeg ikke ha ribbe på julaften!) Å invitere til oss er ikke noe alternativ pga reisevei og liten plass. Tror svigerfamilien allikevel synes det er rart at vi ikke feirer sammen... Kanskje alle svigerfamilier er sånn? :wink:

Skrevet
Vi begynte å feire jul sammen da vi flyttet sammen. (Vi har et veldig godt forhold til hverandres familier' date=' så ingen av oss følte at vi måtte gjøre det av plikt)[/quote']

Samme her. Men så er vi heldige og kommer fra samme by, så vi er ca annenhver kveld på hvert sted. Veksler på hvor vi er julaften - husker faktisk ikke om vi skal være hos mine eller hans foreldre i år, men det husker sikkert svigermor... :ler:

Skrevet

Vi har feiret julen hver for oss alle år, unntatt ett hvor sambo kom til oss. Jeg klarer ikke å feire jul noe annet sted enn med familien min og det må være hjemme. Sambo har en stor familie som alle samles, og deres tradisjoner er svært ulike våre. Vi er bare oss (foreldre + 2 barn) og særlig etter at Pappa døde føler jeg det er viktig for meg, og dem, at vi er samlet. Jeg tror nok vi kommer til å feire jul hver for oss (nyttår feirer vi sammen) helt til vi får barn. Svigerfamilien har heldigvis forståelse for mitt ønske og har aldri uttrykt at de føler urettferdighet, eller er fornærmet.

Skrevet

Vi har feiret de siste to julaftene sammen. Den ene med hans barn hos hans foreldre, den andre bare vi to hjemme. Julaften i min familie er ikke det den var. Den er splittet og alle feirer hver for seg. Derfor har det passet at vi har gjort det sånn. Ville nok gjort det uansett da, tror jeg. Føler meg veldig knyttet til kjærsten min og derfor føles det naturlig å være sammen på en sånn spesiell dag. Han er min nærmeste familie.

Skrevet

Sambo og jeg kommer ikke til å være sammen på kvelden på julaften. Jeg kommer til å feire sammen med foreldrene mine og søstera mi, sånn som vi alltid har gjort. Jeg MÅ hjem til mammas julemiddag! :Nikke:

Men, sambo og jeg kommer jo til å være sammen både på dagen på julaften, og senere på kvelden. Det er bare under selve "feiringen" at vi er hver for oss.

Tror vi kommer til å ha det sånn i mange år framover - alternativet blir å be svigers og foreldrene mine hjem til oss. Vi får se hvordan det blir med tiden!

K

Skrevet

Jeg og kjæresten feirer ikke julen sammen. denne julen blir den tredje fra vi ble sammen, men jul for meg er å være sammen med familien min (selv om den er blitt splittet oppgjennom årene), hovedsaklig mamma og lillesøster. kjæresten pleier derimot å komme ned på kvelden, i og med at det tar bare femten minutter å gå.

Skrevet

Vi feirer hver for oss. Så lenge vi ikke bor sammen føler jeg vel i grunnen at det er mest naturlig (spør ikke hvorfor, bare sånn jeg tenker).

Hva som skjer hvis vi eventuelt bor sammen en dag vet jeg ikke. Men i motsetning til alle som vil hjem til mamma føler jeg at det kanskje er like greit å skape nye tradisjoner (altså selv være hjemme og heller be resterende familie) når man skal lage et nytt fellesskap (forutsetter selvsagt at man har plass til å ta i mot familien da).

Skrevet

Her i huset har vi pleid å være hos hverandres familie annenhver gang. Men siden min familie er liten (bestemor, mor og meg) ønsker jeg å være der de siste årene min bestemor lever. Har ingen andre grunner for å være "hjemme hos a mor" på juleaften.

Sambos familie er stor hvor alle samles (ca 20 stykker av stort og smått). Der kommer alle hjem til jul (sambo er 36 og var borte fra sine foreldre på juleaften for første gang for to år siden).

Dersom det kommer barn inn i bildet vil jeg gå inn for å skape egne tradisjoner og så be inn resten av familien. Egentlig synes jeg det er litt hårreisende at barna (på 30,40 år med sine barn igjen)skal alle hjem til mors julemiddag. Mor er jo pensjonist på nesten 70!!! Ingen av barna løfter en finger annet enn for å spise :wink: .

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var jeg som skrev det første innlegget! Og jeg blir litt skremt, for det du skrev er akkurat noe jeg kunne ha skrevet!!! (Kanskje jeg er litt småschizofren? :ler: )

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vi er hos svigers og hos mine foreldre annethvert år. Til neste år er vi tre, og da har jeg lyst til å invitere alle til oss sånn at alle får feire jul sammen med vesla/pjokken for første gang.

Det er for langt mellom svigers og mine foreldre til at vi kan være hos begge to på samme kveld (to timer å kjøre).

Men forresten: Er jeg den eneste som gleder meg til jul? :hoppe:

Gjest Anonymous
Skrevet

Men forresten: Er jeg den eneste som gleder meg til jul? :hoppe:

:riste::nisse:

Skrevet

Vi feiret jul sammen fra det første året vi var sammen. Vi er annethvert år hjemme og annethvert år hjemme hs mine foreldre

Skrevet

I fjor feiret vi sammen for første gang, hjemme hos hans foreldre. De to foregående årene dro vi hvert til vårt. Han har liten familie, så jeg vet ikke helt om han kommer til å ville være med hjem til mine i år. Har ikke snakket om det. I fjor ble jeg med til hans familie fordi mine var ute og reiste, og det var mer interessant å feire hos ham enn hos mine besteforeldre.

Heldigvis har våre familier ganske like formeninger om julemat, så det er ikke noe problem. ;)

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...