fr.strikk Skrevet 16. september 2015 #1 Skrevet 16. september 2015 (endret) Jeg er "bonusmamma" for en gutt på 4,5 år. Meg og faren hans har vært sammen siden sønnen var 10 mnd, så han vet ikke om et liv uten meg. Hans mamma er overbeskyttende og syr puter under armene. Det jeg lurer på; når et barn i den alderen ligger i sengen å skriker av vilje (enten om det har sovnet eller ikke) for en bagatell. eks: lappen i pyjamasen klør dyna/kosen har falt på gulvet tørst Jeg har begynnt å si at han må åpne øynene evt. skru på lys å se om han kan ordne feilen selv, eller komme å spør om hjelp. Jeg har også presisert for han at ingen blir sinte selv om han kommer ut av sengen etter leggetid. Er jeg for streng ? Endret 16. september 2015 av fr.strikk
Gjest Captain Hook Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Jeg er "bonusmamma" for en gutt på 4,5 år. Meg og faren hans har vært sammen siden sønnen var 10 mnd, så han vet ikke om et liv uten meg. Hans mamma er overbeskyttende og syr puter under armene. Det jeg lurer på; når et barn i den alderen ligger i sengen å gråter (enten om det har sovnet eller ikke) for en bagatell. eks: lappen i pyjamasen klør dyna/kosen har falt på gulvet tørst Jeg har begynnt å si at han må åpne øynene evt. skru på lys å se om han kan ordne feilen selv, eller komme å spør om hjelp. Jeg har også presisert for han at ingen blir sinte selv om han kommer ut av sengen etter leggetid. Er jeg for streng ? For streng nei? Absolutt ikke. En 4-5 åring er stor nok til å gjøre sånt selv. De er ikke babyer. Unntatt det å hente vann selv.
MariaHP Skrevet 16. september 2015 #6 Skrevet 16. september 2015 Ja du er for streng! Stakkars barn! Hvorfor det? 1
Kvist Skrevet 16. september 2015 #7 Skrevet 16. september 2015 Jeg ber min snart-tre-åring om å plukke opp sin egen smokk om den har falt ned og han våkner. Ser ingen grunn til at han skal sitte og hyle mens jeg leter. Han er skikkelig dårlig til å lete når han er trøtt da, så jeg hjelper til og ender alltid opp med å finne den først. Det endrer ikke på det at begge vi foreldre syns han er mer enn stor nok til å prøve å ordne opp selv. Det samme gjelder ved legging. Vi aksepterer f.eks ikke at noen av barna (snart tre, og seks år) blir sittende i senga og hyle at de er tørste. Da kan de komme ned og få et glass vann. Seksåringen henter helt selv, minstemann får hjelp til å finne glass og fylle vann. Etter at vi innførte det sluttet begge to å bli akutt tørste i det nattasangen var over Jeg syns ikke det er for strengt å kreve at han prøver å fikse ting selv. Men antagelig får han ikke til alt helt selv enda. Men med litt hjelp i begynnelsen lærer han det fort. En annen ting er at om det er ofte at lappen klør eller han alltid er tørst om natten. Da går det an å klippe av lapper og sette vannglass på nattbordet. Litt nattero er verdt sånt 1
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2015 Ja du er for streng! Stakkars barn! Ser du faktisk bruker utropstegn, og korte direkte svar. Viss ikke barnet skal lære seg å åpne øynene som 4 åring. Når skal de da gjøre det ? Skal en springe inn til et barn som gråter i en liten halltime på grunn av kosen ligger på gulvet opptil 10 årsalderen ??? Vet også at mange begynner å sove over hos hverandre i den alderen. Skal Han ligge slik da også. Hyl og skrik. 2
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2015 For streng nei? Absolutt ikke. En 4-5 åring er stor nok til å gjøre sånt selv. De er ikke babyer. Unntatt det å hente vann selv. TAKK !!! =) Ser det er stor forskjell her Han klarer hente vann på badet da i tannglasset. I dag var problemet at lappen i pyjamasen klødde, og jeg vil jo ikke han skal klippe i klærne sine selv. Men poenget er jo at han ikke skal ligge å hyle til han blir blå, for det ordner nødvendigvis ikke noe. 1
Gjest Mythic Skrevet 16. september 2015 #10 Skrevet 16. september 2015 TAKK !!! =) Ser det er stor forskjell her Han klarer hente vann på badet da i tannglasset. I dag var problemet at lappen i pyjamasen klødde, og jeg vil jo ikke han skal klippe i klærne sine selv. Men poenget er jo at han ikke skal ligge å hyle til han blir blå, for det ordner nødvendigvis ikke noe. Jeg tenker at det er ikke lappen i pysjen eller mangel på vann som er problemet. Det er nok en annen grunn til at han gråter sånn, men han har ikke språket til å sette ord på hva det er, og da bruker han andre, konkrete ting for å få oppmerksomhet.
Snøfall Skrevet 16. september 2015 #11 Skrevet 16. september 2015 Ser du faktisk bruker utropstegn, og korte direkte svar. Viss ikke barnet skal lære seg å åpne øynene som 4 åring. Når skal de da gjøre det ? Skal en springe inn til et barn som gråter i en liten halltime på grunn av kosen ligger på gulvet opptil 10 årsalderen ??? Vet også at mange begynner å sove over hos hverandre i den alderen. Skal Han ligge slik da også. Hyl og skrik. Sier du at han gråter i en halv time?? Drøyt. Igjen så synes jeg ikke det er kult. Hva med å bare komme når barnet gråter, do your business med å hjelpe han, og så sover han søtt igjen? 4
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #12 Skrevet 16. september 2015 Jeg ber min snart-tre-åring om å plukke opp sin egen smokk om den har falt ned og han våkner. Ser ingen grunn til at han skal sitte og hyle mens jeg leter. Han er skikkelig dårlig til å lete når han er trøtt da, så jeg hjelper til og ender alltid opp med å finne den først. Det endrer ikke på det at begge vi foreldre syns han er mer enn stor nok til å prøve å ordne opp selv. Det samme gjelder ved legging. Vi aksepterer f.eks ikke at noen av barna (snart tre, og seks år) blir sittende i senga og hyle at de er tørste. Da kan de komme ned og få et glass vann. Seksåringen henter helt selv, minstemann får hjelp til å finne glass og fylle vann. Etter at vi innførte det sluttet begge to å bli akutt tørste i det nattasangen var over Jeg syns ikke det er for strengt å kreve at han prøver å fikse ting selv. Men antagelig får han ikke til alt helt selv enda. Men med litt hjelp i begynnelsen lærer han det fort. En annen ting er at om det er ofte at lappen klør eller han alltid er tørst om natten. Da går det an å klippe av lapper og sette vannglass på nattbordet. Litt nattero er verdt sånt Hehe takk for godt svar =) Lappen i pyjamasen var problem i dag, har aldri vært det før. Jeg klippet den av. Men han lå jo å skrek i 10 min før jeg kom inn. Det med vann ved sengen syns jeg er en uting, men det har moren lært han til med at han MÅ ha i sengen, uansett hvor mye han drikker en liten stund før. større fare for tissing i senga, sjøl om det er ikke ofte det hender
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #13 Skrevet 16. september 2015 Jeg tenker at det er ikke lappen i pysjen eller mangel på vann som er problemet. Det er nok en annen grunn til at han gråter sånn, men han har ikke språket til å sette ord på hva det er, og da bruker han andre, konkrete ting for å få oppmerksomhet. Tenker du på følelser og frustrasjoner som de somregel ikke kan sette ord på før de er ganske høyt oppe i skolealder? Han har snakket veldig godt siden han var 2, men klart det vil jo enda være ting de kan tenke på som de ikke klarer sette ord på...
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #14 Skrevet 16. september 2015 Hyling for småting i den alderen er ikke greit, men å rope på mamma eller pappa er helt greit hos oss. Det gjør ingenting om vi må inn på rommet til barnet for å lete etter noe og jeg synes ofte dette er bedre enn at barnet kommer til stua selv. Min erfaring er at barna våkner mer når de faktisk står opp og at de sovner lettere igjen dersom ting ordnes mens de er i senga. Barn er forskjellige, så det er sikkert ulikheter her. Min erfaring med mine barn. De fleste jeg kjenner lar barna i den alderen fylle en drikkeflaske med vann før de legger seg. Flaska står lett tilgjengelig ved senga og barnet kan drikke vann når som helst. Men dette er kanskje ikke så vanlig som jeg trodde? Her hjemme er "fylle vann i flaska fra vasken på badet" like naturlig som å pusse tennene før sengetid. Mindre barn med smokk har vi løst ved å legge flere smokker i senga. Da fant minsten alltid en smokk og sovnet raskt igjen. Anonymous poster hash: 251c7...ac2 2
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #15 Skrevet 16. september 2015 Sier du at han gråter i en halv time?? Drøyt. Igjen så synes jeg ikke det er kult. Hva med å bare komme når barnet gråter, do your business med å hjelpe han, og så sover han søtt igjen? Ja, han skriker i sinne... Men hvor stor skal han bli da, før han legger dette fra seg, viss ingen forventer noe ??? 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #16 Skrevet 16. september 2015 Hehe takk for godt svar =) Lappen i pyjamasen var problem i dag, har aldri vært det før. Jeg klippet den av. Men han lå jo å skrek i 10 min før jeg kom inn. Det med vann ved sengen syns jeg er en uting, men det har moren lært han til med at han MÅ ha i sengen, uansett hvor mye han drikker en liten stund før. større fare for tissing i senga, sjøl om det er ikke ofte det hender Uting med vann ved sengen? Jeg har hatt vannglass med meg siden jeg var liten selv og aldri sett på det som en uting. Har fremdeles vann stående ved senga som voksen. Drikker ikke mye om natta, det gjør ikke barna heller, men vannet er der i tilfelle. Er du ellers sikker på at det er lappen, tørste osv som er barnets problem? Ett av mine barn hadde nattskrekk i den alderen og da var det ordentlig skriking altså. Anonymous poster hash: 251c7...ac2 2
Snøfall Skrevet 16. september 2015 #17 Skrevet 16. september 2015 Ja, han skriker i sinne... Men hvor stor skal han bli da, før han legger dette fra seg, viss ingen forventer noe ??? Er bare nærliggende for meg å tenke at det vil fade litt vekk etterhvert, og at natten kanskje ikke er beste tidspunktet å lære på. At da skal det være trygt og godt, og at man skal slippe å være lei og sint unødig. Just my thoughts. 1
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #18 Skrevet 16. september 2015 Hyling for småting i den alderen er ikke greit, men å rope på mamma eller pappa er helt greit hos oss. Det gjør ingenting om vi må inn på rommet til barnet for å lete etter noe og jeg synes ofte dette er bedre enn at barnet kommer til stua selv. Min erfaring er at barna våkner mer når de faktisk står opp og at de sovner lettere igjen dersom ting ordnes mens de er i senga. Barn er forskjellige, så det er sikkert ulikheter her. Min erfaring med mine barn. De fleste jeg kjenner lar barna i den alderen fylle en drikkeflaske med vann før de legger seg. Flaska står lett tilgjengelig ved senga og barnet kan drikke vann når som helst. Men dette er kanskje ikke så vanlig som jeg trodde? Her hjemme er "fylle vann i flaska fra vasken på badet" like naturlig som å pusse tennene før sengetid. Mindre barn med smokk har vi løst ved å legge flere smokker i senga. Da fant minsten alltid en smokk og sovnet raskt igjen. Anonymous poster hash: 251c7...ac2 Det er nok ikke unormalt. Det vet jeg ikke noe om. Jeg vet bare at han ikke våkner av at han er tørst, viss han har drukket 10-15 min. før vi går på badet. Roping svarer vi på, og går inn om nødvendig. Men jeg syns vel helt ærlig han kan bli litt mer selvstendig...
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #19 Skrevet 16. september 2015 Uting med vann ved sengen? Jeg har hatt vannglass med meg siden jeg var liten selv og aldri sett på det som en uting. Har fremdeles vann stående ved senga som voksen. Drikker ikke mye om natta, det gjør ikke barna heller, men vannet er der i tilfelle. Er du ellers sikker på at det er lappen, tørste osv som er barnets problem? Ett av mine barn hadde nattskrekk i den alderen og da var det ordentlig skriking altså. Anonymous poster hash: 251c7...ac2 Det med vannet har nok bare med hva enn er vant med. Jeg har aldri hatt det, og har aldri kommet på jeg har manglet noe ( sykdom er jo unntakstilstand) Viss han har nattskrekk hadde det nok vært mer gjennomgående. Samme problem hver kveld og natt. Han hadde en del mareritt i 2-3 årsalderen, men det er bare etter sommeren jeg har sakt han ordne litt selv...
fr.strikk Skrevet 16. september 2015 Forfatter #20 Skrevet 16. september 2015 Er bare nærliggende for meg å tenke at det vil fade litt vekk etterhvert, og at natten kanskje ikke er beste tidspunktet å lære på. At da skal det være trygt og godt, og at man skal slippe å være lei og sint unødig. Just my thoughts. Nei natten er vel ikke den mest optimale tiden å drive med barneoppdragelse på, men vet om barn som kommer inn til foreldrene om nettene, og gang på gang blir fulgt tilbake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå