AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #1 Skrevet 16. september 2015 Jeg er i slutten av 20-årene, er enslig, jobber deltid, er student og har delt omsorg for ett barn i barnehagealder. Etter mitt siste samboerskap for noen år siden, pådro jeg meg en del gjeld (på nåværende tidspunkt ca. 400-450.000-,) grunnet at jeg sto som innehaver på min samboers firma, og ble sittende med alle de ubetalte regningene til 10-15 ulike kreditorer.. Det er ett ferdig kapittel og jeg har klart å overføre mye av det på han før det gikk til inkasso, men resten er lost case og nå mitt ansvar å betale.. De siste 2-3 årene har bestått av konstant jobbsøking, hatt èn praksisplass og fikk meg endelig en deltidsjobb for 6 måneder siden, men det dekker ikke alle mine utgifter, så det resterende hver måned får jeg utbetalt i form av supplerende livsopphold fra Nav og bostøtte fra Husbanken. Og med hjelp fra en økonomisk rådgiver på Nav, har jeg fått hjelp til å stoppe maset fra kreditorene til jeg får meg heltidsjobb, men regningene står jo å renter seg mens jeg venter.. Siste møtet med øko.rådgiver var rett etter jeg begynte i deltidsjobben, hvor det ble snakk om å kanskje få til en gjeldsordning etterhvert. Vi skulle se på det igjen når jeg begynte å jobbe 100%, men det var visst urealistisk å få nedbetalt gjelden på en rimelig tid, da jeg mest sannsynlig ikke vil få særlig overskudd av å jobbe 100%, og i hvertfall ikke nok overskudd til å betale 10 ulike kreditorer hver måned. Dilemmaet nå er at jeg nylig mistet ett familiemedlem og kommer til å arve litt penger. Trolig ikke mer enn jeg har i gjeld, men.. Jeg skjønner at jeg nå kommer til å høres veldig uansvarlig ut, men jeg håper også at dere forstår at dette trolig blir den eneste gangen i livet jeg kommer til å arve penger, og at det er bittert at alle pengene da skal "søles bort" i gjeld, som i mine øyne egentlig ikke er min gjeld engang, men nå likevel mitt ansvar; Per idag leier jeg kommunal bolig, da huset jeg leide i sist, ble solgt. Nå er problemet å komme seg ut på privatmarkedet, når jeg ikke har depositum, og jeg har ingen muligheter til sparing. I tillegg har jeg som sagt ett lite barn, og skulle jeg selv valgt hvordan jeg ville bruke arven, ville jeg hvertfall tatt ut penger til depositum, så jeg kunne funnet meg ett varig sted å bo, til jeg fikk mulighet til å oppnå egenkapital til egen bolig om mange år. Hvis det lar seg gjøre, ville jeg selvsagt spart litt til barnet mitt også. Så det jeg egentlig lurer på, er vel om arven MÅ gå til å betale gjeld? En bekjent av meg mottok for litt siden en erstatning på ca. 50.000-, og hun selv gikk da på Nav etter at firmaet hun jobbet i, ble avviklet. Og hun fikk beholde erstatningen til eget bruk uten at det gikk utover utbetalingene fra Nav. Gjelder det samme for arv? Anonymous poster hash: c0be9...02d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #2 Skrevet 16. september 2015 Naturligvis må de pengene gå til nedbetaling av gjeld. Anonymous poster hash: f9adf...fe0 18
Kittykat Skrevet 16. september 2015 #3 Skrevet 16. september 2015 Nav kan kreve at du bruker pengene til livsopphold o.l. For da har du en del penger på bok og kan forsørge deg selv og trenger dermed ikke økonomisk hjelp fra Nav. Det inkluderer også å betale ned gjelden din. Og du trenger ikke å betale ned hele gjelden på en gang, men en god del sånn at du ikke sitter igjen med så mye. Nav i min bydel krever at man har brukt alle pengene sine (inkludert sparepenger, uavhengig av hvor de kom fra f eks arv). Økonomisk hjelp fra Nav skal være aller siste utvei. Men når du nå får arve penger, så stiller saken seg annerledes i Nav sine øyne. Da trenger ikke du lenger økonomisk hjelp fra dem. Men her må du rett og slett høre med Nav osv. 2
SiMa Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Hovedregelen er at du bruker alt av egne midler før du får støtte av nav, det inkluderer også arvede penger. Snakk med nav og kreditorene, hvis du arver en del (som det høres ut som) vil jeg tro det vil være greit for alle parter at du betaler depositum for å leie privat og så bruker en del av pengene på å betale ned gjelden. Du har ikke en avtale med kreditorene om at renter ikke skal løpe inntil du får fast jobb? Du kan bruke denne arven som et forhandlingskort, si at du kan betale et større avdrag her og nå, men at du til gjengjeld vil trenge at renta fryses/settes ned/en del av kravet ettergis. Jeg skjønner godt at det er bittert å bruke arven din til å betale eksens gjeld. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 For et menneske du er ts! Såklart skal du betale gjelda med det å komme deg på fote igjen! Har selv arvet penger, dog uten å være nedsylta i gjeld før det, men arven lot jeg gå til huset i form av totalrenovering, for å ha gjort noe nyttig med det! Hva skal du gjøre med det?? Sulle det bort på ingenting, mens gjelda vokser?? Se på det som en mulighet til å starte på scratch!Anonymous poster hash: c993b...911 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #6 Skrevet 16. september 2015 For et menneske du er ts! Såklart skal du betale gjelda med det å komme deg på fote igjen! Har selv arvet penger, dog uten å være nedsylta i gjeld før det, men arven lot jeg gå til huset i form av totalrenovering, for å ha gjort noe nyttig med det! Hva skal du gjøre med det?? Sulle det bort på ingenting, mens gjelda vokser?? Se på det som en mulighet til å starte på scratch!Anonymous poster hash: c993b...911 Selvsagt ikke, jeg skjønner også at uansett hvor urettferdig jeg synes det er å betale andres gjeld, at det må gjøres. Men skulle jo ønske at den ene gangen i livet jeg arver penger, at jeg selv også kan få noe jeg trenger ut av det, som f.eks depositum, så det går an å få seg ett ordentlig sted å bo i mer enn 1 år.. Når det er sagt, ble jeg selv veldig forundret over at min bekjent fikk beholde sin erstatning og likevel motta penger fra Nav. Erstatningen ble i bunn og grunn sølet bort, mens de siste lappene ble satt på sparekonto. Jeg tenker også at det er logisk at alle egne midler skal være brukt, før man trenger hjelp fra Nav. Bare derfor jeg lurte på om de stiller seg likt til arv som de gjør til erstatning. TS Anonymous poster hash: c0be9...02d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #7 Skrevet 16. september 2015 Jeg vil anbefale deg å prøve å ta kontakt med de du skylder penger, og høre om du kan lage en avtale med dem om å redusere f.eks rentene hvis du innfrir hele beløpet på en gang. Anonymous poster hash: 1b8a8...e3f 3
Kontormus Skrevet 16. september 2015 #8 Skrevet 16. september 2015 Venninnen din har nok mottatt en annen ytelse fra NAV, for sosialstønad får en ikke hvis det eksisterer midler som klienten disponerer. Men se på det slik, du blir kvitt gjelden med denne arven. Så får du blanke ark igjen. Det er ikke bare bare å gå gjennom en gjeldsordning heller, og i virkeligheten må man leve på eksistensminimum i evigheter etterpå. Det slipper du nå. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 Du behøver ikke å bruke en krone på gjelden. Testamentator eller arvegiver kan overføre arven til deg med såkalt privat beslagsforbud. Dette gjør at kreditorer ikke kan røre en krone av arven. Eller eiendommen, om det er det som er arven. Logikken og rettferdigheten her er at det er arvegiver sine penger/eiendom i utgangspunktet. Ingen kreditorer kan ta dette. Det er arvegiver sin fulle rett til å bestemme hvem som skal få arven h*n har spart opp i mange år. Så nei. Du trenger IKKE å bruke av arven til å betale noe som helst. Heldigvis. Anonymous poster hash: 9f2db...4f8
Leo Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 Du behøver ikke å bruke en krone på gjelden. Testamentator eller arvegiver kan overføre arven til deg med såkalt privat beslagsforbud. Dette gjør at kreditorer ikke kan røre en krone av arven. Eller eiendommen, om det er det som er arven. Logikken og rettferdigheten her er at det er arvegiver sine penger/eiendom i utgangspunktet. Ingen kreditorer kan ta dette. Det er arvegiver sin fulle rett til å bestemme hvem som skal få arven h*n har spart opp i mange år. Så nei. Du trenger IKKE å bruke av arven til å betale noe som helst. Heldigvis. Anonymous poster hash: 9f2db...4f8 Det er helt riktig, men det er for sent når arvelater allerede er død og ikke etterlater seg noe testamente hvor dette er presisert. Dessverre. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 Du behøver ikke å bruke en krone på gjelden. Testamentator eller arvegiver kan overføre arven til deg med såkalt privat beslagsforbud. Dette gjør at kreditorer ikke kan røre en krone av arven. Eller eiendommen, om det er det som er arven. Logikken og rettferdigheten her er at det er arvegiver sine penger/eiendom i utgangspunktet. Ingen kreditorer kan ta dette. Det er arvegiver sin fulle rett til å bestemme hvem som skal få arven h*n har spart opp i mange år. Så nei. Du trenger IKKE å bruke av arven til å betale noe som helst. Heldigvis. Anonymous poster hash: 9f2db...4f8 Arvelater hadde allerede gått bort...hallo.. Anonymous poster hash: b0f25...253
Aurora M. Skrevet 17. september 2015 #12 Skrevet 17. september 2015 Uansett hva som er "lov" eller ikke, mener jeg første prioritet bør være å få betalt ned gjelden din! Du er enda ung og har et lite barn. Denne gjelden løper ingen steder, men blir hengende over deg til du får betalt den ned. Uansett hvor "urettferdig" det oppleves, så er det realitetene. Men nå har du en gylden mulighet til å bli kvitt den! 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #13 Skrevet 17. september 2015 Utfallet kommer an på flere faktorer. Hvilken ytelse man har fra NAV, sosialstønad eller andre stønader, type aap, arbeidsledighetstrygd, uføre etc. Kun når man mottar sosialtrygd, type livsopphold, krever NAV at alt av sparepenger eller arv skal brukes til livsopphold. Når det kommer til erstatningen til venninnen din så er det noen typer erstatning som kan holdes utenfor. Erstatning, slik som volds-erstatning, er ikke erstatninger som er myntet på selve livsoppholdet. Men det har vært saker om personer som har mottatt disse erstatningene, og som ble avkrevd av NAV å bruke de som livsopphold, når de har vært mottakere av sosialstønad. På andre stønader, spiller det ingen rolle hva slags erstatning eller arv man får, det får ikke innvirkning. Synes det er leit at du har endt opp med en annen persons gjeld, må bare si det. Man skal aldri stole slik på noen, og det har du dessverre lært på den harde måten. Hvis arvelateren ikke har betinget arven og beskyttet den mot kreditorer, da tilfaller jo arven deg, det er jo en vurderingssak om det ikke er bedre at du får nedbetalt gjeld, siden du sitter i situasjonen. Men du kan jo også vurdere muligheten om å frasi deg arven til fordel for ditt barn. Du vil fortsatt ikke få all verdens tilgang til den, regner jeg med, forutenom det som er til barnets beste. Men det er i allefall en mulighet å sjekke. Anonymous poster hash: b0f25...253
Gjest Miss.Silver Skrevet 17. september 2015 #14 Skrevet 17. september 2015 (endret) Selvsagt ikke, jeg skjønner også at uansett hvor urettferdig jeg synes det er å betale andres gjeld, at det må gjøres. Men skulle jo ønske at den ene gangen i livet jeg arver penger, at jeg selv også kan få noe jeg trenger ut av det, som f.eks depositum, så det går an å få seg ett ordentlig sted å bo i mer enn 1 år.. Når det er sagt, ble jeg selv veldig forundret over at min bekjent fikk beholde sin erstatning og likevel motta penger fra Nav. Erstatningen ble i bunn og grunn sølet bort, mens de siste lappene ble satt på sparekonto. Jeg tenker også at det er logisk at alle egne midler skal være brukt, før man trenger hjelp fra Nav. Bare derfor jeg lurte på om de stiller seg likt til arv som de gjør til erstatning. TSAnonymous poster hash: c0be9...02d Tror ikke det er noe særlig vits med egenkapital** dersom du har mye gjeld, du vil ikke få lån i banken uansett. Beste er å betale det ned, og det du betaler i måneden nå, setter du inn som sparepenger. Endret 17. september 2015 av Miss.Silver
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #15 Skrevet 17. september 2015 Tror ikke det er noe særlig vits med depositum dersom du har mye gjeld, du vil ikke få lån i banken uansett. Beste er å betale det ned, og det du betaler i måneden nå, setter du inn som sparepenger. Man treninger da ikkke lån i banken for å leie bolig? Anonymous poster hash: 62682...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #16 Skrevet 17. september 2015 Uansett hva som er "lov" eller ikke, mener jeg første prioritet bør være å få betalt ned gjelden din! Du er enda ung og har et lite barn. Denne gjelden løper ingen steder, men blir hengende over deg til du får betalt den ned. Uansett hvor "urettferdig" det oppleves, så er det realitetene. Men nå har du en gylden mulighet til å bli kvitt den! Jeg vil selvsagt få bort gjelda! Ellers forskyver jeg jo bare problemet lenger frem i tid.. Greia er at bare at jeg går på Nav, og jeg er redd Nav vil kreve at jeg enten skal leve av arven eller at jeg får bruke hele arven på gjeld, uten å få litt av det til depositum.. TSAnonymous poster hash: c0be9...02d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #17 Skrevet 17. september 2015 Må du absolutt ha depositum da, du har jo allerede en leilighet?Anonymous poster hash: 0cffb...9f3
Gjest Miss.Silver Skrevet 17. september 2015 #18 Skrevet 17. september 2015 Man treninger da ikkke lån i banken for å leie bolig? Anonymous poster hash: 62682...ff4 Wææ, mente egenkapital. Skal rette på meg selv
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #19 Skrevet 17. september 2015 Jeg vil selvsagt få bort gjelda! Ellers forskyver jeg jo bare problemet lenger frem i tid.. Greia er at bare at jeg går på Nav, og jeg er redd Nav vil kreve at jeg enten skal leve av arven eller at jeg får bruke hele arven på gjeld, uten å få litt av det til depositum.. TSAnonymous poster hash: c0be9...02d Ja NAV kan kreve at du lever av arven, og de kan nekte deg sosialstønad, livsopphold. Livsopphold er en økonomisk stønad man kun får når alle andre muligheter til inntekt og livsopphold ikke er tilstede. Det er svært brutalt, har vært i samme situasjonen selv. Hvis Nav krever at du lever av arven, så har du jo også forvaltning over pengene, dermed også et depositum, som du kan bruke. Du er da fri fra NAV og deres regler om så midlertidig. Dermed kan du bruke penger på depositum og flytte, dermed er depositumet bundet til et leieforhold. Når du senere må tilbake på NAV igjen, så kan de ikke ta depositumet ditt. Det finnes også i dag ofte mulighet til husleiegaranti, som er en mindre sum man betaler, man får ikke denne summen tilbake. Dette istedenfor depositum. Men kreditorene dine kan jo også komme inn. Vet ikke om du har en nedbetalingsplan eller ikke. Har du en nedbetalingsplan som er fastsatt, så kommer de ikke nødvendigvis. Anonymous poster hash: b0f25...253
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #20 Skrevet 17. september 2015 Jeg arvet selv da jeg gikk på AAP. Ingen krav fra NAV om å bruke opp pengene før jeg fikk støtte fra dem. Kan se for meg det er annerledes på sosialstøtte, da må man jo levere inn kontoutskrifter før man får støte. Anonymous poster hash: d8efc...b85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå