Gå til innhold

Har barnet mitt ADHD eller annen diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver igjen siden det gikk galt sist. :)

Skolen til sønnen min (akkurat fylt 7 år) har gitt uttrykk for at det kan være lurt å utrede ham. Ingen konkrete diagnoser er nevnt, men jeg går ut fra at ADHD/ADD eller autismespekteret er det de oftest opplever. Jeg ble litt tatt på sengen må jeg innrømme og trenger å kalibrere litt/høre andres tanker.

Han er faglig svært sterk, vitebegjærlig og husker lett det han lærer. Både vi og skolen oppfatter litt problemer med fokus/oppmerksomhet, han blir fort distrahert, men han har samtidig ingen problemer med å få gjort leksene uten mas, og han kan gjerne sitte lenge og lese (han leser meget godt for alderen) og gjøre andre aktiviteter som krever konsentrasjon over tid. Han prater en del, forstyrrer gjerne i klassen eller svarer på lærers spørsmål uten å rekke opp hånden først. Dette er jo noe vi naturlig nok ikke merker hjemme, men jeg har stor forståelse for at dette er et problem i undervisningssammenheng. Beskjeder må gjentas mange ganger før han hører etter (hørsel er sjekket og er normal), noe vi foreldre også opplever. Han er ikke hyperaktiv eller utagerende på noe vis. Han er rolig og høflig. Han er en sosial, utadvendt og populær gutt med flere venner.

Hva tenker dere som har litt erfaring/kunnskap på området. Jeg har selvsagt sagt ja til videre utredning da jeg tar skolens observasjoner på alvor selv om vi foreldre ikke oppfatter at dette er problemer som kvalifiserer til en diagnose. Er dette en sannsynlig diagnose eller er det bare en litt umoden/ufokusert gutt?

Anonymous poster hash: 9e7fc...2cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter. Dette er innlegget jeg ønsker svar på, ikke det andre som ble sendt ved en feil.

Skrevet

Jeg synes han høres helt normal ut...

Anonymous poster hash: 9d702...634
Skrevet

Jeg synes ikke du skal be om, eller høre på, diagnosesetting (eller mangel på sådan) fra fremmede på nett. Dette bør du overlate til fagfolk.

Anonymous poster hash: 2253a...f24
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å vite ut i fra så lite å gå på som et innlegg på forum. Jeg tenker at (og håper jeg har rett i det) de som jobber i skolen har så mange barn å sammenligne med at de ser om det er en urolig og umoden gutt eller en som trenger utredning. 

Det er dessuten lurt å ikke gå ut med en spesifikk/konkret diagnose før man har utredet generelt, for det kan bli lett å kjøre seg fast i ett spor og utrede kun en diagnose om man blir for konkret tidlig i utredningen. Det er bedre å sjekke både Asperger/autisme og ADHD, tenker jeg.

Og hvis han blir utredet så kan det også da komme til at han er en normal gutt og så blir det satt punktum, så har dere svar uansett. 

Skrevet

Riktig diagnose er viktig for riktig hjelp.

Mange barn går igjennom hele utdannelsen før det blir oppdaget at de har slitt noe voldsomt med ... Ja, nettopp dette skal dere få hjelp til å finne ut av - i tide.

Med riktig verktøy og forståelse kan dere hjelpe barnet på riktig måte, og utnytte de sterke sidene hans.

Kjempeflott at han er skoleflink og sosial. Dette vil hjelpe han enormt når han sliter med andre ting! Og gi han stor selvtillit til å takle utfordringene!

ADHD er ikke bare bråk i timene, så en diagnose settes ikke for å få ro i klassen. Den største uroen er i kroppen og i hodet. For mange er medisin nødvendig for å få brukt evnene sine i klassen. Andre klarer seg fint uten. Dette vurderes individuelt og dere har siste ordet. Husk å ta avgjørelser basert på barnets beste, ikke på egne prinsipper! Det er NÅ barnet skal utdanne seg. Sette grunnlaget for karriere og nettverk. Medisiner kan hjelpe til slik at barnet kan komme seg igjennom skolen og være seg selv og ha kontroll over seg selv i stedet for at ADHD tar kontroll over han. Autisme har mange lignende symptomer, og ofte har man begge deler. En diagnose hjelper til så en forstår barnet bedre. Så barnet forstår seg selv bedre, og kan godta den han er, og ikke bare tro at han er annerledes fordi han ikke prøver hardt nok å være som alle andre.

Hva gjør diagnosen? Forandrer den barnet? Nei, den forklarer hvem barnet er. Og hva han sliter med, bl.a. Han er fortsatt gutten han var i går, men nå kan dere lettere finne ut av hvilken hjelp han trenger, slik at han kan være sitt beste "jeg".

Lykke til!

Anonymous poster hash: 84e6a...ba1
  • Liker 1
Skrevet

Få henvisning av lege til BUP, det et veien å gå. Ikke spørre her.

Anonymous poster hash: 481dc...cf1

Skrevet

Jeg ber ikke om diagnosesetting. Jeg håper at foreldre som kjenner seg igjen i beskrivelsen og/eller har barn med en bokstavdiagnose kan dele av erfaringer. Som jeg skrev har jeg sagt ja til vurdering og det er dette som er viktig, men jeg ønsker å få litt feedback utenfra, høre litt erfaringer og kalibrere egne tanker og meninger siden man fort blir blind på egne barn.

Skrevet

Jeg tenker at han er såpass langt framme at han lett kan kjede seg på skolen, og derfor virke uoppmerksom og prate for mye. Slik du beskriver han, får jeg ingen assosiasjoner til ADHD, hvert fall.

Gjest Matronella
Skrevet

Jeg synes ikke du skal be om, eller høre på, diagnosesetting (eller mangel på sådan) fra fremmede på nett. Dette bør du overlate til fagfolk. Anonymous poster hash: 2253a...f24

ENIG! Lytt til erfarne fagfolk, ikke prøv deg på å sette diagnoser selv. De færreste av oss har den kunnskapen som skal til.

Skrevet

Har ikke skolen sagt noe om hva/hvorfor han skal utredes? Kan han være høyt begavet, slik at de vil ha tall på det? Utredning begynner med evne/iq-test, og de svært intelligente trenger også tilpasset undervisning, og læreren trenger tall/bevis for at ressurser trengs. Barnet deres høres ikke ut som adhd i det hele tatt, adperger vet jeg ikke, men helt uten sosiale problemer? Sjekk "kjennetegn for høyt begavede barn".

Anonymous poster hash: 422a6...3fb

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Veldig fint å få lese litt tanker fra andre og det gir meg litt nytt å tenke over. Setter også stor pris på at dere har vært saklige.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Kan fort være at han kjeder seg, forde han alt er faglig dyktig. Men uansett, test han ut, det tar ikke skade. Han bup/ppt tar sjelden feil, de leter ikke etter diagnoser. Første som er greit å ha er en ny syns og hørsel test, vet ppt krever det noen steder, før de begynner utrede.

Skrevet

Jeg har ikke et barn med noen diagnoser, men for meg så høres gutten din helt normal ut. Min sønn er på samme måte, men igjen så er han helt "normal". Men det som er "unormalt" i dag betyr ikke at et barn lider av det ene eller det andre. Barnet til venninnen min har adhd og han virker mer ekstrem enn din sønn. Dessuten så synes jeg skoler og barnehager er veldig flinke til å peke fingeren på det ene barnet som ikke er normalt etter deres bok. Barn er forskjellige.

Jeg vil si meg enig som en annen sa: kanskje han er mer flink faglig og dermed ligger foran de andre og kan kjede seg lett når han må igjennom læringen på det han allerede kan. Som sagt så er min sønn på samme måte som din og jeg hadde faktisk begynt å le hvis noen hadde nevnt adhd/add/aspergers osv. Ikke fordi jeg vet bedre enn alle andre, men jeg kjenner mitt eget barn best og for meg så er min sønn helt normal. Han har også vært utredet for hørsels-og synsproblemer pga lesevansker, men bank i bordet, alt var fint. Så lærere vet ikke alltid best,

Uansett, så bør du få fagfolk til å utrede sønnen din og ikke belage deg på hva skolen og oss andre mener og synser.

Skrevet (endret)

Ikke Asperger syndrom heller, siden han er sosial og har mange venner. Asperger har mange ulike trekk, men det er meget vanlig at barna sliter sosialt. De har vansker med å løse det sosiale spillet. De kan være veldig snille, men uten helt å skjønne at andre må slippe til og snakke, for eksempel. 

Han er også akkurat fylt 7 år... altså andre klasse? Siden han er meget god til å lese og gjør leksene uten problemer, ville jeg også tro at han kjeder seg og heller trenger utfordringer.

Barn som ligger foran de andre i klassen har også krav på tilpasset opplæring. Altså at de rett og slett får oppgaver som er mer å "bryne" seg på. En utredning av BUP vil kunne utelukke ADHD eller en autismespekterforstyrrelse. Det vil også inkludere en WISC IV test, en intelligenstest for barn.

http://krumelurebloggen.no/2012/02/16/wechslers-skala-for-vurdering-av-barns-kognitive-evner/

Du kan lese mer om dette i www.lykkeligebarn.no.

Endret av ops2
Skrevet

For min del høres gutten normal ut.
Og en ting jeg vet med sikkerhet er at vi er litt for glade i å gi folk, særlig barn, diagnoser i dette landet, så vær forsiktig der!

Skrevet

Det er jo ikke normalt hvis han stadig forstyrrer, og må bli fortalt beskjeder flere ganger. Han har nok blitt fortalt hva som forventes av ham, og fått tilsnakk mange ganger. Så han vet hvordan han skal oppføre seg, men likevel klarer han det ikke.

Merkelig at folk her inne syns det virker normalt. Se for dere en kollega som avbryter i møter, aldri venter på tur med å snakke og ikke tar imot beskjeder? Barn på 7 år kan man gi litt slakk, men de skal klare å være stille og følge med når de får beskjed de også. Og gjøre det de skal. De er ikke helt borte heller.

Er ikke sikkert det er ADHD, men skader jo ikke å bli sjekket :)

Anonymous poster hash: c8c2e...48d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...