Gå til innhold

Hjelp - Hund med såre poter og halt etter litt for voldsom tur i helga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er fosterfamilie for en nydelig engelsk cocker på 3 år, og har ham annenhver uke. Nå på søndag fikk jeg beskjed om at han hadde såre poter og haltet litt da eier overleverte. Han hadde visst vært med på både en sykkeltur (løp ved siden av antar jeg) på grusvei til og fra en fjelltur i så tøft vær at de måtte snu. Jeg fikk bilder av ham hvor han hadde istapper fra snuta omtrent, så han har vært på litt av en tur stakkars. Naturlig nok var han sliten da vi fikk ham på søndag - turen var lørdagen. Han har sovet ekstra mye, og det tok litt tid før han var like sosial som han pleier.

Det som bekymrer meg er at potene fortsatt er såre, og haltingen hans blir ikke bedre. Han står fint på beina, og graden av halting ser ut til å være veldig avhengig av underlaget, så jeg er rimelig sikker på at det kun er sårene på potene som er årsaken. 

Er det noen her inne med gode tips om hvordan behandle slike såre poter? De er synlig såre ved at den svarte "lærsåla" på hoved-ballen av foten ser ut som den er slitt ned på en side. Jeg har smurt på fet (økologisk og "ren") salve som jeg hadde til overs, men er redd for at han bare slikker den av så jeg gjør det ikke for mye. Han slikker mye på potene. Kanskje er salve + sokker en løsning?

Han har fått mindre mosjon enn vanlig fordi han halter, og han virker mindre interessert i omgivelsene når vi er på tur, hvilket jeg leser som et tegn på at potene virkelig plager ham. Hva ville dere gjort? Noen med erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår hund får av og til såre poter. Da smører jeg på fet krem, også går han med krage i en uke eller to. Jeg går kun ut på helt korte tisseturer, og helst kun på gress, i den perioden. Da gir det seg.

Skrevet

Oi en til to uker med bare korte tisseturer?? Det er lenge å gå og samle energi! Det dårlige været om dagen gjør jo at det ikke er fristende med lange turer uansett, men jeg merker at han vil ut mer - selv om det ikke er så gøy når vi kommer ut. Jeg får utfordre meg selv på inne-aktiviteter og trening med ham.. Men da fortsetter jeg hvertfall å smøre på fet salve, så får jeg vurdere å kjøpe en krage imorgen. Takk for svar :)

Skrevet

Vet ikke om vi gikk så lenge bare med korte tisseturer, men gjorde i hvert fall det så lenge vi så at han haltet eller tydelig hadde vondt. Men kragen var på i opptil to uker, mest for å fjerne vanen med å slikke på labbene.

Skrevet

Hunden bør unngå å gå på grus og asfalt så mye som mulig. Bruk potesokker når dere er på tur.

Dersom det er sprekker i tredeputene kan du smøre på Canoderm krem som er reseptfri på apoteket. Denne skal ikke brukes hvis det er minusgrader siden kremen er vannbasert og kan fryse. Er det kaldt kan du istedet bruke Ïdomin salve. Hunden må ikke slikke på potene. Det kan derfor være lurt å smøre på rett før dere skal ut på tur. 

Dersom hele huden på tredeputene har løsnet, kan det hende hunden trenger behandling med reseptbelagte midler. 

Skrevet

Hunden bør unngå å gå på grus og asfalt så mye som mulig. Bruk potesokker når dere er på tur.

Dersom det er sprekker i tredeputene kan du smøre på Canoderm krem som er reseptfri på apoteket. Denne skal ikke brukes hvis det er minusgrader siden kremen er vannbasert og kan fryse. Er det kaldt kan du istedet bruke Ïdomin salve. Hunden må ikke slikke på potene. Det kan derfor være lurt å smøre på rett før dere skal ut på tur. 

Dersom hele huden på tredeputene har løsnet, kan det hende hunden trenger behandling med reseptbelagte midler. 

Takk! Det har hjulpet veldig å høre andres tips og erfaringer! Jeg håper jo at han slipper å få så såre poter igjen, men nå har jeg jo lært masse hvis det skulle skje igjen. Eieren virket lite innstilt på å la han løpe sånn på grus igjen uten beskyttelse, så vi har vel lært leksa vår begge to :)

Det var ikke så alvorlig at hele huden ble slitt ned, bare deler av den ene "puten" på forlabbene. Jeg bor nede i byen uten bil, så det var vanskelig å unngå asfalt når vi samtidig gikk såpass korte turer. Han synes ikke det er så gøy å løpe rundt på den pittelille gressflekken vi har i bakgården heller :) Jeg dro hjem til foreldrene mine i helgen så han skulle få mykere omgivelser, og det tror jeg hjalp litt. Etter en uke med salve ble han gradvis bedre, og nå på søndag freeeeeeeste han rundt i skogen - tydelig lykkelig over å få ut litt futt :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...