AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #1 Skrevet 16. september 2015 Jeg er hjemme med ettåringen på ulønnet permisjon fra fast jobb 100% stilling. Jeg er gravid på nytt og skal be om forlenget ulønnet permisjon, og har ikke krav på foreldrepenger. Bare engangssummen på 41.000 og noe. Jeg lurer på om jobben juridisk og praktisk sett likevel må vite om fødselen minimum 3 måneder før termin?? Jeg jobber kommunalt og har krav på 3 år å være borte på uten lønn om jeg ønsker. Starter en ny 3 års periode med det nye barnet?Anonymous poster hash: 61fcd...91e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #2 Skrevet 16. september 2015 Jeg er hjemme med ettåringen på ulønnet permisjon fra fast jobb 100% stilling. Jeg er gravid på nytt og skal be om forlenget ulønnet permisjon, og har ikke krav på foreldrepenger. Bare engangssummen på 41.000 og noe. Jeg lurer på om jobben juridisk og praktisk sett likevel må vite om fødselen minimum 3 måneder før termin?? Jeg jobber kommunalt og har krav på 3 år å være borte på uten lønn om jeg ønsker. Starter en ny 3 års periode med det nye barnet?Anonymous poster hash: 61fcd...91e Hvorfor i all verden skal de ikke vite..? Sjansen er vel uansett stor for at de får vite det dersom du en dag skal tilbake til arbeidsplassen. Forstår ikke helt problemstillingen.. Anonymous poster hash: 899bc...13c 3
Helene90 Skrevet 16. september 2015 #3 Skrevet 16. september 2015 Vil ikke tro det starter en ny 3 års periode for nytt barn. 3 års perm uten lønn fra jobb er 3 år perm uten lønn. Det økes ikke for hvert barn. De har nok ikke krav på å vite at du er gravid igjen, men hvorfor ikke fortelle jobben det? 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Jeg skal si det når barnet er født, eller like før. Men ikke 3 måneder før. Sist ble taushetsplikten brutt av min leder da jeg selv ikke var til stede, og alle fikk vite det på jobben, før våre respektive familier og venner. Dette var da jeg var bare 3 måneder på vei. Det var vår første fødte, og vi var så stolte. Gledet meg til å si det til kolleger gjennom nesten 10 år. Men den gang ei. Så denne gang, siden jobben ikke er forpliktet ovenfor meg, ser jeg ingen grunn til å dele noe før det eventuelt nærmer seg eller er over. Venner og familie vet . Nå har jeg jo vært hjemme fra jobb snart ett år, så hvorfor ikke vente?Anonymous poster hash: 61fcd...91e 3
malicious Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Jeg trodde svangerskapspermisjon telte som opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger? 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #6 Skrevet 17. september 2015 Jeg er hjemme med ettåringen på ulønnet permisjon fra fast jobb 100% stilling. Jeg er gravid på nytt og skal be om forlenget ulønnet permisjon, og har ikke krav på foreldrepenger. Bare engangssummen på 41.000 og noe. Jeg lurer på om jobben juridisk og praktisk sett likevel må vite om fødselen minimum 3 måneder før termin?? Jeg jobber kommunalt og har krav på 3 år å være borte på uten lønn om jeg ønsker. Starter en ny 3 års periode med det nye barnet?Anonymous poster hash: 61fcd...91e Hadde du ikke krav på foreldrepenger med nr 1 heller?Anonymous poster hash: 7c69f...1d6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #7 Skrevet 17. september 2015 Jeg trodde svangerskapspermisjon telte som opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger? Men det gjør ikke ulønnet permisjon Anonymous poster hash: cd1e0...392 3
Harlekin Skrevet 17. september 2015 #8 Skrevet 17. september 2015 Men du må jo gi beskjed om at du ikke kommer tilbake på jobb som planlagt, eller? Jeg synes det er respektløst ovenfor arbeidsgiver å la dem tro at du kommer tilbake en spesifikk dato, og så rett før informere om at du ikke kommer tilbake på et års tid ... tviler på at du blir særlig populær da. 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #9 Skrevet 17. september 2015 Hadde krav på svangerskapspenger med nummer en. Har tatt utulønnet permisjon rett etterpå. Som jobben oppfordrer til. Da mister man retten til svangerskapspenger med nummer to om barna er så tette at man ikke rekker å jobbe 6 av de siste 10 månedene. Skal be om forlengelse av ulønnet permisjon 2 måneder før den går ut. For det må jeg juridisk sett. Og det får jeg, for det har jeg krav på. Jeg bare undres om jeg juridisk sett også må si at jeg skal føde 3 måneder før termindato. Kan si med sikkerhet at alle på jobben da får vite det. Taushetsplikten blir ikke overholdt. Som jeg synes er trist. For jeg synes det er noe tidlig å si noe 3 måneder før. Anonymous poster hash: 61fcd...91e
Harlekin Skrevet 17. september 2015 #10 Skrevet 17. september 2015 Er det ikke ganske normalt å si ifra til jobben at man er gravid når man er 6 måneder på vei? Da er man jo i 3. semester. Uansett, hvis du sier ifra 2 måneder før etter loven, skulle vel alt være greit. Går ut i fra at det ikke skaper store problemer for jobben, siden de allerede har en vikar i din stilling (regner jeg med?). Husk bare at det var en person som ikke klarte å tie sist gang. Ikke lag masse vansker og oppstyr for kollegaene dine / resten av jobben av den grunn. Husk at du skal tilbake på jobben en eller annen gang. 2
Vera Vinge Skrevet 17. september 2015 #11 Skrevet 17. september 2015 Jeg syns det høres utrolig spesielt ut å ikke si noe til jobben før rett før fødsel eller først etterpå. Når man går rundt med stor mage, kan jo hvem som helst se at man er gravid, og så skal ikke jobben vite? Det skaper jo ikke akkurat gode samarbeidsforhold... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå