Gå til innhold

Vaske vegg over kjøkkenbenk

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få rengjort veggen mellom over- og underskap på kjøkkenet mitt, spesielt bak komfyren. Jeg har ikke fliser, og malingen som er brukt fungerer dårlig til formålet. Om jeg bare tørker over med en klut blir det ikke rent, og om jeg gnikker med klut eller bruker vaskesvamp skummer malingen. Jeg er redd for å ødelegge malingen dersom jeg skrubber for hardt. Er det noen gode løsninger på dette? Ikke spesielt delikat med spaghettisaus som dekor..

Anonymous poster hash: 35197...7f5
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/970132-vaske-vegg-over-kj%C3%B8kkenbenk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eier eller leier du? Om du eier kan du jo rett og slett pusse opp. Enten få lagt fliser, eller få satt opp en glassplate, eller kjøpe slike ferdigplater som ser ut som fliser. 

Anonymous poster hash: d110d...f4d
  • Liker 1

Har danne problemet hvor jeg bor. Jeg leier og det e eg ikke snakk om at jeg slenger opp noen fliser. Det skulle utleier ha tenkt på i stedet for å velge den billigste malingen han kunne få tak i

Flasser jo av bare jeg ser på den. Jeg vasker det av med svamp så får de heller male over når jeg har flyttet.

Anonymous poster hash: fac86...9c4

Da jeg leide, kjøpte jeg sånne billige plater på IKEA jeg satte bak komfyren uten å feste. Fungerte fint.

Jeg ville prøvd å spraye med jif og la det stå litt. På mitt kjøkken har jeg brukt sånn supervaskbar maling, om huseier har malt med vanlig veggmaling er det deres problem hvis malingen begynner å flasse.

Anonymous poster hash: 4af4f...dd1

• Liker 1

Jeg sliter med å få rengjort veggen mellom over- og underskap på kjøkkenet mitt, spesielt bak komfyren. Jeg har ikke fliser, og malingen som er brukt fungerer dårlig til formålet. Om jeg bare tørker over med en klut blir det ikke rent, og om jeg gnikker med klut eller bruker vaskesvamp skummer malingen. Jeg er redd for å ødelegge malingen dersom jeg skrubber for hardt. Er det noen gode løsninger på dette? Ikke spesielt delikat med spaghettisaus som dekor..

Sett evt opp en vaskbar tapet i dette området (som du fjerner før du flytter, dersom du kun leier), slik at du slipper å evt betale huseier for slitasje av malingen

Anonymous poster hash: c23c6...676

Annonse

Beklager at jeg ikke skrev det i startinnlegget, men jeg leier så er ikke interessert i å male eller pusse opp på noen måte. Vil bare vite hvordan jeg kan få det rent uten å ødelegge.

Gjest Margit Spat

Det mest skånsomme er å tørke av med en fuktig klut med en eneste gang du har sølt, altså før noe som helst har rukket å tørke. Fukter du kluten med bittelitt zalo, får du også vekk fett.

Men altså, siden huseier ikke har tilpasset boligen til at det skal lages mat der (det må man kunne si, når det ikke finnes beskyttelse på en vegg som er så utsatt for søl), så må det regnes som påregnelig slitasje dersom den veggen blir noe flekkete og stygg etterhvert. 

Det mest skånsomme er å tørke av med en fuktig klut med en eneste gang du har sølt, altså før noe som helst har rukket å tørke. Fukter du kluten med bittelitt zalo, får du også vekk fett.

Men altså, siden huseier ikke har tilpasset boligen til at det skal lages mat der (det må man kunne si, når det ikke finnes beskyttelse på en vegg som er så utsatt for søl), så må det regnes som påregnelig slitasje dersom den veggen blir noe flekkete og stygg etterhvert. 

Det er jo litt for sent med de flekkene som allerede er der. Det hjelper ikke med zalo. Skrubber jeg med svamp funker det greit på flekkene, men jeg er redd for malingen.

Jeg leier kommunalt, og det aller meste her er gjort på billigst mulig måte. Er ikke redd for hva de kommer til å si når jeg flytter ut, men vil gjerne ha det litt fint her mens jeg bor her. 

Det koster ikke all verden med litt maling til det lille arealet. Hvis du skal bo der en stund er det vel verdt det? Kjøp maling som tåler vasking.

Anonymous poster hash: 11027...f68

Jeg er enig i dette. Om du tror utleier ikke kommer til å reagere på flekker reageres det sikkert ikke på at du maler. Det er mindre jobb og mye mindre frustrasjon i lengden om du kjøper en liten boks vaskbar maling, enn å skrubbe på en vegg som aldri vil bli ren. 

Anonymous poster hash: f3c28...513

Enig med de andre her, jeg vet hvor ekkelt det er med slike vegger, jeg har også leid i en slik leilighet. 

Jeg hadde kjøpt en av disse platene på Ikea http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/19121/for å spare meg for bryderi og irritasjon, rett og slett. 

Anonymous poster hash: c4d70...26a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...