Gå til innhold

Noen som har fått utdanning gjennom NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk og borte fra arbeid i 4 år nå. Det er tydelig at jeg ikke kan fortsette i samme type yrke som jeg hadde før, og etter en samtale med NAV så ble det foreslått en utdannelse. Jeg er litt usikker på hvordan det hele funker, og fikk ikke så gode svar fra saksbehandleren min.

Det jeg lurer på er:

Dekker NAV studiekostnadene?

Får man AAP igjennom studietiden?

Må man, bør man eller kan man ha studielån ved siden av?

Får man hjelp til å dekke husrom dersom man må flytte?

Gjelder det hele utdannelsen?

Bestemmer NAV om utdannelsen er relevant?

Får man oppfølging av saksbehandler underveis?

Jeg håper det er noen vennlige sjeler som kan gi meg noen svar, og kanskje fortelle hvordan det gikk? :)

Jeg håper så gjerne på å finne en utdannelse som gjør at jeg kan fungere i samfunnet igjen, men må jo innrømme at det hele er litt skummelt og trenger nok litt støtte for å få det til.

Anonymous poster hash: 69c55...049
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei i klassa (og god venninne) ble omskolert via NAV

- Studiekostnadene dekker du selv (780,- per semester)

- Du kan få fullt lån og/eller stipend i tillegg

- AAP gjennom studiene

- Får nok ikke dekket husrom

- Gjennom hele studietiden

- NAV brydde seg ikke om hvilken utdannelse hun tok

- Hadde et par møter med saksbehandler i løpet av studiet (3 år)

Anonymous poster hash: 21b32...bbe
Skrevet

Beklager at jeg hopper inn fra sidelinjen med ett spørsmål...hva er egentlig kriteriene for å kunne få dette av NAV? Er det lengde på sykemelding? At man absolutt ikke kan fortsette i det arbeidet man har?

Anonymous poster hash: cb8bc...086

Skrevet

- AAP gjennom studiene

Takk for svar :)

Beklager at jeg hopper inn fra sidelinjen med ett spørsmål...hva er egentlig kriteriene for å kunne få dette av NAV? Er det lengde på sykemelding? At man absolutt ikke kan fortsette i det arbeidet man har?

Anonymous poster hash: cb8bc...086

Jeg er faktisk litt usikker selv. Jeg fikk spørsmål om jeg hadde studiekompetanse, hvilket jeg har, og så sa de noe om at siden jeg er såpass ung (28 år) så kan en eventuell utdannelse være aktuell. 

Helsen min tilsier at jeg ikke kan jobbe med min gamle jobb, men vet ikke om det var det som gjorde at NAV foreslo utdanning da...

Om det har med lengden på sykemelding vet jeg heller ikke. Jeg har jo brukt lang tid med behandling, som nå gjør at jeg selv mener jeg kan klare å jobbe i et annet yrke.

Skrevet

Jeg fikk dekket ny utdannelse gjennom NAV. Kriteriet var blant annet at valgmulighetene (vedr. jobb) var vesentlig innskrenket. 

Jeg fikk da støtte (attføring den gangen) den tiden jeg fikk godkjent utdannelse (ikke sikkert at du får tre år), dekket skolepenger, engangssum til skolebøker (fast sum), tillegg pga barn. 

I tillegg tok jeg opp studielån, siden jeg ikke fikk dekket det siste året. 

Dette er noen år siden. 

Anonymous poster hash: 1613e...092
  • Liker 1
Skrevet

Man får aap gjennom studietiden og det er Nav som bestemmer hvor lenge du får støtte. Det vanlige er 3 år. Man kan søke om en engangssum til bøker og utstyr. Man får ikke noe mer støtte fra nav enn dette så lenge man ikke har barn. Man kan søke om stipend og lån fra lånekassen. Kriteriene er litt diffuse, men hvis man står i fare for å bli lenge i systemet, bli ufør eller ikke selv har mulighet til å bedre sin situasjon så kan man få innvilget støtte under utdanning. Det er mange med handikap, skader, sykdommer o.l. som får innvilget støtte for å bedret sin jobbsituasjon.

Anonymous poster hash: 41b95...c01

Skrevet

Og ja har inntrykk av at Nav i hvert fall i noen nav kontor er flinke til å følge opp.

Anonymous poster hash: 41b95...c01

Skrevet

- AAP gjennom studiene

Vent. Får man full studiestøtte og full aap samtidig? 

Er du sikker på dette?

Anonymous poster hash: f69ed...2ef

Skrevet

Vent. Får man full studiestøtte og full aap samtidig? 

Er du sikker på dette?

Anonymous poster hash: f69ed...2ef

Ja, det får man.  Husk bare at inntektsgrensene fortsatt gjelder, så studiestøtten vil stort sett kun bli lån/ikke omgjort til stipend fordi man går over grensa med AAP. 

Anonymous poster hash: 1613e...092

Skrevet

Hei. Jeg har nå startet på mitt 3. år med omskolering gjennom NAV. Jeg har fått arbeidsavklaringspenger som før, ca 16000 kr pr mnd (netto). Ca 7000 kr hver høst for å dekke studieavgift, bøker og materiell. I tillegg har jeg fått ca 4000 kr hver mnd til å dekke leie av hybel, dette er fordi jeg har lang reisevei til høyskolen, i tillegg til at pendlerutgiftene ble høyere enn leie av hybel. I tillegg kan du få lån og stipend hos lånekassen. Jeg har fått omgjort noe av støtten fra lånekassen til stipend, men dette kommer an på hvor mye du har i inntekt (arbeidsavklaringspenger).  Du kan også søke stipend hos foreninger du er medlem av, f.eks. LO. (De utbetaler maks 17000 pr år). 

Jeg synest det var kjempeskummelt å skulle sette meg på skolebenken igjen, men det har gått over all forventning, og jeg storkoser meg..  :danse:

LYKKE TIL :):duskedame:

Skrevet

Hei. Jeg har nå startet på mitt 3. år med omskolering gjennom NAV. Jeg har fått arbeidsavklaringspenger som før, ca 16000 kr pr mnd (netto). Ca 7000 kr hver høst for å dekke studieavgift, bøker og materiell. I tillegg har jeg fått ca 4000 kr hver mnd til å dekke leie av hybel, dette er fordi jeg har lang reisevei til høyskolen, i tillegg til at pendlerutgiftene ble høyere enn leie av hybel. I tillegg kan du få lån og stipend hos lånekassen. Jeg har fått omgjort noe av støtten fra lånekassen til stipend, men dette kommer an på hvor mye du har i inntekt (arbeidsavklaringspenger).  Du kan også søke stipend hos foreninger du er medlem av, f.eks. LO. (De utbetaler maks 17000 pr år). 

Jeg synest det var kjempeskummelt å skulle sette meg på skolebenken igjen, men det har gått over all forventning, og jeg storkoser meg..  :danse:

LYKKE TIL :):duskedame:

Takk for svar! Jeg synes også det høres skummelt ut, men fint å vite at det er et alternativ. Og når jeg hører hvordan andre har fått hjelp fra NAV, så blir det litt mindre skummelt :)

Lykke til videre du også  :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...