Gå til innhold

Dette må være feil? Mr lee kalorier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er i allefall feil. Mrlee inneholder ca 400 kalorier.

Anonymous poster hash: 1e328...eee
Skrevet

Hvis det stemmer at boksen inneholder 330 gram stemmer nok kaloriinnholdet for boksen også.

Med jeg ante ikke at det var så mye mer nudler i boks enn i pose, så det må nesten være feil, må det ikke?

Antagelig er det vekta som er helt på jordet.

Skrevet

En vanlig pose nudler fra Mr Lee inneholder 65 g og 296 kcal. Jeg vet ikke hvor mye boksen veier, for jeg har ingen hjemme, men det er neppe 330 gram.

Skrevet

Hvis det stemmer at boksen inneholder 330 gram stemmer nok kaloriinnholdet for boksen også.

Med jeg ante ikke at det var så mye mer nudler i boks enn i pose, så det må nesten være feil, må det ikke?

Antagelig er det vekta som er helt på jordet.

Jeg tror det stemmer. Vekten er 330 g for ferdig kokte nudler, og kaloriinnholdet skal beregnes utifra det.

De har nok begynt å skrive "per porsjon" fordi veldig mange pleide å regne feil. De så bare på kalorier per 100g og beregnet utifra den ukokte vekten - men det skal beregnes per kokt vekt. 

Jeg teller kalorier i Myfitnesspal og der så jeg at noen nordmenn hadde lagt inn Mr Lee og da med feil tall - langt lavere, da de gikk utifra ukokt vekt. 

Anonymous poster hash: c809f...cda

Skrevet

^"per boks" mener jeg

Skrevet

Jeg tror det stemmer. Vekten er 330 g for ferdig kokte nudler, og kaloriinnholdet skal beregnes utifra det. De har nok begynt å skrive "per porsjon" fordi veldig mange pleide å regne feil. De så bare på kalorier per 100g og beregnet utifra den ukokte vekten - men det skal beregnes per kokt vekt.  Jeg teller kalorier i Myfitnesspal og der så jeg at noen nordmenn hadde lagt inn Mr Lee og da med feil tall - langt lavere, da de gikk utifra ukokt vekt.  Anonymous poster hash: c809f...cda

Nei det blir feil vel! Ris og slikt regnes jo ukokt. Den ekstra vekten er jo bare vann, altså mye ekstra vekt, men ikke ekstra kalorier. Det er veldig stor forskjell på vekt i ukokt og kokt når det kommer til nudler, ris, pasta osv., men den ekstra vekten er ikke kalorier, det er vann. Så du skal veie og måle kalorier før dt er kokt

Anonymous poster hash: 230d5...1ba

• Liker 1
Skrevet

Det kan umulig være 1400kalorier i en sånn liten boks... En liten boks nudler kan ikke inneholde like mye som 300g sjokolade??

Anonymous poster hash: 779d3...e34

• Liker 1
Skrevet

Nei det blir feil vel! Ris og slikt regnes jo ukokt. Den ekstra vekten er jo bare vann, altså mye ekstra vekt, men ikke ekstra kalorier. Det er veldig stor forskjell på vekt i ukokt og kokt når det kommer til nudler, ris, pasta osv., men den ekstra vekten er ikke kalorier, det er vann. Så du skal veie og måle kalorier før dt er kokt

Ofte står slikt spesifisert. Noen ganger står det kalorier for "rå vare", noen ganger står det "per ferdig vare" eller "per porsjon". Derfor man må passe på å vite hva man leser.

Her står det spesifikt kalorier for en porsjon - 330 g ferdige nudler - og dette er over 1400 kalorier.

Det er jo det samme for alle boksene, så dette er ikke en trykkfeil.  

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mye kalorier i nudler, og mange som har brent seg der. 

Skrevet

Jeg tror nok vekt og kalori målet er pr ferdig kokt nudler, siden man tilfører 3 dl kokt vann, hvilket typisk blir 300 gr. Du ser det i sammenligning mellom pose og kopp, der det er mindre nudler i kopp enn pose og dermed har stor forskjell i kalorimålet. 

Men det var ekstremt hvor mye energi det var i så liten vekt. 

Skrevet

Ofte står slikt spesifisert. Noen ganger står det kalorier for "rå vare", noen ganger står det "per ferdig vare" eller "per porsjon". Derfor man må passe på å vite hva man leser.

Her står det spesifikt kalorier for en porsjon - 330 g ferdige nudler - og dette er over 1400 kalorier.

Det er jo det samme for alle boksene, så dette er ikke en trykkfeil.

Åja beklager, spiser ikke nudler så har ikke lest på pakningen! Men om det står kalorier per 100 gram ferdig vare så gjelder det så klart for ferdigkokt og rikke rå. :) trodde det var likt som ved ris og slikt, men da var det jo ufattelig mye kalorier i nudler da!!

Skrevet

Slapp av, det er ikke 1400 kalorier i en boks med nudler. En vanlig mr. lee boks har vel rundt 300 kalorier i seg. :)

• Liker 1
Skrevet

Samboer hadde nudler, leste bakpå, her står det både per 100 gram ikke tilberedt nudler, og per 100 gram tilberedt nudler. 100 gram rå er 349 kalorier, og 100 gram ferdigkokt er 63 kalorier (siden mesteparten av vekten er vann).

Er dog ikke mr.lee nudler, men jeg tror ikke på at mr.lee kan ha så mye mer kalorier enn disse. 300 gram ferdignudler av disse vil jo ikke være mer enn 190 kalorier omtrent, og så er liksom 330 gram mr.lee 1400 kalorier? Nei her er det nok en feil altså.

post-37809-0-64306500-1442409578_thumb.j

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at tallene per 100 gram er ukokt, og at den ferdige retten veier 330 gram. Så har de bare fylt ut at en porson veier 330 gram og latt et dataprogram regne det ut. Dataprogrammet vet selvfølgelig ikke at det er tilsatt vann i den ferdige porsonen, og dermed blir det alt for mange kalorier.

Jeg er ganske sikker på dette fordi det virker som om de har gjort det samme på de andre typene nudler, bortsett fra kingsize. Jeg tror ikke kingsize har så voldsomt mye mindre porsoner enn vanlig størrelse.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det stemmer. Vekten er 330 g for ferdig kokte nudler, og kaloriinnholdet skal beregnes utifra det.

De har nok begynt å skrive "per porsjon" fordi veldig mange pleide å regne feil. De så bare på kalorier per 100g og beregnet utifra den ukokte vekten - men det skal beregnes per kokt vekt. 

Jeg teller kalorier i Myfitnesspal og der så jeg at noen nordmenn hadde lagt inn Mr Lee og da med feil tall - langt lavere, da de gikk utifra ukokt vekt. 

Det er garantert feil. Koppnudlene er på ca 70g, så hvis 70g tørrvare gir 1500 kalorier i tilberedt tilstand (husk: ingen kalorier tilsettes selv om man tilsetter vann) betyr det at nudlene består av ca 2100 (1500 * (100/70)) kalorier per 100 g tørrvare. Det er jo intet annet enn imponerende, og meget usannsynlig. ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...