Gå til innhold

Skjenketider i Oslo, men jeg skjønner ikke hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går på jobben snakket jeg med arbeidskamerat om skjenketider på alkohol i Oslo + Fredrikstad.

Han sier at skjenketid på alkohol i oslo er til kl 03:00? HVORFOR?

Som fylke så er det "ganske stort" men selve byen/sentrum er det ikke så stort. Hvorfor i alle dager er det skjenketider i Fredrikstad til kl 02:00?

Hvorfor kan ikke være åpningstidene (mandag - fredag) kortere selve uteplasser. Men at skjenketidene om helgen kan være lengre, til kl feks 04:00 feks??

Hvorfor må det være ulike skjenketider i alle norske byer?

Anonymous poster hash: 2777b...3f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er lovfestet når skjenketidene skal stenge. Politikerne bestemmer det i hver kommune.

Anonymous poster hash: 9d347...c0c
Skrevet (endret)

http://iogt.no/medlem/faktabanken/skjenketider/

"En analyse av skjenketider og vold i 18 norske byer på 2000 tallet viste at med en times endring i skjenketiden var det en gjennomsnittlig endring i sentrumsvolden nattetid i helgene med 16%. En utvidelse av skjenketiden var forbundet med en økning i volden og en innskrenkning på skjenketiden var forbundet med redusering av volden."

At nordmenn har den typiske harry alkoholkulturen og overdreven konsum er i all hovedsak grunnen til at svært få kommuner velger å ha en lengre skjenketid og dette er opp til hver enkelt kommune. Det eneste som hadde skjedd med lengre skjenketid er at det hadde blitt lengre forspill og langt mer drukkenskap. Og hva er egentlig poenget med å ha en time lengre skjenketid når folk allerede burde ha fått skjenkestopp før kl halv 3, folk er jo ravende dritings allerede da. For jeg antar du har vært edru på byen en gang eller to og selv sett at om folk skulle blitt skjenket noe mer så hadde de vært på pumpe tilstand aldeles. Nei, nordmenn generelt kan faktisk ikke drikke til 04 på natten, vi har ikke en slik drikke kultur at dette gagner seg i det hele.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Skrevet

Et annet aspekt med dette er jo at man skaper nye problemer ved disse sjenketidene. "Alle" skal hjem samtidig, "alle" skal ha mat samtidig, mens noen drar på narspiel, en ny arena for blant annet voldtekter og bråk.

Personlig mener jeg at utestedene selv burde få velge sjenketider selv.

I min hjemkommune skrøt de voldsomt over at det ble mindre vold da sjenketiden ble satt til 2:00 istedet for 3:00. Det de også glemte å si i beregningen var de også hadde dobblet politibemanningen på nattestid i sentrum natt til søndager.

I mindre byer, som den jeg er i fra, så driter utestedene i sjenkebestemmelser i forhold til å selge fulle folk. Jeg skjønner på en måte at de gjør det, fordi bestemmelsene med sjenketider gir de maks 4 gode timer i uka å selge på. Folk blir drit fulle, sloss i taxi- og kebabkøer osv.

Det er mye som er riv ruskende galt med alkohollovgivningen i landet.

• Liker 1
Skrevet

Det er kommunene som bestemmer dette, så man finner da forskjeller fra kommune til kommune. 

Anonymous poster hash: fd060...f79
Skrevet

Et annet aspekt med dette er jo at man skaper nye problemer ved disse sjenketidene. "Alle" skal hjem samtidig, "alle" skal ha mat samtidig, mens noen drar på narspiel, en ny arena for blant annet voldtekter og bråk.

Personlig mener jeg at utestedene selv burde få velge sjenketider selv.

I min hjemkommune skrøt de voldsomt over at det ble mindre vold da sjenketiden ble satt til 2:00 istedet for 3:00. Det de også glemte å si i beregningen var de også hadde dobblet politibemanningen på nattestid i sentrum natt til søndager.

I mindre byer, som den jeg er i fra, så driter utestedene i sjenkebestemmelser i forhold til å selge fulle folk. Jeg skjønner på en måte at de gjør det, fordi bestemmelsene med sjenketider gir de maks 4 gode timer i uka å selge på. Folk blir drit fulle, sloss i taxi- og kebabkøer osv.

Det er mye som er riv ruskende galt med alkohollovgivningen i landet.

Ja, men det er ikke så enkelt som at det å utvide skjenketidene nødvendigvis løser alt det heller. Selv om man kanskje unngår noe av trøkket mellom 01-03 natt til søndag, så vil man jo på den andre siden utvide tiden med potensielt bråk av fulle folk som er på vei hjem. I områder der det ikke er boliger er dette kanskje greit, mens folk fra utesteder i områder der det også er mange boliger da vil få et lengre tidsrom med forstyrrelser. Man hører jo veldig godt når klokka er 03-04 om man er våken og f. eks. har filmkveld, med tanke på taxier og gående folk i fylla som er på vei hjem eller til nachspiel ;)

Skrevet

Ja, men det er ikke så enkelt som at det å utvide skjenketidene nødvendigvis løser alt det heller. Selv om man kanskje unngår noe av trøkket mellom 01-03 natt til søndag, så vil man jo på den andre siden utvide tiden med potensielt bråk av fulle folk som er på vei hjem. I områder der det ikke er boliger er dette kanskje greit, mens folk fra utesteder i områder der det også er mange boliger da vil få et lengre tidsrom med forstyrrelser. Man hører jo veldig godt når klokka er 03-04 om man er våken og f. eks. har filmkveld, med tanke på taxier og gående folk i fylla som er på vei hjem eller til nachspiel ;)

Narspiel er i jo i grunn en direkte konsekvens av sjenkestopp.

Skrevet (endret)

Lovverket angir makstiden. Kommunestyrene kan innskrenke denne, men ikke utvide forbi 03.00 + 30 min. tørketid.

Tenk deg at et skjenkested som en arbeidsplass. De som serverer deg er normale mennesker som jobber hardt for lønna si. Jo lengre skjenkestedet er åpent, jo mer beruset kommer gjestene og mister mer og mer folkeskikk. Er det da galt å stenge så tidlig at gjestene må komme tidligere/mer edru?

Kriminaliteten er forøvrig proposjonal med rusbruken. Mye alkohol/lang skjenketid øker kriminaliteten (vold, voldtekt, ran, slåsskamper etc.). Er det riktig at samfunnet må brukes 50% av politiressursene for at noen skal drikke så sent som mulig istedenfor å ta tak i andre alvorlige samfunnsproblemer?

Nå er jeg samtidig ikke opptatt av å forby eller begrense sunn alkoholbruk. For min del så tenker jeg at alkoholsalg fra butikker kunne vært åpent 24 t i døgnet slik at man kan drikke mer hjemme.

Endret av Halvveis
Skrevet

Alkoholloven definerer den generelle skjenkestoppen i Norge, som stenger klokken 01.00 for øl og vin, og klokken 24.00 for brennevin. Det er forbudt å skjenke alkohol mellom klokken 03.00 og klokken 06.00 (13.00 for sprit).

Det betyr at kommunen mellom de yttergrensene (24/01 og 03.00) kan sette skjenkestoppen hvor de vil. 

Dessuten sier §4-4 sjette ledd at konsum av det som selges må være ferdiggjort innen 30 minutter etter at salget har stengt.

Det er kommunestyret som bestemmer hvor kommunen skal legge seg.

Skrevet

Narspiel er i jo i grunn en direkte konsekvens av sjenkestopp.

Joda, men lengre tidsrom med støy, folk som går hjem i fylla, taxier som ankommer med skrålende folk o.l. får man jo om man åpner for at man kan stenge helt når man vil. Som sagt, det er ikke sikkert det gjør noe i områder uten boliger, men i noen bydeler er det også mange boliger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...