Gå til innhold

vask/skylling/tørk av regntøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høysesong for bruk om dagene. Blir selvsagt vått og møkkete. Hvordan få det Rent igjen -og tørr? Kan ikke vaske hver dag.

Anonymous poster hash: 86490...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å skylle i maskin og la det tørke på badet?

Skrevet

Jeg spyler bare av regntøy, og vasker med en klut om noe sitter fast. Vask ødelegger vannsøylen så det gjør jeg sjeldent. Tørker på badet m varmekabler, henger det opp rett over gulvet, om du legger det på varmekablene tørker det ikke. I dag er det 2 våte sett så andre setter henger foran varmepumpe. Støvler tørker på badegulv m avispapir oppi.

Skrevet

Må ikke vaske regntøyet, men skyll utenpå og vreng det før du henger det opp. Vask en gang i måneden hvis du må.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg vasker regntøy så bruker jeg enten vanlig flytende omo og ALDRI tøymykner før jeg impregnerer det med nikwax i vaskemaskinen eller så både vasker jeg og impregnerer jeg med nikwax sitt merke (som er spesielt tilrettelagt for å vaske både regntøy og annet tøy med gortex og skikkelige vannsøyler) merker at jeg gjør og liker helst det siste alternativet best. Har hatt regntøy mitt i mange år, brukt det flittig her i regnhovedstaden og det er fremdeles tipp topp :)

Edit, glemte å si at når det er blitt vasket så henger jeg det opp over badekaret så det får dryppe av seg over natten, tørt igjen neste dag.

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Jeg vasker det med Milo i maskin på 40 gr finvask.

Henger det på badet til tørk, først med utsiden ut, så den får tørke(tar ikke så lang tid) så vrenger jeg det og lar tørke med innsiden ut natten over, da er det tørt neste morgen.

Gjelder både "gummiregntøy" og tec regntøy.

Tec regntøy impregneres innimellom. Hvor ofte, kommer an på hvilket merke og hvor høy vannsøyle.

Skrevet

Jeg vasker det på kortprogram (20min) uten vaske/skyllemiddel.

Vrenger det og henger det opp.

Skrevet

Spyler av, henger til tørk i dusjen. 

Er det virkelig vanlig å vakse regntøy? Jeg har aldri gjort det, jeg.. verken til meg selv eller unger. Nå lurer jeg på om jeg er litt ekkel? :P Hva slags skit er det dere får på det da, som må vaskes vekk i maskin? 

Anonymous poster hash: ebcb4...4fd
Skrevet

Jeg vasker veldig sjelden regntøy og utedresser. Er det veldig gjørmete spyler jeg bare av og henger til tørk på badet (varmekabler).

Skrevet

Henger det opp i dusjen og skyller av.

Skrevet

Regntøy er så mangt i dag. Snakker du om Gortex og denne typen materialer eller om barnehageregntøy i kraftig materiale?

Gortex og andre tynne materialer med eller uten for blir da ikke så kliss våte? De skal vaskes med spesialmidler og ikke Omo eller andre kraftige vaskemidler da blir de ødelagt raskt.

Jeg har nylig vasket to bukser og tre jakker i Gortex, en Bergans, en Hagløf og en Missing Link. Bergansen brukte jeg Milo på, de andre to en bitte liten teskje med Ariell blandet godt med vann før det ble lagt i vaskemawkinen. Når de var tørre, har hengt de ut under tak for å la de renne av, fikk de komme inn og bli helt tørre. Så har jeg tatt dem ut og sprayet de godt med impregneringsspray fra Sportsbutikken. Dermed blir de ikke så kliss gjennomvåte når de blir brukt. (Ikke bruk impregnering til barnehagebarn.)

Tykt barnehageregntøy som er skittent etter sandkassebruk bør barnehagen spyle av utendørs med hageslange, det gjør de mange steder. Putt ikke sandete og jordete regntøy i vaskemaskinen. Da forkorter du vaskemaskinens levetid. Ha en moppevaskebøtte fyll den med vann og putt regntøyet oppi og få møkka av. Heng det opp på badet med vrangen ut, og det tørker relativt fort. Sentrifugering er ikke bra for regntøy og det får ikke nevneverdig mye vann ut av regntøyet heller.

Anonymous poster hash: 8431f...423

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Du kan la det lufttørke og børste vekk bøsset etterpå. Det er skånsomt for tøyet, og så lenge det ikke er hundedritt eller annet på det, er det helt innafor.

Ellers er det lurt å ha 2-3 sett så man ikke behøver å stresse med vasking av det ene settet man har.

Skrevet

Høysesong for bruk om dagene. Blir selvsagt vått og møkkete. Hvordan få det Rent igjen -og tørr? Kan ikke vaske hver dag.

Anonymous poster hash: 86490...7db

Ofte spyler jeg bare av sand og møkk med hageslangen, og henger til tørk inne. Men om hun har "badet" i møkkete vann trekker det gjerne litt opp i innerstoffet. Har også fleecekanter rundt håndleddene som ofte blir møkkete. Holder det ikke å spyle med slangen da, så blir det vasket. Litt Milo og skånsomt program.

Anonymous poster hash: 12768...50b

Skrevet

Spyler av, henger til tørk i dusjen.  Er det virkelig vanlig å vakse regntøy? Jeg har aldri gjort det, jeg.. verken til meg selv eller unger. Nå lurer jeg på om jeg er litt ekkel? :P Hva slags skit er det dere får på det da, som må vaskes vekk i maskin?  Anonymous poster hash: ebcb4...4fd

Jeg tenker at det beror vel på bruksområder og hvor ofte det brukes?

Det er forskjell på å bare bruke regntøy av og til sånn til og fra jobben, en gåtur på asfalt, kanskje en liten skogstur kontra å bruke det svært ofte på skitne plasser.

Regntøyet mitt ser ofte ut som det har gått igjennom helvetesuken i militære både to og tre ganger etter en uke (går i myr, setter meg på ræv i nedover skrenter, klatrer på knærne og lar det stå til) det brukes som sagt gjevnt over hele året gjennom. Jeg føler iallefall behov for å vaske det fra tid til annen. Men det betyr ikke at du er ekkel av den grunn. Folk gjør vel litt forskjellig her men når jeg likevel imprignerer regntøyet så er det like greit å ta en helvask for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...